Baby og tv-titting...

Imsa

Betatt av forumet
Hvordan er dere i forhold til å la babyen se på tv? Min på 3 mnd blir innimellom skikkelig grinete hvis jeg har på tven uten å la henne se... Så hun pleier innimellom å sitte i vippestolen/ligge på teppet og se på tv i inntil 30-45 min før hun går lei. Som regel er jo jeg også i rommet og ser på, men et par ganger har jeg vært på kjøkkenet og laget mat. Er det skadelig å la så små barn se på tv over lengre tid, eller går bekymringene på at noen bruker tvn som erstatning for menneskekontakt?? For jeg er sammen med henne og koser 24/7 ellers, mener jeg...:) og har det noe å si hva hun får se på? For det virker som om Oprah er favoritten, ikke NRK Super, Hehe...
 
Jeg må innrømme at lillegutten vår ofte får se litt på TV mens vi spiser middag, så vi slipper å spise med en hånd eller spise kald mat! Men lar han se på i maks 30 min, som regel blir det "bare" ca 15 min. 
 
Blir litt TV-titting her også, men som regel har han ikke tolmodighet til å se så lenge.. 
 
Tror Amina liker tv skjermen, for hvis hun sitter på fanget til meg eller bestefar her så skal hun også se på tv hvis den er på!
Veldig spesielt å se Amina og hennes bestefar sitte å se på tv sammen :D da gjerne nyheter av alle ting!
 
Snuppa her oxo syns tven er veldig spennende. Leketeppet hennes er i samme rommet, og hun snur seg gjerne rundt og over på magen så hun ser skjermen... og sitter hun på fanget vrir hun gjerne hodet og stirrer på skjermen.... Antar det er fargene og bevegelsen som er litt spennende... men stortsett går det ikke lenge før hun finner noe anna som er mere artig.
 
Sånn er det her også. Vi har en stor liggedel i modulsofaen vår og her bruker vi å ligge å leke og kose oss hele dagen. TVen står på stort sett hele dagen, men han se bare på den av og til. Kommer det spennende lyder som han kjenner igjen så snur han seg for å se litt på den, også er det tilbake til leken igjen. I helgene bruker han og storesøster å ligge på sofaen og kose seg med tegnefilm på Disney Channel ;-)
 
Har ikke lakt henne til å se på tv, men ser hun snur seg etter den, så det er visst spennende:))
 
Det er vel ikke anbefalt at små babyer ser altfor mye tv pga overstimulering... Vi var flinke med storebror, han så vel ikke spes mye på tv som baby. Vanskeligere med frøkna, for nå skal jo storebror se barnetv.. Nå har tv her stått på over 1 time.. Men tv står aldri på på dagtid. Det synes jeg er unødvendig.
 
ja men det e jo en slags form for menneskelig kontakt då.. de høre jo folk snakke.. kan jo kalle det for språkstimuli på et nivå? Hu e jo rundt dok ellers til dagen så om hu ser på så gjør vel ikke det noe? her blir han trøtt etter 15 min tror eg hehe.. pleie ikke sitte så lenge.. men han ligge på sofaen og då hende det at han kikke litt i retningen av tven og vende blikket vekk når han vil sjøl. pleie sette han i vippestolen inne på kjøkkenet når eg lage mat - han e mer fornøyd med det. litt mammadalt:P
 


Sjakkruta skrev:
Blir litt TV-titting her også, men som regel har han ikke tolmodighet til å se så lenge.. 



Samme her.
 
Han har akkurat begynt å få de litt...barne tv sammen med storesøsknene.. blir kanskje 20 min på kvelden, mest for at jeg skal få armene fri til å rydde etter middag etc..han er ofte litt trøtt på den tiden og tv tittingen gjør at han roer seg. 
 


nr 1 Nes H skrev:
Snuppa her oxo syns tven er veldig spennende. Leketeppet hennes er i samme rommet, og hun snur seg gjerne rundt og over på magen så hun ser skjermen... og sitter hun på fanget vrir hun gjerne hodet og stirrer på skjermen.... Antar det er fargene og bevegelsen som er litt spennende... men stortsett går det ikke lenge før hun finner noe anna som er mere artig.

Samme her:)
 


Klatremus Lillemann skrev:
Det er vel ikke anbefalt at små babyer ser altfor mye tv pga overstimulering... Vi var flinke med storebror, han så vel ikke spes mye på tv som baby. Vanskeligere med frøkna, for nå skal jo storebror se barnetv.. Nå har tv her stått på over 1 time.. Men tv står aldri på på dagtid. Det synes jeg er unødvendig.

Vi tok oss selv i før vi fikk barn at tv stod på til alle døgnets tider. Synes det er unødvendig, så vi har begynt å ha på bare radio istedet på dagtid, og det er egentlig ganske deilig!:) Ser på god morgen norge på formiddagen da... :)
 
Tror ikke det er skadelig å se litt på TV...
Lillemann liker å se på Nyhetskanalen, for da sitter jo mannen der å ser rett på ham og snakker til ham. Ellers er det tegnefilm... Men ikke de på Cartoon, de kaller jeg epelepsi-barneTV... Bare rolige snille programmer... 
Han smiler og ler og koser seg. :-) Prøver også å ikke sette ham for nært.
 


