baby og vekt..

minesotesma

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Maiblomstene 2016
hvor lang tid tar det før babyen skal nå fødsels vekten sin etter den er født ????
var på hs idag for og veie for første gang etter vi kom hjem. ( han er en uke idag). Når han ble født veide han 3210gr når vi dro hjem veide han 3050 ( for 6 dager siden). Idag veide han 3070. altså han har bare gått opp 20gram på 6 dager så måtte komme tilbake til onsdag og veie en gang til. hvor lang tid tok deres baby for og oppnå fødsels vekt igjen? evt hvor lang tid tok det før de la på seg igjen etter de var gått ned i vekt ?

Sniker fra april!:p tok 3 dager her. Men lagt på seg seint etter det:p

Han her har ikke tatt igjen ennå (var gått ned 400 gram fra søndag til onsdag, og opp 30 gram fra onsdag til i går. Så antar han kan ha tatt igjen vekta si man/tir neste uke tidligst (dvs dag 7-8) Men har ikke fått time på helsestasjonen ennå.

Tok ca tre uker her sist! :) er vel innen tre uker de skal ha tatt den igjen..

Vesla her var 2975g då ho blei fødd, på kontroll 5 dagar seinare var ho 2800 og 9 dagar etter fødsel var ho oppe i 3000g, altså passert fødselsvekta. Håpar din lille legg godt på seg framover! :)

Her i Danmark sier de at barnet skal helst være tilbake på fødselsvekten sin når de er 10 dager gamle. Regner med at det er ganske likt i Norge...

hvor lang tid tar det før babyen skal nå fødsels vekten sin etter den er født ????
var på hs idag for og veie for første gang etter vi kom hjem. ( han er en uke idag). Når han ble født veide han 3210gr når vi dro hjem veide han 3050 ( for 6 dager siden). Idag veide han 3070. altså han har bare gått opp 20gram på 6 dager så måtte komme tilbake til onsdag og veie en gang til. hvor lang tid tok deres baby for og oppnå fødsels vekt igjen? evt hvor lang tid tok det før de la på seg igjen etter de var gått ned i vekt ?

Sniker fra juni.
Med storesøster gikk det nesten 3 uker før hun tok igjen fødselsvekta si og da ble jeg nesten tvunget til å gi erstatning. Det hjalp selvfølgelig, men ødela hele ammingen. Så fra den dagen ble det bare delamming her. Vil anbefale deg og ta kontakt med noen som kan amming, ikke bare snakke med helsesøster. Kanskje ringe å høre med ammehjelpen om de har noen du kan møte i nærheten. Hos meg mente i hvert fall alle at hun hadde godt sugetak og spiste skikkelig. Helt til en ammeekspert kom inn i bildet. Hun så med engang at jenta ikke hadde så godt tak så vi endret ammeposisjon, og la opp en plan.
Funket kjempefint helt til vi var hos hs igjen og hun var skikkelig stygg og presset meg til å gi erstatning med kommentarer som at jeg var kald som ville gi dette nye opplegget litt bedre tid og ikke bare gi erstatning.

Lillesøster (som kom nå i mai) på 3715 gr, gikk bare ned 35 gr på tre dager. Ni dager etter fødselen var hun oppe i 3900 gr.
Jeg dro hjem dagen etter at jeg fødte og fant roen hjemme, tror det hadde innvirkning på melkeproduksjonen.

Men, med storesøster var det en helt annen historie. Hun måtte ha mme i tillegg til ammingen (pga lav fødselsvekt) og det gjorde at å komme til fullamming tok nesten 8 uker.
Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med ammehjelpen.no, de kan gi deg gode råd på veien!
Håper det ordner seg for dere❤

Hadde besøk av helsesøster her om dagen ig ho var ikke helt fornøyd med vektoppgangen. Ho har gått opp litt, men ikke nok. . Skal tilbake på mandag og veie på nytt. Mene ho sa at senest 12 dagen burde fødselsvekta være nådd.. 12 daga i morra, så er spent på veiinga på mandag. Ho har No spist masse og e føle meg litt som en melkemaskin om dagen. Men sånn er livet med en nyfødt

Jeg fikk beskjed av helsesøster at de bør ha nådd fødselsvekten sin innen 2 uker max. Og normal og ønskelig vektoppgang er 100-200g i uken

Her gjekk lille gutt frå 4420 til 4035 på 3 dager også gjekk hab opp 160 gram på to døgn! Så her va dei strålende fornøgd. 11 dager gammel va han 4635!

