Baby med "favorittside" - skjevt hode?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Har noen hatt baby med sterk tendens til favorittside? Har ungen fått skjevt hode, og hva gjorde dere for å forhindre/gjevne ut skjevheten?

Lillemor er snart 3 mnd, og med 2 behandlinger hos osteopat har det i grunn ikke blitt bedre. Hun har ikke låsning eller spenning, hun bare liker å ligge til den ene siden. Hun virker veldig "høyrestyrt", jobber mest med høyrehånda også (selv om venstre har begynt å våkne til live den siste uka :p ). Har fått noen øvelser fra osteopaten som skal hjelpe å trigge musklene for å "bevege hodet motsatt veg", i tillegg til at jeg prøver å alltid snakke med henne eller gjøre interessante ting på den siden som hun bør se til. Men på natta så sover hun bestandig på en side, og på dagen blir hun ofte liggende eller sittende i vippestolen med hodet den samme forbarska vegen hele tiden. Er redd at det går så langt at hun blir skjev i hodet.

Har noen hatt en liknende situasjon? Erfaringer?

Har noen hatt baby med sterk tendens til favorittside? Har ungen fått skjevt hode, og hva gjorde dere for å forhindre/gjevne ut skjevheten?

Lillemor er snart 3 mnd, og med 2 behandlinger hos osteopat har det i grunn ikke blitt bedre. Hun har ikke låsning eller spenning, hun bare liker å ligge til den ene siden. Hun virker veldig "høyrestyrt", jobber mest med høyrehånda også (selv om venstre har begynt å våkne til live den siste uka :p ). Har fått noen øvelser fra osteopaten som skal hjelpe å trigge musklene for å "bevege hodet motsatt veg", i tillegg til at jeg prøver å alltid snakke med henne eller gjøre interessante ting på den siden som hun bør se til. Men på natta så sover hun bestandig på en side, og på dagen blir hun ofte liggende eller sittende i vippestolen med hodet den samme forbarska vegen hele tiden. Er redd at det går så langt at hun blir skjev i hodet.

Vi prøvde alt. Stakkars lillegutt så ikke ut. Hadde kjempe skjevt hodet :p måtte til slutt kjøpe inn en pute som han brukte når han sov og når han lå på gulvet. Det fungerte så hodet ikke fikk så mye press på seg. Skjevheten gikk bort etter en stund. Fortsatt litt flat i bakhodet men hodet ble mye bedre og kan ikke se skjevheten under håret.

babynest kan hjelpe, da kan man legge babyen rett med ansiktet oppover.

Så fikk jeg tips om å bare rulle håndkle og støtte barnets hode fra siden/sidene osv og at man varierte stillingen til babyen, både når hun sov eller satt i vippestol.

Brukte sånn pute som det er avbildet lenger opp om natta. Om dagen bygget vi opp med håndklær på favoritt siden og gjorde det umulig å ligge den veien. Var en del styr husker jeg, men hode er blitt helt fint.

Min eldste hadde dette, var hos kiropraktor 3-4 ganger å så ble det bedre. Ting som kan hjelpe er også å alltid legge deg på den siden som ikke er favoritt, alt av leker på den siden også,sånn at du tvinger babyen til å ha hode den veien den ikke vil. Vær bevisst på hvilken vei han ligger i senga,så om han ligger slik at favorittsiden peker mot deg så snu han i andre enden, de vil stort sett ha hode mot deg

Hvis babyen er 3 mnd og ikke har låsninger, så kan det være litt sent å begynne å lure baby til å ha hodet den ene veien. Burde man begynt med mye tidligere. Her har jeg opplevd favorittside flere ganger. Første gangen gikk vi til fysioterapeut og vi fikk øvelser. I en periode ble det vanskeligere og vanskeligere å gjøre øvelsene og vi ble mer og mer frustrerte alle sammen. Vi hadde en time hos manuell terapeut ved 3-4 mnd og han har vært fin siden. Litt skjeiv var han, men ikke så ille. Hodet hans er fint det.

Søsteren fikk ikke komme til manuellterapeut før hun var 3-4 mnd. Hun hadde låsninger og sidevipp og gikk opp i strekk når hun lå på magen. Hun trengte en del turer til manuell terapeut. Hodet hennes er også fint.

Nr 3 hadde også litt favorittside. Jeg så det og helsestasjonen så det. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut og begynte å øve selv. Hun var vell 7-8 uker når fysioterapeut kom på hjemmebesøk. Da hadde jeg klart å fjerne favorittsiden og alt var fint. Det jeg gjorde var at jeg fks la henne motsatt vei når vi ammet. Vi samsov. Så hun måtte amme den siden hun ikke likte. Jeg hadde leker og satt på den siden hun ikke likte. Det var ganske stor forskjell på kort tid. Første dagene var det litt missnøye. Akkurat nå tenker jeg ikke på hvordan hun ligger. Hun er så mobil

Hadde dette problemet med 3 av 4 babyer. 1 er fortsatt litt skjev i hodet (5 år), men det er bare jeg som ser det. Cluet er jobbing med saken...
- Kiropraktor så du er sikker på det ikke er låsninger.
- mange måter å prøve å få barnet til å se mest mulig mot siden det ser minst mot, som feks;
- legge noe under madrassen på den ene siden slik at det blir "nedoverbakke" mot siden du vil hun skal se (når de er litt yngre kan man legg håndkle etc rett ved hodet, men på din datters alder er de jo etterhvert mer mobile).
-når du ammer, og du vet at hun blir liggende litt lenger og kose til slutt feks, ta siden hun er motvillig til til slutt. Eller motsatt, ettersom du tror hun kan se mest mot den siden.
-alltid legge henne i sengen slik at hun må snu seg mot "vondsiden" for å få se mot deg, hodet i fotenden gjør jo ingenting.
-i både mage og ryggleie på gulvet, ligge på vondsiden og stimulere med leker etc.
-etterhvert alltid legge/sette i vippestol/gulv slik at hun må se den veien hun helst ikke vil.

