Baby og hund

Bkno9087872

Forelsket i forumet
Er det noen råd å få til hvordan vi kan få hund og baby kjent? :) Det har seg slik at barnefar har en valp på ca 3mnder, og vi ønsker at valpen skal lære seg å godta lille i "ung alder" og at lille ikke skal bli redd. Siden vi ikke bor sammen så krever det mer av oss! Men lurer litt på hvordan vi skal gå frem? Til nå har vi latt hunden lukte(har holdt den) mens lille har vært i armene mine og begynner ikke å gråte, men er det noe vi må passe på, kan gjør på en aen måte og slik? Litt nytt med hund og valp.

Med mindre valpen hopper opp og ned på babyen og rundslikker den så er det ikke noe som tilsier at babyen skulle begynne og gråte. Ubehagelige ting vil få den til å gråte, ellers eier ikke den lille frykt i den forstand enda :)

La valpen snuse på babyen, få vaske tærne, være med når det skiftes bleie og ligge ved siden av dere i sofa eller på gulv osv.

Ikke dytt den bort, inviter den og ro den ned og klapp mens den er rolig ved babyen.
Når babyen blir eldre og krabber osv så sørg for at babyen ikke forstyrrer hunden ved å krype bort til den og lugge den osv, og la hunden kose med baby når dere har baby på fanget eller ligge ved siden av den på gulvet osv.

Alltid ha respekt for hvis hunden vil være i fred og at små babyhender kan knipe og lugge ganske hardt. Problemene oppstår når foreldrene ikke respekterer hundens grenser og språk, og hunden blir irritabel eller nervøs rundt barnet.

Masse lykke til, her har vi 3 stk, en av dem valp. Hadde også en som døde da baby var 8 mnd.

Det går strålende med hunder og barn :)

Legg ungen på gulvet og la de bli kjent med hverandre. Ikke verre enn det ;) Jeg skjønner ikke hvorfor du forventer at babyen skulle gråte, ingen naturlig ting som skulle tilsi den reaksjonen...

https://www.facebook.com/nova100/videos/981813368535168/ ❤️

Når hun er så liten(6uker) og det plutselig er en valp rondt henne som holder å sprudler så kan hun bli litt skremt. Tenkte ikke hun skulle bli det, men skreiv det til informasjon :) Har sitt mange videoer av baby og hund men da har babyene vært litt eldre og det er lettere å få råd av folk som har gjort det selv enn å se på youtube viss du skjønner.

Hun er for liten til å føle frykt av slikt. Nyfødte er nyskjerrige, åpensinnede og sosiale. Å se andre levende vesener er bare fint:)

Viktig å kunne lese hundens kroppspråk. Det beste er å la selv hunden gå bort og kunne gå unna når den selv vil.

Hunder og babyer er som regel gode venner. Men ikke hold hunden. Det kan skape ett problem for den. Husker ikke hva det heter akkurat nå siden jeg er litt i baby tåka selv. Men hunder blir kjent ved å snuse og babyer er rolige. Min đatter fikk hilse på en tervuren valp når hu var ca 2 mnd. De er bestevenner i dag og har egentlig ikke sett hverandre mye. Jenta mi satt i vippestol en og hunden løp bort og lukta på hu. Hunder merker at det er en liten baby.
Hilsen "kennel barnet".

Vi satte bilstolen fra oss på gulvet å hilste på bikkja
Når han var ferdig med å hilse på meg snuste han på babyen og det var det hele. Hunden vi hadde med nr 1 la gjerne i sofaen når jeg ammet.

Den verste fasen er når babyen begynner å krabbe, da synes en del hunder ungene er skumle...

Så lenge ikke valpen kravler over babyen, så la den være løs og styre det selv. La babyen bli en positiv ting for hunden og omvendt. Så ikke dytt unna, hold eller vær streng, blir de for mye for hverandre så ta de rolig vekk/avled, det er tross alt to "babyer" her :)

De fleste normale, stødige hunder vil stort sett bare være positive til babyer, men det er lurt å la de være med og i nærheten da, for både babyens og hundens og deres skyld :)

Er det noen råd å få til hvordan vi kan få hund og baby kjent? :) Det har seg slik at barnefar har en valp på ca 3mnder, og vi ønsker at valpen skal lære seg å godta lille i "ung alder" og at lille ikke skal bli redd. Siden vi ikke bor sammen så krever det mer av oss! Men lurer litt på hvordan vi skal gå frem? Til nå har vi latt hunden lukte(har holdt den) mens lille har vært i armene mine og begynner ikke å gråte, men er det noe vi må passe på, kan gjør på en aen måte og slik? Litt nytt med hund og valp.

Gubben tok med klær fra Lukas. De første plagene han bærte hjem. Slik at hunden og kattene fikk lukte lukta. Vi brukte våre egne klær som har ligget fremme slik at de har fått noe av hunde lukta og katte lukta (hjemmebakte lol)

Når vi kom hjem hadde dyrene fått nye plagg vær dag.

