baby På 4 måneder og matplan

RLkPP

Første møte med forumet
Mine tvillinger er 4,5 mnd og jeg gir de mme hver 3-4 time i løpet av døgnet (130 Ml ) .Har gitt smaksprøver av grøt ( ca 4 Ts hver ) i 2 dager nå rundt kl 12-13 tiden.
kveldsstellet starter ca kl 19:30 og de faller i søvn 20:30 tiden. ( våkner hver 3 t ca gjennom hele natten)

Men hvor fort kan jeg øke mengden med grøt? Hvor seint bør jeg gi grøt på kvelden? Burde jeg gi grøt på morgen også?Og hvor mye mme skal jeg tilby når jeg gir grøt? Har dere noe forslag til matplan ? Vil kveldsgrøt hjelpe dem til å sove gjennom hele natta?

Dette er mine to første, så har ingen erfaring.:)
 
Melk, morsmelk eller mme skal være hovedernæring hele første leveår heter det seg. Du skal ikke kutte på tilbudet av melk, maten kommer i tillegg. Og våken på natt 4,5 mnd er nok helt vanlig. Grøt vil neppe endre det. Mange opplever tvert imot at det er tøft for tarmene å bearbeide og derfor gir mer rotete natt.

Jeg har ikke erfaring med tvillinger og mine har vært ammet så praktisk tilnærming skal jeg ikke prøve meg på å råde deg til. Men ta grøten sakte, du ønsker deg ikke tvillinger med mageknip i alle fall.
 
Min erfaring med to barn (dog ikke tvillinger) er at man må prøve seg frem for barn er forskjellig. Hvis det går bra med 4 ts grøt så øk med 2-3 ts og se ann et par dager. Hvis det går bra kan man øke mer eks med 5-6 ts, gjerne fordelt over 2 måltider. Her spiste storebror 2 grøt måltider + litt middag når han var 5 mnd (begynte når han var 4 mnd), mens lille søster brukte lenger tid. Begynte først med å gi grøt på morgenen, deretter morgen og middag. Så byttet jeg fra lunsj til kvelds (dvs morgen og kveld ) og gav litt middag. Når det gikk bra begynte jeg forsiktig med brød til lunsj. Gav også fruktmos vedsiden av grøten for å øke jernopptaket.
 
Ville prøvd noe annet enn grøt om du vil gi mer. Grøt er hardt for magen for småtasser. Most gulrot, potet, brokkoli, blomkål osv.
Men på 4,5 mnd så skal mm/mme være hovedmåltid. Så jeg ville i alle fall økt mme før jeg prøvde meg på grøt. Tror min drakk ca 160-180 ml per måltid i den alderen. Alle er jo forskjellige. Men hvis de ikke virker tilfreds så ville jeg prøvd mer mme først
 
Mener å huske vi økte med 1 Ts annenhver dag til vi var oppe i full porsjon. Min sov natta igjennom før han begynte med grøt ca 3,5 mnd gammel. Men vet mange har hatt barn som har sovet bedre på natta med grøt og noen omvendt.
Vi flytta grøtmåltidet fra dagen til kvelden ved ca halv porsjon. Vi holdt oss på en porsjon til ca 5mnds alder.
Det med at melk skal være hovednæringen det første året, funka ikke her :p når han fant ut at det fantes annen mat, var ikke mme like populært. Og han drakk også såpass mengder med melk og virket ikke tilfreds heller. Men vi gav så mye mme han ville ha ved siden av alle måltidene ganske lenge.
Vi begynte med middag og brød, før vi begynte med et grøtmåltid til.
 
Har du snakket med helsesøster om dette? Siden du startet så tidlig med noe annet enn bare melk?
 
Back
Topp