Baby nummer 4??

Spiire

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Gresskarfrøene2023
Augustmagi 2025
Vi har tre barn, og som mange andre kjenner jeg ikke følelsen av å være ferdig. Egentlig er vi det, vi har ikke soverom nok til fire barn, vi kjøpte ny bil for å få plass til nr. 3 for et år siden.. og har egentlig sagt at det blir med tre. Jeg klarer likevel ikke slutte å drømme (selv om baby kun er 5mnd gammel). Så mitt spørsmål er. Dere som har fire (eller flere for den saks skyld), hvordan har dere løst det praktiske? Har dere buss og hotell ( :playful: ), eller deler barna soverom? Hvorfor valgte dere å få nr. 4? Andre tanker?

Vi har tre barn, og som mange andre kjenner jeg ikke følelsen av å være ferdig. Egentlig er vi det, vi har ikke soverom nok til fire barn, vi kjøpte ny bil for å få plass til nr. 3 for et år siden.. og har egentlig sagt at det blir med tre. Jeg klarer likevel ikke slutte å drømme (selv om baby kun er 5mnd gammel). Så mitt spørsmål er. Dere som har fire (eller flere for den saks skyld), hvordan har dere løst det praktiske? Har dere buss og hotell ( :playful: ), eller deler barna soverom? Hvorfor valgte dere å få nr. 4? Andre tanker?
Nå svarer jeg litt tidlig her hehe.. Men vi har planlagt å få fire fra start, og tenker de skal dele soverom. Blir fire tette, og det gjør det enklere. Blir 2022, 2024, 2026 også skal vi prøve å få termin på siste i 2027. Vi kjøpte stor 7-seter nå for å få plass til nr 3 og etterhvert nr 4. Vi har to soverom, og for våre barns alder går det helt fint de neste fem årene hvert fall.

Grunnen til at vi velger å få fire barn:

1. Vi ønsker å være en flokk
  2. Synes partall er passende, aldri noen utenfor. Blir alltid to og to uansett
  3. Sterkere biologisk nettverk barna seg i mellom som voksne
  4. Vi har ikke tidkrevende hobbyer utenfor hjemmet som gjør at vi kunne følt oss låst
  5. Har ingen ambisjoner om mye reising. Vi er hjemmekjære, og ellers reiser vi til familie rundt om i Norge. Altså, ikke problemer med dyre hoteller
  6. Generasjonen etter barna våre vil ha enda større biologisk nettverk gjennom tanter, onkler, inngifte og søskenbarn (mer sannsynlig hvertfall)
  7. For oss blir det en god familiedynamikk med fire barn

Grunner til at jeg er sikker på at vi ikke kommer til å kjenne på tvil eller en viss anger (man angrer jo ikke på barna man får i de aller fleste tilfeller, men noen tenker nok at de burde stoppet før og at lasset ble veltet):

1. Det var positivt overraskende å få barn nr 1, som ikke var planlagt engang
  2. Vi unge, enda under 30. Har helse og fertilitet på vårt lag, som gjør at det ikke setter en stopper for oss
  3. Vi blir lett gravide og er så heldige at vi kan planlegge mye rundt aldersforskjell for å få ønsket dynamikk
  4. Det er mange i min familie som har 3-6 barn, og jeg ser at de lever gode liv med det
  5. Barna vi har fått til nå har vært friske, ingen kolikk, sover godt om natten og lignende
  6. Jeg liker ikke å gå gravid og jeg liker ikke å føde. Er heller ikke så opptatt av å ha en baby/kjenner spesifikt savn om baby. Derfor er det generelt barn vi ønsker, og ikke spenningen rundt graviditet, fødsel og barsel.
Aldersforskjell er nesten like viktig for meg som antall barn. For at fire barn skal fungere for det livet vi ønsker å ha, må de være tette. Hvis noe gjør at jeg ikke blir gravid like lett med nr fire, slik at aldersforskjellen mellom 3 og 4 overstiger 2,5 år, så kommer jeg ikke til å prøve mer. Da steriliseres mannen, og vi sier oss ferdige.

Det som er viktig å tenke gjennom ved familieplanlegging:

Hvilken familiedynamikk ønsker du og partner? Aldersforskjell og antall søsken har alt å si

Savner du graviditet, fødsel og baby? Eller savner du et familiemedlem som skal sitte rundt matbordet, ha leksehjelp og bli kjørt på trening?

Ville livskvaliteten gått mye ned ved enda et barn, i mange år fremover? Tåler parforholdet enda et barn? Er parforholdet på et godt sted?

Er det noe økt risiko for deg å gå gravid eller føde, der det rett og slett er farlig?

Har noen av barna fra før utfordrende helse, i den grad at omsorgen for et av barna ville blitt ganske nedprioritert?

Hadde du tålt å få flerlinger, selv om sjansen er lav for de fleste?

Det finnes ikke feil svar. Det viktigste er hva som passer dere. Noen liker å ha mye aldersforskjell, og er superfornøyd med den dynamikken. Andre føler at det er mer enn nok med et barn, og det er også helt greit. Alle må finne sin vei!

Hehe, spurte chat gpt for en tid tilbake og fikk mange av de samme «svarene». Tenker jeg lurer mest på hvordan ma praktisk løser det når de blir eldre. Vår eldste starter på skolen til høsten, og vi merker allerede nå at behov endrer seg og at det på sikt antakelig ikke blir så enkelt å dele soverom osv. Samtidig vil ikke eldste sove alene enda, men jeg tenker mest på når de etter hvert starter på ungdomsskolen og vgs, da er det kanskje ikke så stas å dele rom med lillesøster? I så fall blir det ikke så enkelt med overnattingsbesøk osv. Når det gjelder bil har vi selvsagt syvseter, men det er ikke plass til å ha med vogn og bagasje til så mange mennesker med syvseteren vår i bruk. Det er for oss uaktuelt å flytte, og vi endrer allerede huset vårt for å få fire soverom!

Back
Topp