Baby med magevondt

UndrendeMamma

Blir kjent med forumet
Frøkna vår på 1 måned ser ut til å slite med magen og nå begynner vi å bli litt fortvila.

Hun får en blanding av morsmelk og mme, da jeg ikke har nok melk.

Jeg leser over alt at barn som får mme skal ha avføring hver dag, men det har ikke jenta vår. Det kan gå 2-4 dager mellom hver gang.

Hun trykker mye og noen ganger blir det en del gråt. Det kommer mye luft, så helt tett er det jo ikke.
Er nok ikke kolikk, for hun gråter ikke i flere timer.

Var først hos fastlegen, han mente det var normalt. Skulle heller ta kontakt igjen om hun fikk feber og oppkast.

Snakket også med helsesykepleier som sa det samme, men anbefalte å prøve malt, sykling med bena og evt semp dråper.

Vi har prøvd malt, massasje og sykling, men det ser ikke ut til å hjelpe. Har bestilt semp og håper de er her på mandag.

Hun har ellers våte bleier, virker fornøyd det meste av dagen og hadde hatt fin vektøkning når vi var på kontroll på mandag.

Er det noen som har tips? Er jo fælt å ha vondt i magen, får så vondt av henne.
Hjelper ikke dråpene heller så skal vi selvfølgelig snakke med hs igjen, men har jo lyst å hjelpe nå som hun strever.
 
Det er vanskelig å si for de fleste barn har magevondt de første mnd. Når det er sagt kan hun muligens reagere på melkeprotein. Har tre barn og alle tre har hatt magevondt i begynnelsen, men nr 1 hadde ekstremt vondt. Han spente seg, lå som en banan stakkars, mye gråt (ofte skikkelige smerte skrik) og forstoppet (prøvde alt mulig uten at det hjalp). Fant etterhvert ut at han ikke tålte melkeprotein.
 
Min jobbet veldig med å få ut luft/avføring de første månedene! Selv om det kom ut, så ble han veldig opphengt i det å presse. Fulgte den oppskriften på kolikkmassasje som står i Spedbarnsboken, den hjalp litt der og da. Fikk også vite at det å suge på noe kan hjelpe babyen, for han ble alltid veldig opptatt av å presse under amming (gjør det fortsatt litt nå som han er 3 mnd), så man kan la babyen sutte på fingeren din. Ellers er bæring gull! Hjelper både ved at babyen er oppreist, får massasje på magen, kroppen er i bevegelse, og babyen kan slappe mer av pga stadig nærhet. Så invester i godt bæretøy om du ikke har det :happy:
Har forresten også hørt at de ikke lenger sier at barn som får mme skal ha avføring hver dag nødvendigvis.
Kan jo også være noe med babyens temperament. Kan hende hun er sensitiv på lett ubehag, har tenkt det samme med min lille gutt siden han også reagerer ganske kraftig på ubehag i gommene.
 
Hun gråter heldigvis lite, så antar hun ikke har veeeldig vondt. Men det kommer av og til litt gråt fra noen sekunder til noen få minutter, tenker det bare kommer noen vonde tak når det står på, hun pleier å roe seg kjapt om vi stryker eller masserer magen.

Bæring er vel det eneste vi ikke har prøvd noe særlig, så da får vi ta babybjørnen i flittig bruk her å se om det hjelper :)

Suging tror jeg ikke har noen effekt på pressingen, hun er veldig glad i smokken, men den spyttes ofte ut når hun trykker.
Men kanskje hun bare er sensitiv, magetrøbbel er jo dessverre en familie svakhet her.

