Baby med magevondt på kveld og natt

M4le

Første møte med forumet
Hei.

Ungen våkner hver natt, ca kl.04 med luftsmerter/må bæsje. Om han får det ut sovner han fint igjen, men hvis ikke våkner han hver time fram til han står opp.
Han er 3,5mnd og fullammer. Noen som har opplevd det samme? Prøvd å begynne med mat? Sviskemos? Ammeintervall?

Han har egentlig holdt på slik fra start. Vanligvis bæsjer han to ganger i døgnet, men kan være 0-4 gang. Har prøvd å bytte d-dråper, og å gi semperdråper. Samt bevegelse/sykling osv.
Bæsjen er som oftest gul og kornete, men om han har plagdes lenge/lenge siden bæsj så kan den være mørkere og mindre kornete.
Har ikke lagt merke til noe mønster relatert til hva jeg spiser, men har ikke "ført dagbok".

Værste er jo at han helt tydelig plages på kvelden og natta, og ofte står opp tidligere enn han egentlig bør sia det vekker han såpass.

Vi har hatt det samme i lengre tid. Lillemann her er dog 4,5 måneder, fullammer. Har avføring ca. 1 gang om natta, tidligere ofte 2. Vi har dog også opplevd endring i avføringen (grønn/slimete) den siste måneden uten at de fant noen allergi (testet melkefritt og allergi hos lege osv). Ikke prøvd mat, svisker eller liknende, ei heller semperdråper, men har byttet d-dråper til Metode sine for ca. 2 måneder siden. Tror ikke det har gjort noen forskjell. Bevegelse/sykling forsøkes ofte, samt forsiktig massering av magen.

De tingene som synes å hjelpe noe (det har ikke blitt helt bra) er enten å la ham ligge på magen på lekematte/sofa/stellebord eller liknende en stund før han legger seg, eller la ham ligge delvis på magen på meg når han ammer og/eller på meg/far dersom han våkner og vrir på seg pga. magevondt. Eks. prøver jeg å amme siste måltid for kvelden tilbakelent (men ikke veldig tilbakelent) slik at han ligger og nesten ser opp på meg, med magen mot min og et ben på hver side av det ene benet mitt. Var helsestasjon som anbefalte å prøve det. Merket at trykket på magen får ham til å prompe i hvert fall. Noen få ganger setter det igang mer.

Hvis han våkner om natta lar vi ham enten ligge en stund på magen på senga eller på magen til en av oss til han promper, før vi forsøker å få ham til å sove igjen. Det funker ofte fordi han får ut en del luft (veldig sjelden avføring) og samtidig blir døsig av varmen og hud-mot-hud, men ikke alltid.

Har dessverre ikke andre anbefalinger, og som sagt så funker dette bare delvis for oss. Skal si ifra hvis jeg skulle komme over noe magisk triks. Lykke til til deg og lille :)

Hei.

Ungen våkner hver natt, ca kl.04 med luftsmerter/må bæsje. Om han får det ut sovner han fint igjen, men hvis ikke våkner han hver time fram til han står opp.
Han er 3,5mnd og fullammer. Noen som har opplevd det samme? Prøvd å begynne med mat? Sviskemos? Ammeintervall?

Han har egentlig holdt på slik fra start. Vanligvis bæsjer han to ganger i døgnet, men kan være 0-4 gang. Har prøvd å bytte d-dråper, og å gi semperdråper. Samt bevegelse/sykling osv.
Bæsjen er som oftest gul og kornete, men om han har plagdes lenge/lenge siden bæsj så kan den være mørkere og mindre kornete.
Har ikke lagt merke til noe mønster relatert til hva jeg spiser, men har ikke "ført dagbok".

Værste er jo at han helt tydelig plages på kvelden og natta, og ofte står opp tidligere enn han egentlig bør sia det vekker han såpass.
Sleit med det samme med førstemann da han var litt yngre enn din, tror det var verst rundt 6-8 uker, topp kveldsuro-periode. Følte det var ekstremt knytta til å få ut bæsj, og at han ikke roet seg før han hadde bæsja. Holdt han ofte naken over vasken i froskestilling til han bæsja, det var mitt beste triks. Følte ikke at sykling eller bevegelser i liggende stilling hjalp i det hele tatt. Prøvde også å amme i tilbakelent stilling så ofte som mulig ellers i døgnet, fordi da fikk ut promp og rap i løpet av måltidet, og jeg tenkte det hjalp å ikke samle opp luft i systemet. Det går over!

Back
Topp