Snike fra juni! Storesøster tok 3-4 uker før hun nådde fødselsvekt, og var i utgangspunktet liten, men hun kom seg opp i vekt uten noe hjelp - bare brukte litt tid :-)

Vesla veide 3480 ved fødsel. 3300 ved hjemreise, og 3600 4 dager etter hjemkomst. Så hun hadde lagt på seg 300 g på 4 dager hjemme:)

Vår gutt gikk ned fra 3615 gr til 3300 da vi reiste fra sykehuset. 9 dager etterpå hadde vi hjemmebesøk av helsesøster, og da hadde han bare gått opp 10 gr. Så da fikk jeg beskjed om å pumpe hver halvannen time. For et stress..... Pumpet ut alt for lite så har gitt han NAN i tillegg. Veide han i dag, 3 dager etter og da hadde han gått opp 70 gr. Etter en samtale med ammehjelp på helsestasjonen ble vi enige om å amme så mye som mulig, gi tillegg og pumpe bare når han er veldig trøtt og lite sugevillig. Skal veie igjen på torsdag. Håper virkelig melkeproduksjonen tar seg opp og at lillemann har lagt enda mer på seg til da ;)

Fødselsvekta var 3375 g. Dagen etter på legekontrollen var han nede i 3250. Ved hjemreise på tredje dagen var han 3410, så her gikk det fort gitt. Nå skal det sies at jeg hadde melk fra starten. Første gang han fikk pupp like etter fødselen svelget han unna. Mange gule bleier etter et døgn. :) Har lagt på deg 300 gram i uka i snitt etter fødselen.

Fødselsvekta var 3375 g. Dagen etter på legekontrollen var han nede i 3250. Ved hjemreise på tredje dagen var han 3410, så her gikk det fort gitt. Nå skal det sies at jeg hadde melk fra starten. Første gang han fikk pupp like etter fødselen svelget han unna. Mange gule bleier etter et døgn. :) Har lagt på deg 300 gram i uka i snitt etter fødselen.
så bra =) Godt du har masse melk =D idag var han 3205 , så 5gram unna fødsels vekt så lakt på seg 135 gram på 5 dager så hs var vertfall veldig fornøyd =D vett han spiser mye da det kommer mye i retur i form av gulp, og jeg hører han svelger unna med melk. han har mange tissebleier ikke så mange bæsjebleier da men sånn 2 i døgnet ihvertfall ;) men nå får storestøstra på 15 mnd også litt pupp enda og hun er jo stooor fornøyd hun har gått fra ganske tørre bleier på morningen til giga tisse bleier hver morgen og flere ganger om dagen også fra 1-2 bæsjebleier til 5-7 så håper det roer seg snart , ahhaha :p så melk har jeg ihvertfall ( mest sansylig ) :p

Vår gutt gikk ned fra 3615 gr til 3300 da vi reiste fra sykehuset. 9 dager etterpå hadde vi hjemmebesøk av helsesøster, og da hadde han bare gått opp 10 gr. Så da fikk jeg beskjed om å pumpe hver halvannen time. For et stress..... Pumpet ut alt for lite så har gitt han NAN i tillegg. Veide han i dag, 3 dager etter og da hadde han gått opp 70 gr. Etter en samtale med ammehjelp på helsestasjonen ble vi enige om å amme så mye som mulig, gi tillegg og pumpe bare når han er veldig trøtt og lite sugevillig. Skal veie igjen på torsdag. Håper virkelig melkeproduksjonen tar seg opp og at lillemann har lagt enda mer på seg til da ;)

Jeg har styrt unna pumpingen til nå, heller bare gitt tillegg og latt ham suge på brystet så mye han har orket. Sist styrte jeg med pumping og nan og det ble bare stress. Jeg har en liten mistanke om at dette med å pumpe forstyrrer utviklingen av "samordningen" mellom melkeproduksjon og babyens appetitt. Merker i hvertfall at jeg har fullere og fullere pupp til hvert måltid (unntatt siste døgnet, men så er han syk da).

Det at han ikke vil suge kan jo være fordi han er slapp. Kanskje litt nan (bare noen gode slurker) først + Syntocinon for å hjelpe utdrivingsrefleks hos deg? At han orker mer å suge da?

Ja tror også pumping kan forstyrre mye. Ble jo bare stressa av det. Og det hjelper vel ikke akkurat på melkeproduksjonen. Har tatt Syntocinon. Nesten tom så får sikkert ny resept. Gir han 60 ml Nan fire ganger om dagen for å være sikker på at han får nok. Han sovner jo alt for fort enda når jeg ammer. Ammer så fort han er våken.
Føler at jeg begynner å få mer melk nå, men enda litt lite tror jeg. Skal veie han i mårra. Spent på utviklingen :)

Så bra at det funker for dere :D Ingenting er bedre en det! Vi blir jo så innmari bekymret for disse småtassene. I ammetåka, hormoner som flyr og greier.

Back
Topp