Baby og hest

Julibarn 2016

Andre møte med forumet
Hvordan kombinerer du baby og trening av hest? Jeg finner absolutt ingen tid til det, tuppa er snart 7 mnd så går jo ikke i bhg enda. Vi bor på gård så pappaen er mye ute fra morgen til kveld, da orker jeg ikke tanken på å gå ut døra en gang etter mini er lagt :sorry:;) Har prøvd å kombinert dupp med ridning hjemme på banen, men da våkner hun selvsagt, står hun på trappa og jeg ikke har noe å gjøre sover hun :D Hehe

Jeg fikk meg en liten oppvekker når lille komt til verden, og endte opp med å selge hesten :( Kommer garantert til å skaffe meg en i fremtiden, men nå som jeg har en liten blir det rett og slett ikke tid i det hele tatt.

Jeg slet med det samme problemet, og når gutten var 7 mnd og jeg hadde fått ridd kun to ganger tok jeg beslutningen om å avlive henne. Hun var 20 år, så trengte trening for helsen, og ingen andre ville ri henne (sær enmannshest) Jeg angrer som en hund, hadde bare pappaen kunne stilt opp såpass at jeg fikk en time fire dager i uken så kunne jeg sikkert enda hatt henne :( Skulle ønske jeg kunne få ta den beslutningen pånytt, da hadde jeg heller tatt med meg baby og hest og forlatt bf tidligere, så kunne jeg fått hjelp av andre.

Kan du tømmekjøre og longere mens lille sover i vogn? Eventuelt frihoppe? Kan du kanskje få en trillepike, som bare kan ha ansvaret for å trille eller rugge vogna mens du rir på banen, eller trille sammen med deg på tur?

Jeg slet med det samme problemet, og når gutten var 7 mnd og jeg hadde fått ridd kun to ganger tok jeg beslutningen om å avlive henne. Hun var 20 år, så trengte trening for helsen, og ingen andre ville ri henne (sær enmannshest) Jeg angrer som en hund, hadde bare pappaen kunne stilt opp såpass at jeg fikk en time fire dager i uken så kunne jeg sikkert enda hatt henne :( Skulle ønske jeg kunne få ta den beslutningen pånytt, da hadde jeg heller tatt med meg baby og hest og forlatt bf tidligere, så kunne jeg fått hjelp av andre.

Kan du tømmekjøre og longere mens lille sover i vogn? Eventuelt frihoppe? Kan du kanskje få en trillepike, som bare kan ha ansvaret for å trille eller rugge vogna mens du rir på banen, eller trille sammen med deg på tur?

Ånei så trist, men samtidig det rette å gjøre! :-(<3 har også en enmannshest så skjønner veldig beslutningen din! Hvor lenge hadde du den? :-) har hatt min i 15 år, han blir 16 i sommer.
Svigermor/bestemor er veldig behjelpelig, men har ikke lyst å mase for mye siden hun har to selv, der hvor den ene er unghest, 3 år. Frem til jenta var 5 mnd har hun hatt fast dupp på 4-5 timer, så var null problem da å få trent. Fra 5 mnd å til nå har hun vært veldig urolig når hun har hatt dupp og kun sovet alt fra 20-60 min, da sitter jeg egentlig bare å venter på at hun våkner :-/ sov i alle fall ikke når vi trillet eller vugget på vogna. Nå de siste dagene har det begynt å gå seg til (bank i bordet!), så hun har 2 dupper fordelt på 3 timer ca :-)
Har prøvd å både ri, tømkjøre og longere med baby i vogn i rundpaddocken mens jeg holder på på banen, men ender opp med at jeg må sale/sele av på banen å la hesten gå der de dagene bf ikke er på gården og kan komme å avløse meg. Blir jo bedre med tiden, å jeg jobber hjemme på gården så når jenta skal i bhg får jeg skyndte meg ut før jeg henter ho :p

Jeg fikk meg en liten oppvekker når lille komt til verden, og endte opp med å selge hesten :( Kommer garantert til å skaffe meg en i fremtiden, men nå som jeg har en liten blir det rett og slett ikke tid i det hele tatt.

Uff, så leit :( man får tenke at det er det beste for hesten! :) Det er noe med den tiden, skjønner ikke helt hvor den blir av :arghh::joyful:

Jeg eier også hest, er 11 dager fra termin nå med min første, så er så og si ikke i stallen selv nå. Har to flinke forryttere som deler på ansvaret og treningen, de får starte stevner med ham og alt. Planen er å få til en glidende overgang fram til høsten, da hun ene må slutte pga skolegang.
Tenker at barnefaren får være med i stallen i starten og passe lille mens jeg rir. Etterhvert tenker jeg å ta turer i stallen alene på ettermiddag/ kveld når han kan avløse og mate på egen hånd. Har ingen planer om å selge hesten, den betyr utrolig mye for meg, og det er viktig at jeg får ha litt egentid.

Jeg har også hest og bekymrer meg for hvordan jeg skal få ridd når ungen kommer... selge er uaktuelt. Går vel Ann å ha den lille i bæresele når man tømmerkjører osv ?