Synnove skrev:
Tror ikke det er skadelig å se litt på TV...
Lillemann liker å se på Nyhetskanalen, for da sitter jo mannen der å ser rett på ham og snakker til ham. Ellers er det tegnefilm... Men ikke de på Cartoon, de kaller jeg epelepsi-barneTV... Bare rolige snille programmer... 
Han smiler og ler og koser seg. :-) Prøver også å ikke sette ham for nært.



Nei, litt er sikkert ikke skadelig, men så er det forskjell på 30 min om dagen og flere timer.. Jeg ville nok ha skrudd av tv store deler av dagen, for det er ikke bare det at de ser på tv'en, men "støyen" som kommer derifra bør man vel kanskje også skjerme de litt for... Ta en titt på denne linken: http://www.abcnyheter.no/nyheter/ny-viten/2011/10/19/begrens-babyens-tv-titting Og så har du denne linken: http://m.klikk.no/foreldre/familieliv/article720693.ece, som går motsatt, men de sier jo også at barn under 2 år får lite igjen for å se på tv. Jeg sier ikke at alle gjør feil, for frøkna her ser også tv når storebror ser barnetv, men da dropper jeg tv på dagtid. For DET mener jeg blir for mye tv for en liten baby.
 
Her ser vi ikke på tv! Storebror begynte å se litt når han var ca 1 år, men han ser fortsatt bare 15min før han er lei..(er 19mnd nå). Syns det er mye bedre at han leker med lekene sine og så får vi helle ofre litt mer av vår egen tid til å leke sammen med han. Og akkurat det samme skal gjelde for lillesøster. Nå kommer nok hun etterhvert til å se litt mer, fordi storbror ser på tv. Men skal prøve å holde henne unna så lenge som mulig...

Ser ingen grunn til at babyer skal se på tv. Det er kun for at foreldre skal kjøpe seg tid... Syns det er høres dumt ut å si at babyen min liker det...for babyer ser jo kun på farger og beveglser. Det kan man fikse med å leke med de selv...

Og så tenker jeg litt sånn at det kan være dumt å bli vant til å se på tv så tidlig, for selv om det kanskje er maks 30min nå, så blir nok tiden lengre jo eldre de blir. Og her i huset vil vi ikke ha barn som bare vil se på tv!
 
Her ser ikke baby på TV i det hele tatt, for vi har ikke. Heiv ut TV'en for seks år siden og har aldri savnet den. Ser filmer/serier på Macen av og til, men da etter at baby har sovnet.
 


Nekinna skrev:
Her ser vi ikke på tv! ...

Ser ingen grunn til at babyer skal se på tv. Det er kun for at foreldre skal kjøpe seg tid... Syns det er høres dumt ut å si at babyen min liker det...for babyer ser jo kun på farger og beveglser. Det kan man fikse med å leke med de selv...

Og så tenker jeg litt sånn at det kan være dumt å bli vant til å se på tv så tidlig, for selv om det kanskje er maks 30min nå, så blir nok tiden lengre jo eldre de blir. Og her i huset vil vi ikke ha barn som bare vil se på tv!


Det er greit når man bare har ett lite barn, eller barnefar er hjemme på ettermiddagen, men når jeg er alene med storesøster på 2 1/2 og lillebror, er det faktisk nødvendig å kjøpe seg litt tid innimellom... 
Tror man skal velge programmer med omhu da selvfølgelig... 
 
Vi har kun tv på loftstua, og den bruker vi bare på kvelden. Så de små her ser ikke noe på tv på dagtid. Ved leggetid sitter de litt i vippestolene fremfor tv'en sammen med storebror og ser barnetv, på den måten får vi stelt og skiftet på alle i fred og ro. Jeg er veldig bevist på å ikke sette små barn fremfor tven, jeg ligger heller på gulvet sammen med de. Faren derimot, har en tendens til å plassere de der når han er hjemme, så i helgene blir det nok mer tv-titting enn ellers. Men etterhvert som de blir større nå, så regner jeg med at prinsippene mine blir vanskeligere å følge. For det er deilig å bruke tven som barnevakt for å få noen minutter med "fri"...
 


Synnove skrev:


Nekinna skrev:
Her ser vi ikke på tv! ...

Ser ingen grunn til at babyer skal se på tv. Det er kun for at foreldre skal kjøpe seg tid... Syns det er høres dumt ut å si at babyen min liker det...for babyer ser jo kun på farger og beveglser. Det kan man fikse med å leke med de selv...

Og så tenker jeg litt sånn at det kan være dumt å bli vant til å se på tv så tidlig, for selv om det kanskje er maks 30min nå, så blir nok tiden lengre jo eldre de blir. Og her i huset vil vi ikke ha barn som bare vil se på tv!


Det er greit når man bare har ett lite barn, eller barnefar er hjemme på ettermiddagen, men når jeg er alene med storesøster på 2 1/2 og lillebror, er det faktisk nødvendig å kjøpe seg litt tid innimellom... 
Tror man skal velge programmer med omhu da selvfølgelig... 

Her er jeg alene med storebror på 19mnd og lillesøster hver morgen og ettermiddag, og klarer fint å kjøpe meg tid på andre måter enn å skru på tv. Tror bare det er mange som bruker tv litt for fort...at det er blitt så lett å skru på tv'en og så sitter de stille. Fims jo masse annet som holder de opptatt, selv når de er så små...

Men det er hvertfall viktig å velge riktig program...
 
Back
Topp