Baby og katt

Embla88

Elsker forumet
Septembermødre <3
Junilykke2018
Jeg er litt bekymret fordi vi har katt og jeg har jo hørt en del historier med skumle hendelser. Det er også mange som hele tiden minner meg på at vi må være forsiktige. Ute må man selvfølgelig bruke sikkert nett på vogna, men hva med inne? Tenker mest på hvor den lille skal sove på dagtid. Jeg ser for meg det er mest praktisk å ha et sovested i stua de første månedene.

Hva bør vi velge? Er det feks tryggere med takhengt vugge? Vi må selvfølgelig følge med uansett, men jeg vil gjerne velge beste løsning. Noen med erfaringer?

Sniker. Katten kan vel hoppe opp uansett hvor høyt vugga henger. Det tryggeste er vel å ikke ha katt og baby i samme rom. :-) evt ha katten ute :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi og har katt, noe vi ikke hadde da de to andre ungene var små. Jeg og tenker myyye på dette. Jeg vil ikke at denne gode permisjonstiden skal være preget av stress om hvor er katten og hvor er babyen..
Samtidig er jeg jo KJEMPE redd for at katten skal legge seg på babyen, så vil aldri la de være alene i ett rom sammen..

Hvordan har andre med kattet løst dette? Må være masete å hele tiden huske å stenge katten "inne" (når babyen ligger på rommet etc)

Jeg har to katter som elsker å utforske nye ting som kommer inn i huset. Alt fra esker til nye møbler. Jeg tenkte å sette fram vogn, seng o.l i god tid før babyen kommer og lære de at der skal de ikke gå. Vi som katteeiere har et ansvar for dyrene vi har valgt inn i livet vårt, så her er det viktig at vi gjør en god jobb. Vær konsekvente med at kattene ikke får gå oppi babytingene.
Og når babyen kommer så er det viktig at de kan hilse på det nye familiemedlemmer under oppsyn. Da er det nok ikke så interessant når babyen ligger i senga si. Men holder vi de adskilt hele tiden så blir de jo nysgjerrige!
Det blir jo veldig dumt å holde katten ute hele tiden. Spesielt med tanke på at vinteren ikke er såå langt unna når vi får våre barn. Katter er ikke laget for den norske kulden så det er mange katter som får frostskader hvert år.
Jeg er ikke bekymret for at det skal bli noe problem med kattene mine fordi jeg vet at dette lett kan læres med litt innsats fra oss. I god tid før babyen kommer.

Sliter med akkurat samme problemet. Har to voksne katter som er vant til å få være i senga vår om natta bl.a, er i prosessen med å venne de til å ikke være på soverommet, men ser for meg at de kommer til å sniker seg inn dit uansett på trass.
Men jeg har også tenkt som så, jeg elsker kattene mine masse men blir det ett problem så må de få nye gode hjem med folk som kan gi de det jeg kanskje ikke får muligheten til. Selv om det er noe jeg har lite lyst til.

Som MoJo skriver så har jeg også satt frem vogn og skrudd opp barnesenga allerede for å vende de til møblene. Det har gått bra til nå, mn hankatten har sååå lyst til å ligge oppi barnesenga :p

Kombinasjonen katt og baby er ny for meg også, siden vi ikke hadde katt da junior var liten. Jeg har foreløpig tenkt:
- Ha nett på vogna (både når den er i bruk og ikke, slik at ikke katten venner seg til å ligge der om den er tom heller). Har vogna stående på stua nå siden vi henta den og med nettet på har ikke katten gjort et eneste forsøk på å komme seg oppi, men legger seg i kurven under i stedet... ;)
- Bruke vogna eller evt bare vognbagen til dagsoving. Hade vugge sist, men tenker det blir mer styr enn kos nå og da er det enklest å bruke vogn/bag.
- Være nøye med å lukke soveromsdøra. Katten vår er ikke vant til å få være på soverommet om natta, så det går fint, men kan lure seg dit om døra står opp ellers.

