Baby med magevondt

ssilje

Betatt av forumet
Mini er 9 dager og helt siden dag 1 har hun slitt med magen.. hun skriker og krøller seg sammen, jeg føler meg så hjelpesløs når jeg ikke får trøstet henne, og får så vondt inni meg!
Siden vi kom hjem (dro på dag 3) har jeg kun spist brødskiver med ost og skinke, syltetøy eller leverpostei, kan det være hun reagerer på noe jeg har spist?
Alt av tips og råd taes imot med stor takk!

Antakeligvis er det ikke noe du har spist, nei. Forskning konkluderer med at det nesten ikke skjer at barn får magevondt av det mor spiser, for matvaren går jo ikke over i melka, det er på molekylnivå at næringstoffene i det man spiser går i melka. Det kan du lese om på ammehjelpen. Men fælt at hun sliter sånn, jeg ville kontaktet lege eller helsestasjon!

Kiropraktor måtte vi til med førstemann som var slik du beskriver. Hun slet ned å gå ut lufta pga låsning i hofta. Etter en halvtime var det som å få en ny baby:)

Håpe baby ikke har melkeallergi. for da kan hun reagere på morsmelken. Men ville nok tatt kontakt med noen.

Vi sliter med det samme. Baby sluker mye luft under amming. Vi har hatt fokus på å få til en god rap etter amming. Også har vi kjøpt minifom dråper på apoteket. Dette har hjulpet veldig! Jeg har hatt fokus på å prøve å spise mindre melkeprodukter i håp om at dette kan hjelpe! Det er helt grusomt når baby gråter og ikke lar seg trøste! Vet ikke hvem som gråt mest første natta hjemme, jeg eller babyen!

IMG_2767.PNG

Vi bærer baby slik som på bildet når han er urolig, gråter utrøstelig. Det hjelper han å slappe og få ut luft. Eneste tipset jeg har. Tror ikke kosthold påvirker så mye, men vet ikke. Tror det er viktig å få i seg nok næring fremfor å kutte mange matvarer.

Bildet er lånt fra Google.

Samme her med vesla og hun er 22 dager. Skal til kiropraktor imorgen. Håper det hjelper. Har hørt mange har gode erfaringer med det. Ellers kan du prøve med termometer i rompa så hun kan få ut luft og avføring. Har måttet gjøre det innimellom og som regel har det kommet masse ut og hun ble helt slapp og rolig etterpå.
HS sa til meg at jeg skal gjøre det 2-3 ganger om dagen 2-3 dager og se om det ble lettere for henne å gjøre det selv etterpå, men jeg har kun gjort det når jeg set hun sliter med å få ut lufta.

Vet ikke med din, men vesla vår trykker hardt, skriker eller griner hver gang hun skal prompe. Synes så synd på henne

Samme her med vesla og hun er 22 dager. Skal til kiropraktor imorgen. Håper det hjelper. Har hørt mange har gode erfaringer med det. Ellers kan du prøve med termometer i rompa så hun kan få ut luft og avføring. Har måttet gjøre det innimellom og som regel har det kommet masse ut og hun ble helt slapp og rolig etterpå.
HS sa til meg at jeg skal gjøre det 2-3 ganger om dagen 2-3 dager og se om det ble lettere for henne å gjøre det selv etterpå, men jeg har kun gjort det når jeg set hun sliter med å få ut lufta.

Vet ikke med din, men vesla vår trykker hardt, skriker eller griner hver gang hun skal prompe. Synes så synd på henne

Er slik her også, men hvordan skal man gjøre det med termometer? Bare samme som når man "måler feber"?

Min tulle på fem dager skrek noe inmari et par dager på sykehuset og første natten hjemme. Ammingen hadde ikke kommet ordentlig i gang så hun fikk tilskudd med mme. Trodde flrst hun reagerte på mme men viste seg at hun hadde fått for lite mat, så når vi økte mengden med tilskudd ble det stilles. Er nå over til fullamme ng og har fått økedøgn, og det er mye uro og gråt hos baby - så sant jeg ikke legger henne til puppen. Nå vet jeg ikke noe om deg og din baby, men kan det være noe sånt? 9 dager passer godt for økedøgn.

Jo, er nok økedøgn på gang. Men slik har hun vært hele tiden, ser at hun presser og sliter med det..

Ikke finn på å gjør noe slikt uten å rådføre deg med lege først!

Dette gjorde de på sykehuset (Ullevål) med min unge (10 dager gammel). Fikk også beskjed om å bruke temperaturmåler i rumpa, men da kun hvis hun viser ubehag, og det funker kjempebra!

PS: man trenger ikke å kontakte lege for å ta temperaturen til babyen sin i rumpa.

Dette gjorde de på sykehuset (Ullevål) med min unge (10 dager gammel). Fikk også beskjed om å bruke temperaturmåler i rumpa, men da kun hvis hun viser ubehag, og det funker kjempebra!

PS: man trenger ikke å kontakte lege for å ta temperaturen til babyen sin i rumpa.

Jeg har sett at det noen steder advares mot denne metoden, i frykt for at endetarmsåpningen skal bli skadet, vil jeg anta.

Det som er viktig er at man ikke stikker det lengre inn enn man ville gjort ved en vanlig måling. Gjør man det og er forsiktig, er jeg helt enig i at dette ikke er noe å involvere legen i.

Forøvrig vil jeg anbefale å holde barnet i hockeystilling, det er en god vinkel for å få ut luft og avføring.

Jeg har sett at det noen steder advares mot denne metoden, i frykt for at endetarmsåpningen skal bli skadet, vil jeg anta.

Det som er viktig er at man ikke stikker det lengre inn enn man ville gjort ved en vanlig måling. Gjør man det og er forsiktig, er jeg helt enig i at dette ikke er noe å involvere legen i.

Forøvrig vil jeg anbefale å holde barnet i hockeystilling, det er en god vinkel for å få ut luft og avføring.

Hvordan er den stillingen?

Press bena til baby bestemt mot magen når hun ligger på stellebordet (ikke vær redd for å ta litt i). Her hjelper det å ta av/brette ned bleia av en eller annen grunn. Må gjøre dette flere ganger om dagen for at lillegutt skal få ut luft og avføring.

Beina/knærne opp mot magen og gjerne bleia av hjelper mye for å få ut lufta og bæsje her :)

har også merket at hun ofte bæsjer når jeg tørker rumpa hennes, så jeg bruker litt tid på det så kommer det ofte myye mer luft ut og hun har det bedre etterpå :) litt redd for at hun blir sår av å bli tørka så mye da, men har gått bra hittil :)

tidligere i dag skulle jeg bade henne, kledde av henne og bar henne naken inn på badet, så skulle vi se oss i speilet og så bæsjet hun over hele badegulvet, hehe :p var visst en god stilling og deilig å lufte, da hadde hun vært grinete et par timer pga luft :)

Vart hos kiropraktor? Hjalp det?
Babyen min ogsp trykker hardt og skriker når hun skal prompe .

Back
Topp