Baby setter noe i halsen og får ikke puste!

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Jeg har opplevd noen ganger at lille frøken setter «noe» i halsen og får ikke puste! Hun får panikk og blir redd..
(Hun får kun flasker med mme.)
Det er så forferdelig ekkelt :( Jeg løfter henne opp og PRØVER å være rolig mens jeg stryker henne/dunker henne i ryggen..
Etter en stund (som virker som en evighet) hiver hun etter pusten og svelger og hikster.
Aldri opplevd dette med gutta mine.. Noen som har noen erfaringer å dele?
Føler meg så hjelpesløs :oops:

Mi reagerer på samme måte når hun gulper. Hun gulper sjeldent helt ut av munn, men setter det ofte i halsen.

«Godt» å høre:shy: Hva gjør du for å hjelpe raskest mulig? Jeg kjenner faktisk jeg blir redd selv, når det går mange sekunder uten at hun puster.. Og hun får tydelig panikk.. Uff:(

Snur henne over på magen så hun får spyttet ut. Det har holdt foreløpig. Om hun ikke hadde klart å få det ut ville jeg vendt hodet ned og dunket forsiktig på ryggen tror jeg. Om det er rett å gjøre vet jeg ikke. Å ligge på ryggen er nok vanskeligste stillingen tenker jeg, om man har noe i halsen.

Det er sjelden det kommer noe ut.. Virker som hun får noe i vrangstrupen egentlig, og at hun etterhvert klarer å hoste det opp og svelge det..!? Jeg ser veldig sjelden noe gulp..
Skal prøve å legge henne på magen med hodet litt ned neste gang ;)
Ellers er det vel bare å holde seg roligst mulig og vente på at hun får trukket pusten igjen:sorry:
Er bare så vondt å oppleve at babyen blir redd..

Mi har holdt på sånn siden fødsel (men har avtatt litt nå!). Jeg har henne derfor liggende på siden på nattestid. Når ting setter seg fast så ruller jeg henne over på siden/magen og dunker lett i ryggen.

Takk for tips..! Det skal jeg prøve.. Er ihvertfall lettere for henne å få ut det som evt er i veien når hun ligger på siden ;) Håper det avtar etterhvert her og! Hun er 9 dager i dag..

Sniker. Skjer med min også, og han har stramt tungebånd. Da svelger de lettere feil og får melk osv i halsen. Kan være verdt å sjekke ut? Er ikke noe deilig hverken for mor eller barn...

Sniker. Skjer med min også, og han har stramt tungebånd. Da svelger de lettere feil og får melk osv i halsen. Kan være verdt å sjekke ut? Er ikke noe deilig hverken for mor eller barn...
Dette skjer ikke under mating, men lenge etterpå..!
Skal titte litt på tungebåndet hennes uansett ;)

Min lille sover også på siden om natta. Det er når hun ligger på ryggen jeg har opplevd at hun setter i halsen. Jeg ser da ofte litt gulp inni munn. Hun har vel gulpet 3 ganger faktisk ut av munn totalt,

Da skal jeg prøve sideleie i natt :) Skulle ikke tro jeg var 4 barnsmamma, hahaha...!
Utrolig hvor fersk jeg føler meg etter 14år :joyful:
Veldig fint å ha dette forumet og lufte tanker på..

Da skal jeg prøve sideleie i natt :) Skulle ikke tro jeg var 4 barnsmamma, hahaha...!
Utrolig hvor fersk jeg føler meg etter 14år :joyful:
Veldig fint å ha dette forumet og lufte tanker på..
Jeg nikker og smiler til «ungen skal sove på ryggen for å unngå krybbedød» og håper ingen opplever å finne en unge som ikke puster på magen.

Jeg nikker og smiler til «ungen skal sove på ryggen for å unngå krybbedød» og håper ingen opplever å finne en unge som ikke puster på magen.

På sykehuset la de min lille på siden, faktisk, fordi de mente at han var kvalm (nyfødt). Kan vel ikke være så ille da, så lenge man støtter opp litt rundt så de ikke velter?

Jeg tenker at litt på siden omtrent er som å ligge på rygg.. Jeg ville ikke lagt snuppa så langt over på siden at hun kunne vippet over på magen..

På sykehuset la de min lille på siden, faktisk, fordi de mente at han var kvalm (nyfødt). Kan vel ikke være så ille da, så lenge man støtter opp litt rundt så de ikke velter?
Det fikk jeg også som tips faktisk, på sykehuset.. Pga kvalme..

hun ligger godt støttet opp, på siden av meg, slik at jeg kan følge med ;) er foreløpig større sjans for pustestopp ved å la henne ligge på ryggen, så det var en unødvendig kommentar. Ha litt tiltro til at valget man tar faktisk er basert på hva som er best for sitt barn ;)
De gjorde det samme på sykehuset, samt la henne på magen av samme grunn ;)

hun ligger godt støttet opp, på siden av meg, slik at jeg kan følge med ;) er foreløpig større sjans for pustestopp ved å la henne ligge på ryggen, så det var en unødvendig kommentar. Ha litt tiltro til at valget man tar faktisk er basert på hva som er best for sitt barn ;)

ja altså.. mulig du ikke mente innlegget helt sånn... hvis jeg tolket «tonen» feil så sorry ;)

Jeg tror vi gjør hva som ser ut til å fungere best alle sammen. Mi bare skriker om hun legges på ryggen. Likevel så sitter det i bakhodet mitt som en dårlig samvittighet «å gamble på at det går bra» siden man tutes ørene fulle overalt om at å ligge på ryggen er det eneste rette for å unngå krybbedød. Jeg kritiserer ikke noen for verken sideleie eller mageleie, men jeg ville fått en enorm skyldfølelse om min unge skulle fått problemer «i feil stilling» eller om en annens baby skulle slite etter råd fra meg om sideleie. Derfor ønsket jeg få fram at det er å ligge på ryggen som regnes som tryggest selv om jeg selv velger sideleie, og ser at det fungerer mye bedre i hverdagen. Virkelig ikke meningen å kritisere noen for å gjøre det samme som meg.

Og jeg håper jo genuint at ingen skal oppleve krybbedød, og ser for meg at det vil føles enda verre om ungen ligger på magen, fordi man da får skyldfølelse på toppen av tapet.

Last edited:
Back
Topp