Ellers blir det litt det samme som med hunden, å la katten få snuse på babyen når jeg har kontroll, fremdeles være sammen med oss om dagene, ligge ved siden av og få kos mens jeg ammer osv..... :-)

Tror det kommer til å gå fint jeg!!

Det tryggeste er selvfølgelig å alltid holde baby og katt i separate rom. Men i praksis er nok ikke dette en god løsning for noen tenker jeg. Katten blir mer nysgjerrig, det blir mer mas for oss og de må jo få bli kjent.

Om natten tenker jeg det løses enkelt med å lukke soveromsdøra. Så bruker vi babycall i stedet for å ha døra på gløtt. Prøver nå å gjøre katten vant til nytt rom han får lov å sove på og det har gått fint. Han viser ikke interesse for sprinkelsenga som er satt opp. Spørs om jeg rett og slett må legge baby i vogna om jeg ikke skal være rett ved siden av og droppe evt vugge. Det er jo litt kjedelig, men antakelig det sikreste?

Jeg har først tenkt at dette bare er er problem de første månedene men fikk nylig fortalt om en 2 åring med soveuhell ute i vogn. Ute er det jo ikke bare min egen katt heller! Nei jeg synes dette er vanskelig. :/

Hadde katt da eldste var baby. Gikk fint! Måtte selvfølgelig passe godt på. Babyen pleide å sove i vogna på stua på dagtid om jeg ikke var ute å trilla.. Så var i nærheten hele tida. katte nvar inn og ut og overalt og ikke så intr i babyen egentlig. snusa litt å sånn selvfølgelig. stengte dører om natta så ikke katten skulle komme inn til babyen.
Når babyen ble eldre så var det å holde baby unna katta :p passe på må man uansett. om baby sover ute eller inne eller på et annet rom. :)

Jeg har to katter som elsker å utforske nye ting som kommer inn i huset. Alt fra esker til nye møbler. Jeg tenkte å sette fram vogn, seng o.l i god tid før babyen kommer og lære de at der skal de ikke gå. Vi som katteeiere har et ansvar for dyrene vi har valgt inn i livet vårt, så her er det viktig at vi gjør en god jobb. Vær konsekvente med at kattene ikke får gå oppi babytingene.
Og når babyen kommer så er det viktig at de kan hilse på det nye familiemedlemmer under oppsyn. Da er det nok ikke så interessant når babyen ligger i senga si. Men holder vi de adskilt hele tiden så blir de jo nysgjerrige!
Det blir jo veldig dumt å holde katten ute hele tiden. Spesielt med tanke på at vinteren ikke er såå langt unna når vi får våre barn. Katter er ikke laget for den norske kulden så det er mange katter som får frostskader hvert år.
Jeg er ikke bekymret for at det skal bli noe problem med kattene mine fordi jeg vet at dette lett kan læres med litt innsats fra oss. I god tid før babyen kommer.

Når katter legger seg oppi vogner etc (noe som har forårsaket kvelningsdød ) er det vel ikke først og fremst fordi katten er nysgjerrig (selv om den sikkert er det også i starten). Kattene legger seg i vognene fordi det er lunt og varmt, uavhengig av om den har hilst på babyen. Katter er jo også veldig egenrådige så om du oppdrar katten er det ikke sikkert den gjør som du vil når du snur ryggen til. Synes mange i altfor stor grad stoler blindt på egne kjæledyr.

Når det er sagt ville jeg nok holdt katten unna rommet der babyen sover på dagtid. Har selv tilknytning til en barnehage hvor en katt la seg på vogna (med nett som ikke strammet skikkelig rundt vogna) under en tilstelning i barnehagen. Barnet døde. Da kan katt være katt for min del altså.

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Spørs om jeg rett og slett må legge baby i vogna om jeg ikke skal være rett ved siden av og droppe evt vugge. Det er jo litt kjedelig, men antakelig det sikreste?

