Baby og hund (valp)

Snøbarnet1

Flørter med forumet
Novemberlykke 2020
Vi hadde ingen anelse om at vi skulle få unge i år, så vi fikk oss hund i mars. Den er like gammel som jeg er på vei :happy090 Så den vil jo ikke være 1 år når babyen kommer..

Er det noen som har noe erfaring med hund og baby? Tips til å forberede hunden på det nye medlemet i familien? :confused005
 
Sniker. Har ikke noe personlig erfaring i forhold til valp og baby. men det er utrolig Viktig at dere er kjempe konsekvent med hundetrening/opplæring frem til baby kommer. Har dere en lydig og trent hund som vet hva den får lov til og ikke lov til så vil barseltiden bli mye enklere. F. Eks at hunden går fint i bånd, slik at det blir enklere å trille med vogn eller ungen i bæresele. Det er skikkelig drit om hunden drar i båndet slik at man holder på å falle med baby. Også ville jeg hatt en lekegrind til ungen så ikke hunden kan komme opp til ungen om dere f. Eks lager middag eller noe.
Bare å gjøre et veldig godt forarbeid nå frem til ungen kommer så kommer det til å gå helt font, selvom det selvfølgelig blir tøft.
 
Vi fikk oss valp 100% med vilje fordi det er flott å være gravid og ha valp imo :) Er enig i at å gå pent i bånd er en fordel, det trener vi mye på nå. Er 10 uker igjen, det kommer til å gå bra! Ellers er det greit at valpen lærer å være rolig inne. Finn ut hvordan dere gjør hunden mentalt og fysisk sliten. Lær hunden å ikke tigge ved matbordet så man får ro og fred. Noe lekegrind/forbudte steder har vi ikke - hund og barn skal få omgås. Hunden stoler jeg på og vet hundens grenser. Hund og barn kommer ikke til å være alene før barnet er eldre. Men dette er skrevet med en brukshund størrelse large i bakhodet, om dere har en liten minihund mangler jeg erfaring :)
 
Det går nok veldig fint. Bare fokuser på trene på å gå i bånd og være rolig inne som andre skriver. Gjerne omgå andre barn hvis mulig. Sosialisering generelt er veldig lurt. Vi har en liten hund og det gikk kjempefint med nr 1. Selv om vi har verdens snilleste hund lar jeg aldri de 2 være alene uten oppsyn. Lekegrind eller et avsperret område der hunden kan få være i fred om den har behov kan være lurt. Vi hadde det i en periode. Nå er de veldig gode venner:happy:
 
Jeg driver aktivt med hund og min fyller 2 år rett før vår kommer. Ro trening, lær hunden å være rolig, være konsekvent med klare grenser, gå pent i bånd er ett must. Lær hunden å gå å legge seg på egen plass og hva som er dens ting. Når baby blir født ta med bleier som den kan lukte på. Alt blir mye lettere og greiere når hunden vet hva som er greit og ikke samt den blir tryggere. Kjenner dere noen som har barn gjerne ta hunden mye med dit og lær den at barn ikke er små valper, ikke hopp osv. Nå vet jeg ikke hva slags hund dere har eller hvordan den er. Har schæfer selv så trenger en del jobb. Og også er det noe adferd problemer ta kontakt med en konsulent tidlig for veiledning :) lykke til :)
 
Sniker. Har ikke noe personlig erfaring i forhold til valp og baby. men det er utrolig Viktig at dere er kjempe konsekvent med hundetrening/opplæring frem til baby kommer. Har dere en lydig og trent hund som vet hva den får lov til og ikke lov til så vil barseltiden bli mye enklere. F. Eks at hunden går fint i bånd, slik at det blir enklere å trille med vogn eller ungen i bæresele. Det er skikkelig drit om hunden drar i båndet slik at man holder på å falle med baby. Også ville jeg hatt en lekegrind til ungen så ikke hunden kan komme opp til ungen om dere f. Eks lager middag eller noe.
Bare å gjøre et veldig godt forarbeid nå frem til ungen kommer så kommer det til å gå helt font, selvom det selvfølgelig blir tøft.
Hunden er heldigvis veldig rolig og lydig, eneste er at den bjeffer litt..
Å gå pent i bånd er også noe vi må øve på. Han er veldig sterk allerede, så er redd han stikker av med meg og barnevogn:nailbiting:
 
