Baby på buss

Ladyluna

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Jeg har tatt med meg vogna på buss noen ganger hvor mini på 3mnd som oftest sover når vi kjører. Snakket med en i dag som ble overrasket over at jeg turde pga. sikkerhet. Hun bestilte visst taxi når hun ikke hadde egen bil. Skal være ærlig å si at det har jeg ikke tenkt på engang. Så hva gjør dere? Er jeg en uansvarlig mamma?

Nei det er du ikke. Hvis man skal ta taxi overalt kan man like gjerne kjøpe egen bil, sånn økonomisk sett.

Jeg synes det kommer helt an på bussen. I storby der bussen kjører i 30-40km/t er stor forskjell fra en som kjører på hovedveien i 60-80km/t.

Btw ang taxi så bør man ha eget sete og vite hvordan man fester det. Taxiselskapene strøk grovt på barnesikring da tv2 hjelper deg testet de.

Nei, det er du ikke. Jeg har heller ikke lappen og tar bussen hver dag. Ikke alltid med vogn ettersom guttungen er i barnehagen, men blir endel ganger i uka.

Vi er nok innom motorvei når jeg reiser til byn.. Ikke så veldig ofte, men vi har bare en bil som mannen bruker på jobb som oftest.

Ifht sikring av baby i bussen.. Tror dere det er bedre å ha babyen i bæresele /bæresjal vs la han ligge i vognen? Han ligger i babynest i vognen så har det ganske mykt rundt seg

Altså - hadde vi bodd ett sted med bussforbindelser så hadde jeg tatt buss med barnevogn jeg altså! Kan ikke ha dårlig samvittighet for det.

Når det er sagt er jeg ikke sikker på hvor trygg jeg er på det, som mamma. Men dette handler om busskjøringen som foregår der hvor jeg Har tatt mye buss. Overfylte busser, kjappe svinger og merkelige forbikjøringer gjør at jeg ikke føler meg helt trygg. MEN når lillesøster kommer og vi skal inn til byen så kommer jeg til å ta buss ;)

Tatt mye buss, brukt bilsete når vi har kjørt lengre turer og bussen har sete (på stolen foran noen ganger på kystbussen og flybuss ol)

Jeg synes det er litt rart at det ikke er noe påbud om sikring av barn når det har blitt påbud ved bruk av belte. Kanskje du kan ringe buss-selskapet og spørre om de kan ha en babybilstol i bussene sine for de som trenger det?

Jeg synes det er litt rart at det ikke er noe påbud om sikring av barn når det har blitt påbud ved bruk av belte. Kanskje du kan ringe buss-selskapet og spørre om de kan ha en babybilstol i bussene sine for de som trenger det?

Er vel ikke påbudt med belte i alle busser?! Vet bybussene i Trondheim har "fritak" fra dette

Det er du absolutt ikke :)
Før jeg fikk lappen måtte jeg ta buss til bhg for å komme meg til jobb. Det blir fryktelig dyrt hvis man skal ta taxi hele tiden !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Er vel ikke påbudt med belte i alle busser?! Vet bybussene i Trondheim har "fritak" fra dette
Er det belte i bussen skal det brukes, altså påbudt å bruke ikke å ha det. Ikke alle busser har det nei, men alle nye busser kommer med det. Dersom det er belte i bussen og du ikke tar det på deg kan du få bot.

Her jeg bor har flere av bussene innebygde barneseter (kun til de aller minste) men ser ikke noe problem med å ta bussen innimellom. Gjør det deler av veien om jeg skal inn til byn for å slippe å stresse med parkering :)

Forøvrig er regnestykket egen bil/taxi ett nyttig regnestykke å ta om en vurderer å kjøpe seg bil og bor noenlunde sentralt, kjenner flere som bruker taxi hver dag og for dem er det pga at det lønner seg.

Har tatt buss med babyen 3 ganger, og nå tørr jeg ikke mer. De kjører som idioter her jeg bor, og bråbremser ved hvert stopp.

Jeg unngår til det lengste å ta buss med baby. Det er fordi jeg ikke føler at barnet er godt nok sikkret om noe skulle skje. Må jeg ta buss, så gjør jeg det..

Det er vel fordi de bussene stort sett ikke har så høy fart (med noen råkjørere som unntak)? Skal man ut av byen til f.eks Malvik er det jo påbudt med belte, men på de turene så kjører man jo fortere og lengre.

Det er vel fordi de bussene stort sett ikke har så høy fart (med noen råkjørere som unntak)? Skal man ut av byen til f.eks Malvik er det jo påbudt med belte, men på de turene så kjører man jo fortere og lengre.

Njaaaa... Må ærlig innrømme at jeg synes bybussene kjører som idioter til tider, og fyller bussene såpass til randen at det ikke er trygt - så dette er grunnen til at jeg ikke føler meg helt trygg med barnevogn! ;)

Men ja - på lengre turer er det belter. Men er det ikke også da noen tilgjengelige babyseter? Vi bodde på Orkanger da sønnen min var baby (2009) og da var det påbudt med seler i bussene samt babysete.

Babysetene på buss skal vel ikke brukes før babyen kan sitte selv.. Så hva gjør man med nyfødte da?

Babysetene på buss skal vel ikke brukes før babyen kan sitte selv.. Så hva gjør man med nyfødte da?

De babysetene jeg har vært borti mener jeg var vanlige babyseter? Altså at de kunne brukes tidlig?
Men er lenge siden altså.. Da han var veldig liten lå han i vogna

Har tatt en del buss med frøkna (til kiropraktor), men ringte inn ganske stresset til trafikanten da bussjåføren kjørte på ikke mindre enn 4 røde lys ved Operaen..Var i tillegg ei som gikk frem til han og spurte rett ut om han var fargeblind, roet seg litt etter det.

Back
Topp