Jeg kommer i alle fall til å gjøre det sånn i stedet for å stresse med å følge med vugga.... Men føler ikke det er det helt store offeret jeg da... :)

Her har vi hatt katt og baby, og hadde ingen problemer med det.

Brukte nett ute, og inne så fulgte jeg med. Hvis baby og jeg skulle sove når katten var inne, tok jeg på nett på vogna og baby sov der.

Tenker det meste går greit så lenge en tar forhåndsregler som med alt annet, følger med inne, og hiver pus ut et par timer dersom en ikke "vil" følge med hele tiden inne.

Ute er det som alle sier, mange flere katter og da er det jo selvsagt at en må holde et ekstra øye med hva som skjer(er vel flere "farer" enn bare nabokattene også..?).

Våre puser er veldig vandt i å være ute, så de er kun inne til frokost(halvtime/time), for så å komme inn på kvelden igjen(totalt utslitt etter mange eventyr), å slenger seg i sofaen uten å røre et ledd mens de sover, til vi slipper dem ut igjen før vi legger oss for natta..;)

Vi har en veldig snill katt. Har vært veldig streng med den siden den var kattunge. Får ikke lov til å ligge i sengene våre. Har to faste soveplasser og holder seg der.
Han har vært veldig nysgjerrig på vogna som har kommet i hus. Har vært oppi der å utforsket to ganger. Men har vært streng å sagt fy. Og det ordet skjønner han. Så nå får vogna stå i fred, og det gjør vogga og senga også. Viktig å la katten bli vant til alt det nye.

Hadde en katt når eldstemann ble født og to når minsten var baby. Men var aldri noe problem. Bruker alltid nett på vogna som sitter stramt når babyen sover ute. Og så må man passe godt på i starten, når katten er veldig nysgjerrig. Katten må få tid til å bli kjent med den lille, så går nok alt bra.
Sunt for barn å vokse opp med dyr. ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Når katter legger seg oppi vogner etc (noe som har forårsaket kvelningsdød ) er det vel ikke først og fremst fordi katten er nysgjerrig (selv om den sikkert er det også i starten). Kattene legger seg i vognene fordi det er lunt og varmt, uavhengig av om den har hilst på babyen. Katter er jo også veldig egenrådige så om du oppdrar katten er det ikke sikkert den gjør som du vil når du snur ryggen til. Synes mange i altfor stor grad stoler blindt på egne kjæledyr.

Når det er sagt ville jeg nok holdt katten unna rommet der babyen sover på dagtid. Har selv tilknytning til en barnehage hvor en katt la seg på vogna (med nett som ikke strammet skikkelig rundt vogna) under en tilstelning i barnehagen. Barnet døde. Da kan katt være katt for min del altså.

<3

Da lurer jeg virkelig på hvilke rutiner den barnehagen hadde... Håper virkelig det ble innstramming på rutinene der!

Ute kan man ikke kontrollere andres katter. Man må følge med.
VI har valgt kattene våre. De har ikke valgt oss og hvertfall ikke at vi får et barn. Det er også VÅRT valg. Da må vi ta ansvaret som kommer med både katt og barn. Lære opp katten og selv følge med på barnet. Når barnet et eldre; lære barnet å omgås katter og selv følge med.
Et hjelpeløst barn skal ikke være uten oppsyn såpass lenge at de kan bli drept fordi en katt legger seg med det.
Da gjør man, som mange sier, lukker døren og bruker babycall.

Selvfølgelig kan man aldri være 100% sikker på hva en katt gjør selv etter trening. Det kan man heller ikke med mennesker.
Med tanke på hvor mange som har katt i hjemmet sitt og hvor mange som lar barnet sove ute, er det ytterst sjelden at barn blir drept av katt.

Jeg vet at mine katter på 11 år ikke vil gå oppi vogn/seng når de blir lært at det skal de ikke gjøre, men alle kan gjøre feil, også katter. Så derfor vil jeg gjøre som en mor alltid skal; følge med på barnet mitt!

