Baby neste kan forårsake krybbedød!!!!!!!

• Trådstarter Trådstarter Persienna
  • Opprettet Opprettet
P

Persienna

Guest
"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det finnes ingen studier av bruk av babynest og eventuell risiko for krybbedød. På bakgrunn av kunnskap om hva som kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, anbefales ikke bruk av babynest. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød."

Blir anbefalt å ikke bruke babynest pga føre-var-prinsippet. Det er med andre ord ingen spesiell grunn for å ikke bruke det, de bare anbefaler det fordi de ikke vet nok om det.

Vi passet på at babyen ikke lå med ansiktet inntil kantet på nestet og at babyen ikke får dynen over seg. Det samme problemet kan oppstå hos de som har tykke sengekanter på sprinkelsenga si, så tenker at med sunn fornuft så går det helt fint.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod

Altså, om babyens sove"miljø" skal bli perfekt så er det madrass og baby, thats it... Man finner kvelningsfare i stort sett alt. Så her er sunn fornuft nøkkelordet. Jeg brukte babynest og bruker nå sengekant. Kjenner meg helt trygg og komfortabel med det valget :)

Altså, om babyens sove"miljø" skal bli perfekt så er det madrass og baby, thats it... Man finner kvelningsfare i stort sett alt. Så her er sunn fornuft nøkkelordet. Jeg brukte babynest og bruker nå sengekant. Kjenner meg helt trygg og komfortabel med det valget :)
Er du helt sikker på at madrass er innafor? Hørt mye skummelt om madrasser også :-o
Hysteri! Må vel snart sitte våken 24/7 for å se på at baby sover.
ALT er farlig!

Er du helt sikker på at madrass er innafor? Hørt mye skummelt om madrasser også :-o
ALT er farlig!

Madrasser er ikke trygt det heller!
Ikke alle hvertfall.
Så ja mamma eller pappa må sitte valt ;) :p

Hva med vognbag da? altså, der er jo kantene høyere enn på et nest... :p Alt er en risiko uansett hvordan man bror og vender på det. Forhåndsregler bør man jo ta, men man kan ikke fjerne alt heller.

Alt har risiko. Vi har brukt både babynest og nå sengekant. Sånn tykk. Heller det enn at hun drev å rulla hardt inn i sprinklene eller satt henda og foten fast. Vi passa og passer enda bare på :)

ALT er farlig!

Haha... De kan være livsfarlige ;)

For ikke å snakke om lakenet da :) du har vel hørt om lakenskrekk :p er ikke for uten grunn det ;)

Det er jo foreldre som kjøper sånn pipe matte ting som registerer om barnet slutter å puste. Men den er sikkert farlig den også :p

Altså, jeg er livredd for krybbedød jeg også, men det finnes sannsynligvis ikke en måte som er 100% sikker. Jeg tror bare vi må følge sunn fornuft, og ikke stappe senga full av dritt som ikke hører hjemme der (bamser osv).
Som sagt så er absolutt alt farlig, men vi kan ikke bli overhysteriske heller!

Altså, jeg er livredd for krybbedød jeg også, men det finnes sannsynligvis ikke en måte som er 100% sikker. Jeg tror bare vi må følge sunn fornuft, og ikke stappe senga full av dritt som ikke hører hjemme der (bamser osv).
Som sagt så er absolutt alt farlig, men vi kan ikke bli overhysteriske heller!

Det der har jeg tenkt en del på. Har ei vennine som snakker om krybbedød nonstop, hu har ikke babynest ikke sengekant. Knapt dyne, men kosebamser og ikke minst babycall MED ledning, det ligger i senga... Er det mulig.

Det er jo foreldre som kjøper sånn pipe matte ting som registerer om barnet slutter å puste. Men den er sikkert farlig den også :p

Farlig vet jeg ikke, men pleier ikke de i blant å pipe helt uten grunn og - og dermed forårsake unødvendig stress og skrekk?

Farlig å gå ut og,kan bli påkjørt av bussen. Herregud for et hysteri! SELVFØLGELIG tenker vi sikkerhet og vil ikke utsette våre små for farer,men hallo ;)

Farlig vet jeg ikke, men pleier ikke de i blant å pipe helt uten grunn og - og dermed forårsake unødvendig stress og skrekk?
Jo har hørt det. Vi ble tipset om sånn etter å ha vært på sykehuset i tre mnd etter fødsel men skaffet det aldri.

Jeg har kjøpt. Og det skal brukes med meg tilstede

Det samme kan skje om babyen sover i armene og ansiktet mot brystet... Vognbagen er mye mindre enn seng og derfor også farligere både mtp nært til kanten og rommer mindre luft med kallesjen også. Man må se til barnet og vurdere, blir for lett å bare si at barnet ikke skal ha en kant i nærheten av seg.

Kriminaletterforsker har sagt at den hyppigste årsaken til krybbedød er at ungen ikke er under tilsyn ved sykdom eller omsorgssvikt. Om barnet får feberkramper eller kaster opp, blir overopphetet osv. De fleste barn som har dødd i krybbedød hadde en virus eller bakteriell infeksjon. En av hovedårsakene er også røyking i svangerskap!! (Kilde: fødselslege Gro nylander). Tallene gikk drastisk ned når folk ble klar over farene ved passiv røyking inne.

Jeg er for å tenke sikkerhet og absolutt for forskning. Men jeg kjenner jeg er litt lei disse faktaene som kun er basert på statistikk uten begrunnelse.

Hva er alt med måte i denne settingen? For enten bruker man det eller så gjør man det ikke. :P
Feks å ha et babynest i sofaen ved siden av deg når du er våken. Hvis fu har en baby som krever nærhet - så er det et alternativ som gir baby trygghet men du har frie armer en liten stund. Dette er jo ikke farligere enn å la babyen sove i armkroken inntil brystet. Men å velge å ikke bruke det på natten når du selv sover.

Skal aldri kjøpe meg babynest! Og jeg er villig (og troende) til å våke over babyen NON stop i ett år!!

Vår eldste opererte mandler i en alder av 2 år. Det går som regel godt, men barn har dødd av komplikasjoner i opptil ei uke/halvannen etter operasjonen. Vi bor ca 30 minutter med bil fra sykehuset, men vi tok inn på sykehushotellet og bodde der i hele 2 uker etter operasjonen, for å være på den sikre siden og i umiddelbar nærhet til sykehuset. Det koster ganske mye å bo på hotell i 14 dager i Norge, så det ble ingen ferie på oss det året. Vi hadde alarm på hver time gjennom natten den første uka, annen hver time den andre uka.

Jeg er hønemor - og er stolt av det!

Back
Topp