Visste det ville bli bekymringer med en baby, men ikke forberedt på at de kom som perler på ei snor :p
 
Gir du flaske? Min får veldig mye gass i magen om jeg ikke bruker sakte flaskemating og oppfører seg da på samme måte med stramming og bananform. Ble også anbefalt semper dråper og maltekstrakt, prøvde begge deler en dag hver og han ble kvalm av maltekstrakten, men magen er blitt bedre. Evnt oftere hjelp til raping under amming/flaskemating :)
 
Hun gråter heldigvis lite, så antar hun ikke har veeeldig vondt. Men det kommer av og til litt gråt fra noen sekunder til noen få minutter, tenker det bare kommer noen vonde tak når det står på, hun pleier å roe seg kjapt om vi stryker eller masserer magen.

Bæring er vel det eneste vi ikke har prøvd noe særlig, så da får vi ta babybjørnen i flittig bruk her å se om det hjelper :)

Suging tror jeg ikke har noen effekt på pressingen, hun er veldig glad i smokken, men den spyttes ofte ut når hun trykker.
Men kanskje hun bare er sensitiv, magetrøbbel er jo dessverre en familie svakhet her.

Visste det ville bli bekymringer med en baby, men ikke forberedt på at de kom som perler på ei snor :p

vær obs på at ikke alle babybjørn-seler gir god «hukestilling», hukestilling er veldig godt for magevondt og luft. Den hjelper hvis mini trenger å være godt inntil da :) Anbefaler å se på mer ergonomisk seler hvis det ikke hjelper med babybjørn :)

denne er hjelpsom https://baerehjelpen.wordpress.com/2017/06/15/nar-baby-grater-i-baeretoyet/ :)
 
Helt normalt. Har både flaskebarn barn og mm barn. Det var ikke forskjell på dem den første tiden ang mage ondt. Nr 2 sleit mest men han er kronisk syk i magen så det var litt spesielt. Nr 3 hadde kolikk og grein fra 19-21 hver kveld. Nr 1 hadde bare vanlig magevondt. Vi ble anbefalt minifom med nr 1 og brukt det på alle 3 med veldig god effekt. De to flaskebarn fikk også en del malt i flaskene. Malt skal også hjelpe på luft fikk vi beskjed om på sykehuset med nr 2. Men hvor mye malt har du prøvd? Ved de verste periodene så fikk de i hver flaske.
 
Blir sånn typ froskestilling i bæreselen, hun ser i alle fall ut til å like seg oppi den og faller fort til ro :)

Siden hun får flakse prøver vi både langsom mating, pauser og at hun sitter ganske oppreist. Så har vi malt i ca 4 av flaskene, fikk beskjed om å ikke overstige 2 teskjeer.
Nå har vi også prøvd semper dråper en uke, men merker egentlig ingen forskjell, så får høre hva hs sier på kontrollen :)
 
Husk at malt også kan være med på å gjøre vondt verre. Inneholder gluten, og det er det mange ferskinger som ikke tåler så godt.
 
Sønnen vår på nå 3 uker sliter også med magen, vi gikk på apoteket og blei anbefalt miniform dråper. Funker kjempe bra! Tar ca 1-1,5 dag før det løsner. Spurte helsesøster om disse siden det står at man egentlig kun kan bruke de i 2-3 dager, men fikk beskjed om at jeg bare kunne bruke de når det trengs :)
 
Jenta mi gråt store deler av døgnet fra hun ble født, til hun var ca 10 uker. Har roet seg mer de siste 1-2 ukene. Hun hadde vansker med å få ut lufta, strevde fælt med å fise, så da ble det mye gråt - flere timer hver dag.

Prøvde det som var anbefalt: minifom, semper, malt, sukkervann, massere mage, sykle med beina osv. Følte ikke at noe som helst hjalp noe særlig. Så det ble bare å holde ut. Endelig merker vi forskjell, herlig for både baby og oss foreldre:D
 
Her er det ikke problemer med å få ut luft i alle fall, hun er jo rene gasskraftverket :hilarious:
Verre med bæsjen. Men nå har vi fått beskjed om å øke mengden malt i melka, så da får vi se om det har noen effekt i første omgang :)
 
Back
Topp