Da lurer jeg virkelig på hvilke rutiner den barnehagen hadde... Håper virkelig det ble innstramming på rutinene der!

Ute kan man ikke kontrollere andres katter. Man må følge med.
VI har valgt kattene våre. De har ikke valgt oss og hvertfall ikke at vi får et barn. Det er også VÅRT valg. Da må vi ta ansvaret som kommer med både katt og barn. Lære opp katten og selv følge med på barnet. Når barnet et eldre; lære barnet å omgås katter og selv følge med.
Et hjelpeløst barn skal ikke være uten oppsyn såpass lenge at de kan bli drept fordi en katt legger seg med det.
Da gjør man, som mange sier, lukker døren og bruker babycall.

Selvfølgelig kan man aldri være 100% sikker på hva en katt gjør selv etter trening. Det kan man heller ikke med mennesker.
Med tanke på hvor mange som har katt i hjemmet sitt og hvor mange som lar barnet sove ute, er det ytterst sjelden at barn blir drept av katt.

Jeg vet at mine katter på 11 år ikke vil gå oppi vogn/seng når de blir lært at det skal de ikke gjøre, men alle kan gjøre feil, også katter. Så derfor vil jeg gjøre som en mor alltid skal; følge med på barnet mitt!
Helt enig! :)

Helt enig! :)

Dødsfallet skjedde på et arrangement på kveldstid hvor foreldrene selv hadde ansvar for barnet som sov i vogna. Med andre ord ikke barnehagens ansvar i forhold til rutiner etc :)

<3

Dødsfallet skjedde på et arrangement på kveldstid hvor foreldrene selv hadde ansvar for barnet som sov i vogna. Med andre ord ikke barnehagens ansvar i forhold til rutiner etc :)

<3

Trist at slikt skjer uansett. Men bra at barnehagerutinene var i orden i det minste...

Vi har hatt katt gjennom to spedbarnsperioder. Maja katten vår har hele tiden voktet dem som sine egne. Det er først nå som 5 åringen inviterer henne opp i sengen at hun går dit. Og med engang Amalie er sovnet kommer hun ned igjen. Om de krangler eller gråter løper hun bort til meg og mjauer sårt. Har de venner på besøk freser hun til dem om de ikke er alright med katta. Vi har nå fått katt nr to og han har og lært seg at de minste barna er uforutsigbare og er varsom rundt dem. Vi hadde kattenett på vognen om jeg ikke var i rommet. Om jeg måtte på do OL mens ungen sov i stua eller andre steder det ikke gikk an å sperre av tok jeg bare katten med meg. Det skal jeg ærlig innrømme at jeg angrer på den dag i dag. For hverdag jeg skal på badet og stelle meg står det to katter med føttene mine;) eneste ulempen vi har møt er at guttepusen vil markere på vognhjulene om vi har kjørt gjennom noe illeluktende. Men cat off har fikset det:)

Sent from my iPad using BV Forum

Vi har hatt katt gjennom to spedbarnsperioder. Maja katten vår har hele tiden voktet dem som sine egne. Det er først nå som 5 åringen inviterer henne opp i sengen at hun går dit. Og med engang Amalie er sovnet kommer hun ned igjen. Om de krangler eller gråter løper hun bort til meg og mjauer sårt. Har de venner på besøk freser hun til dem om de ikke er alright med katta. Vi har nå fått katt nr to og han har og lært seg at de minste barna er uforutsigbare og er varsom rundt dem. Vi hadde kattenett på vognen om jeg ikke var i rommet. Om jeg måtte på do OL mens ungen sov i stua eller andre steder det ikke gikk an å sperre av tok jeg bare katten med meg. Det skal jeg ærlig innrømme at jeg angrer på den dag i dag. For hverdag jeg skal på badet og stelle meg står det to katter med føttene mine;) eneste ulempen vi har møt er at guttepusen vil markere på vognhjulene om vi har kjørt gjennom noe illeluktende. Men cat off har fikset det:)

Back
Topp