Vi fikk oss valp 100% med vilje fordi det er flott å være gravid og ha valp imo :) Er enig i at å gå pent i bånd er en fordel, det trener vi mye på nå. Er 10 uker igjen, det kommer til å gå bra! Ellers er det greit at valpen lærer å være rolig inne. Finn ut hvordan dere gjør hunden mentalt og fysisk sliten. Lær hunden å ikke tigge ved matbordet så man får ro og fred. Noe lekegrind/forbudte steder har vi ikke - hund og barn skal få omgås. Hunden stoler jeg på og vet hundens grenser. Hund og barn kommer ikke til å være alene før barnet er eldre. Men dette er skrevet med en brukshund størrelse large i bakhodet, om dere har en liten minihund mangler jeg erfaring :)
Vi har en samojed og stoler greit på den, men man vet aldri med dyr. Kommer nok ikke til å la de være alene i et rom sammen før barnet blir større. Har jo møtt mange barn og hunden oppfører seg helt annerledes med barn enn med voksne, så vil tro det går bra med egen.
Er bare bekymret om hunden vil bli sjalu.. Hunden er veldig avhengig av oss akkurat nå.
 
Jeg driver aktivt med hund og min fyller 2 år rett før vår kommer. Ro trening, lær hunden å være rolig, være konsekvent med klare grenser, gå pent i bånd er ett must. Lær hunden å gå å legge seg på egen plass og hva som er dens ting. Når baby blir født ta med bleier som den kan lukte på. Alt blir mye lettere og greiere når hunden vet hva som er greit og ikke samt den blir tryggere. Kjenner dere noen som har barn gjerne ta hunden mye med dit og lær den at barn ikke er små valper, ikke hopp osv. Nå vet jeg ikke hva slags hund dere har eller hvordan den er. Har schæfer selv så trenger en del jobb. Og også er det noe adferd problemer ta kontakt med en konsulent tidlig for veiledning :) lykke til :)
Hvordan er det med leker, klarer den å holde seg unna smokker og bamser til baby?
 
Er bare bekymret om hunden vil bli sjalu.. Hunden er veldig avhengig av oss akkurat nå.

En hund er alltid avhengig av eier, uten eier er jo en hund helt alene :) Fra spøk til alvor, det må ikke bety noe negativt, det betyr jo bare at dere har en tett binding og et godt forhold til hverandre. Ser på det som positivt at hunden ser opp til meg og kommer til meg for støtte. En samojed er en urhund med mye stahet og selvstendighet, det er jo kjempebra for dere at den er fokusert på dere for det er forsåvidt ikke et typisk rasepreg :)

Dette med sjalusi vil du aldri få vite før barn og hund er i samme hus over lengre tid. Det beste du kan gjøre er å være avslappet, rolig og normal i omgangen med hunden når barnet kommer hjem. Gjør som alltid, og inkluder hunden. Da har den ingen grunn til å være sjalu, utover genetikk. Det dummeste jeg hører/leser er folk som på død og liv skal skjerme barnet for alt med en hund man har skaffet seg og skal stenge ut hunden uten at det er noe grunn for det.

Og hvis den skulle være sjalu kan det være kortfristig, eller langfristig. Kun tiden og erfaring vil vise :)
 
Hvordan er det med leker, klarer den å holde seg unna smokker og bamser til baby?
Utrolig hva hundene lærer. Mi vet godt at barnas leker demmes og ho har sitt. Er første vår som Kommer nå. Men mye med andre barn å gjøre, hos oss og borte. Bruk tid på at det ikke kan røres. De lærer det relativt fort om man jobber konsekvent med det :) jobba med det med både schæfer og chihuahuaer i diverse aldere :) blir litt det samme som når de prøver seg på sko, sokker og deres ting
 
Back
Topp