Ånei så trist, men samtidig det rette å gjøre! :-(<3 har også en enmannshest så skjønner veldig beslutningen din! Hvor lenge hadde du den? :) har hatt min i 15 år, han blir 16 i sommer.
Svigermor/bestemor er veldig behjelpelig, men har ikke lyst å mase for mye siden hun har to selv, der hvor den ene er unghest, 3 år. Frem til jenta var 5 mnd har hun hatt fast dupp på 4-5 timer, så var null problem da å få trent. Fra 5 mnd å til nå har hun vært veldig urolig når hun har hatt dupp og kun sovet alt fra 20-60 min, da sitter jeg egentlig bare å venter på at hun våkner :-/ sov i alle fall ikke når vi trillet eller vugget på vogna. Nå de siste dagene har det begynt å gå seg til (bank i bordet!), så hun har 2 dupper fordelt på 3 timer ca :)
Har prøvd å både ri, tømkjøre og longere med baby i vogn i rundpaddocken mens jeg holder på på banen, men ender opp med at jeg må sale/sele av på banen å la hesten gå der de dagene bf ikke er på gården og kan komme å avløse meg. Blir jo bedre med tiden, å jeg jobber hjemme på gården så når jenta skal i bhg får jeg skyndte meg ut før jeg henter ho :p
Hadde henne i 7-8 år, fikk henne fra ei eldre venninne som var akkurat som meg, så det var oss som kunne runden hesten, og hun hadde dessverre ingen mulighet til å ta henne tilbake. Ja hadde hun vært noe yngre hadde jeg nok ikke tatt den avgjørelsen, men helsen hennes ble raskt dårlig uten trim, hun ble plutselig gammel.. Håper jeg en gang får hest igjen :)

Jeg eier også hest, er 11 dager fra termin nå med min første, så er så og si ikke i stallen selv nå. Har to flinke forryttere som deler på ansvaret og treningen, de får starte stevner med ham og alt. Planen er å få til en glidende overgang fram til høsten, da hun ene må slutte pga skolegang.
Tenker at barnefaren får være med i stallen i starten og passe lille mens jeg rir. Etterhvert tenker jeg å ta turer i stallen alene på ettermiddag/ kveld når han kan avløse og mate på egen hånd. Har ingen planer om å selge hesten, den betyr utrolig mye for meg, og det er viktig at jeg får ha litt egentid.

Så heldig du er som har forrytter(e)! :-) har prøvd på min og, men kun en som fungerte med han, (han er sær), men hun har termin med sin andre om ca 2 mnd :-) du er utrolig heldig som har en samboer som får til å bli med :D vi driver gård, så min samboer er opptatt så og si dagen lang. De siste 2 ukene har vi faktisk fått presset inn slik at han tar jenta i 1-2 timer så jeg kan komme litt i gang igjen! Har jo stall og fjøs her hjemme, og tenkte at det ikke kom til å bli noe problem siden jeg bare kunne parkere vogna i rundpaddocken mens jenta sov så jeg kunne ri, men det er lettere sagt en gjort gitt :rolleyes: håper det ordner seg for deg! :)

Jeg har også hest og bekymrer meg for hvordan jeg skal få ridd når ungen kommer... selge er uaktuelt. Går vel Ann å ha den lille i bæresele når man tømmerkjører osv ?

Tar ikke sjansen med min, han er spretten når han finner det for godt :shifty: hadde sikkert vært lettere til sommers, når underlaget er litt "tryggere" også :D Jeg får nok ridd igjen når jenta begynner i bhg og jeg i jobb, da kan jeg ri mellom fjøs- og stalløktene før jenta skal hentes :joyful: håper du finner en løsning som fungerer for dere! De siste 2 ukene har samboeren min vært utrolig hjelpsom og satt av tid inne så jeg kan ut å ri, ikke bare gjøre stallarbeid og skyndte meg inn :-) så får man håpe det fortsetter, i vertfall til våronna begynner :rolleyes:

Så heldig du er som har forrytter(e)! :-) har prøvd på min og, men kun en som fungerte med han, (han er sær), men hun har termin med sin andre om ca 2 mnd :-) du er utrolig heldig som har en samboer som får til å bli med :D vi driver gård, så min samboer er opptatt så og si dagen lang. De siste 2 ukene har vi faktisk fått presset inn slik at han tar jenta i 1-2 timer så jeg kan komme litt i gang igjen! Har jo stall og fjøs her hjemme, og tenkte at det ikke kom til å bli noe problem siden jeg bare kunne parkere vogna i rundpaddocken mens jenta sov så jeg kunne ri, men det er lettere sagt en gjort gitt :rolleyes: håper det ordner seg for deg! :)
Ja, jeg er kjempeheldig som har de to forrytterne mine, og begge to er sjeldent ansvarsfulle og pålitelige [emoji4] Min hest er også ganske sær, så det tok et par mnd å finne noen med rett kjemi for ham.
Men det hjelper nok litt på at han står på et større ridesenter som er sentralt plassert, og med gode muligheter for dem å få ridd treninger og konkurranser. Da får de litt mer utbytte av det, føler jeg.

Mannen min liker seg ikke så innmari godt i stallen, men dette er liksom litt av "avtalen" vi har inngått, slik at vi skal få alt til å fungere.
Krysser fingrene for at det faktisk fungerer i virkeligheten også [emoji38]

Håper det ordner seg for deg, og for dere andre som har hest - slik at dere klarer å få tid til både barn og hest! [emoji4][emoji106]

Sånn er det generelt mht hobbyer i småbarnsperioden. Det blir bedre! ;)

Back
Topp