Så etter å ha hilst på hunden da jeg kom hjem . Satte vi ned bilsete på gulvet slik at dyrene fikk hilse på egne prinsipper. Vi var der slik at vi kunne gripe inn viss noen av dyrene ble litt for ivrig.

Det du skal oppnå er at den lille blir en del av flokken ikke venner:) hunder ser på eiere og andre dyr hjemme som en del av sin flokk:) men han skal ikke få unnekue den lille det må dere passe på ikke skjer.:)

Foreldrene mine har hund og vi er ofte innom der. Går kjempefint og mini her vil bort og hilse på hele tiden. Der er det hunden som er mer reservert og trekker seg fort unna men mini elsker hunden og hunden er veldig beskyttende ovenfor mini.
La hunden få hilse på ungen på dens premisser og kunne trekke seg vekk når den har fått nok. Nåe babyen blir eldre og mer mobil og kanskje kan finne på å dra i pelsen, la hunden få pauser hvis dere ser den får litt nok. Babyen er jo såpass liten enda at det er ikke så mye den vil reagere på med mindre valpen blir veldig volsom. La valpen gjerne ha fått roet seg litt hvis den blir veldig giret av besøk før den evt hilser på barnet hvis du er redd hunden kan bli litt volsom ovenfor den lille i starten

La hunden lukte og undersøke babyen. La babyen kjenne på hunden. Ikke gjør det anstrengt hvor dere gir hunden beskjed om å gå til babyen, være ved babyen etc. De blir kjent etterhvert, og hunden glemmer ikke babyen så fort, selv om de ikke møtes hver dag. Vi har en husky som en venninne lånte et halvt års tid. Hun flyttet hjem da jenta vår var ca 6 mnd. Vi gjorde ikke mye ut av det. Vi er en flokk, og det er vi som bestemmer hvem som er i vår flokk, ikke hunden. Så når vi viste bikja at babyen var før henne i alle situasjoner, godtok hunden det. Hunden må være rolig rundt ungen, og ungen nå være rolig rundt hunden. Bikja har sin seng på stua, og der får hun være alene. Jentungen får ikke røre henne når hun legger seg der, dette vet bikja, og hun går dit når hun vil være i fred. Jeg tror det er viktig at hunden har et sted hun kan trekke seg tilbake til, og det er de voksnes ansvar å følge med på hundens signaler og kroppspråk. Vi har allerede begynt å "lære" vår to-åring litt om hundens signaler. :) lykke til!

Vi har 3 hunder og en baby på 6 mnd. Når vi kom hjem fra sykehuset satt vi bilstolen på gulvet så hundene fikk snuse å hilse på. Har aldri vært noe problem :) merket faktisk at ene tispa plutselig ble veldig kjælen og skulle passe litt ekstra på. Laget baby en lyd så var hun der med en gang, men var aldri innpåsliten eller noe slikt.

Jeg vet Cesar Millan ikke er like populær blant alle men jeg likte veldig godt det han gjorde mtp å presentere bebiser for hunder. Han holdt bebisen så hundene forsto at det var en del av han og laget en magisk sirkel rundt barnet. Hundene skal respektere den lille og ikke snuse og sleike på en liten nyfødt.. De skal gi den rom og respekt.. De sleiker seg i ræva og på tissen (han hunder har konstant gonoré) for så å sleike en bebis i ansiktet.. Nei fysj! Har selv 2 hunder og jeg har satt meg ned på gulvet med bebis på fanget, men om de blir for ivrige eller skal helt oppi bebis sier jeg fra. De bryr seg veldig lite. Har også en sønn på 11 som de går supert overens med og har minst like mye respekt for som meg.

Mine foreldre har hund, og vi selv har katt.
Da guttungen var baby så la vi han på gulvet så kunne dyrene få lukte på han og inkludere han i flokken.
Katta vi hadde da sønnen min var baby brydde seg lite om baby, hun holdt seg langt unna han ;)
Men da han begynte å krabbe så syntes hun det var morsomt å sette seg foran han og la han få krabbe til henne, for så å flytte seg gradvis lengre bort. Sånn lærte han å krabbe/åle :)
Da vi besøkte mine foreldre gjorde vi det likedan. La han ned på gulvet så hunden kunne få lukte på han. Hun godtok også at han klarte i et brøkdel av et sekund å få tak i pelsen hennes og lugge. Vi var raske med å få han til å slippe henne, men hun syntes ikke det var så ille. (lang pels og baby på 3 mnd) Hun var veldig forsiktig rundt han og ble veldig bekymret da han ble holdt av bestemor eller bestefar og han begynte å gråte. Da sprang hun fra meg til baby og tilbake igjen og skjønte at han var min baby. Hun skulle "gi beskjed" om at han trengte mammaen sin :)

Back
Topp