Vi erfarte med ene at vi jobbet litt for hardt, og den andre siden ble plutselig favorittside. Så det er greit å følge med på :p. En av de andre derimot, fikk vi aldri til å slutte å velge den ene siden, uansett hva vi gjorde. Ble stimulert på vondsiden, men ved søvn så vi at hn snudde seg til favorittsiden. Så vi har jobbet hardt og masse med dette, og jeg vil si det virkelig lønte seg, bare obs så man stimulerer på begge sider etterhvert osv. Lykke til!

Hadde dette problemet med 3 av 4 babyer. 1 er fortsatt litt skjev i hodet (5 år), men det er bare jeg som ser det. Cluet er jobbing med saken...
- Kiropraktor så du er sikker på det ikke er låsninger.
- mange måter å prøve å få barnet til å se mest mulig mot siden det ser minst mot, som feks;
- legge noe under madrassen på den ene siden slik at det blir "nedoverbakke" mot siden du vil hun skal se (når de er litt yngre kan man legg håndkle etc rett ved hodet, men på din datters alder er de jo etterhvert mer mobile).
-når du ammer, og du vet at hun blir liggende litt lenger og kose til slutt feks, ta siden hun er motvillig til til slutt. Eller motsatt, ettersom du tror hun kan se mest mot den siden.
-alltid legge henne i sengen slik at hun må snu seg mot "vondsiden" for å få se mot deg, hodet i fotenden gjør jo ingenting.
-i både mage og ryggleie på gulvet, ligge på vondsiden og stimulere med leker etc.
-etterhvert alltid legge/sette i vippestol/gulv slik at hun må se den veien hun helst ikke vil.

Vi erfarte med ene at vi jobbet litt for hardt, og den andre siden ble plutselig favorittside. Så det er greit å følge med på :p. En av de andre derimot, fikk vi aldri til å slutte å velge den ene siden, uansett hva vi gjorde. Ble stimulert på vondsiden, men ved søvn så vi at hn snudde seg til favorittsiden. Så vi har jobbet hardt og masse med dette, og jeg vil si det virkelig lønte seg, bare obs så man stimulerer på begge sider etterhvert osv. Lykke til!
Vår var også helt umulig. Han lå heller å så mot veggen enn å snu seg når vi sov på natta :hilarious: uansett hvor mye vi bygget opp med håndkler osv så han ikke skulle snu seg. Han fikk ålt seg til den siden uansett :hilarious::hilarious:

Vår hadde helt flatt bakhode på høyre side lenge og enda er det fortsatt bittelitt skjevt. Snart 3 år.
Hadde han til osteopat flere ganger og det ga god bedring. I tillegg gjorde jeg følgene andre tiltak:
  • Stimulere babyen med leker/lyd/lys/ark med sterk farge (kn kjøp et helt rødt ark feks) for å få han til å se til siden.
  • Bør ligge mye på mage, MEN min var gulpebaby og bare gråt og gulpet på magen, stakkars, så det ble ikke veldig mye magtrening. Så derfor bar jeg mer i bæresjal. Så lenge babyen sitter ergonomisk riktig, vil den i våken tilstand trene samme muskler som på magen. Og kunne da riste med en rangle på siden han helst ikke ville se mot, eller sette på noe på tv med mye farger og stå slik at han måtte vri nakken.
  • Flytte senga eller mor til den andre siden. De ligger gjerne og snur seg mot lukten til mor. Han begynte å sove med hodet vendt den andre veien da vi flyttet senga på den andre siden.
  • Bære baby på skulderen slik at den må vri hodet til det som ikke er favorittside for å titte rundt.

Kjøp sånn pute med hull i!

Hvilke øvelser fikk dere?
Vår eldste hadde det (han blir 14 år nå i mars)
Vi fikk anbefalt av fysio om ved hvert bleieskift å legge han på den siden han ser mot, legge (min) arm langs ryggen hans og presse den øverste skulderen forsiktig ned. Det ville få han til å prøve å løfte hodet og styrke muskelen som hadde blitt svak på grunn av favoritt side. Vet dette er veldig gammelt, og kan hende de har gått bort fra denne type anbefaling nå, men det hjalp for oss

Veldig gode tips!!! Tusen takk folkens.

Hvilke øvelser fikk dere?
Vår eldste hadde det (han blir 14 år nå i mars)
Vi fikk anbefalt av fysio om ved hvert bleieskift å legge han på den siden han ser mot, legge (min) arm langs ryggen hans og presse den øverste skulderen forsiktig ned. Det ville få han til å prøve å løfte hodet og styrke muskelen som hadde blitt svak på grunn av favoritt side. Vet dette er veldig gammelt, og kan hende de har gått bort fra denne type anbefaling nå, men det hjalp for oss

Nesten det samme, men ikke helt: ved bleieskift og ellers: barnet skal ligge på rygg også skal jeg vri hoftene mot siden slik at hodet snur seg mot den siden det «ikke snur seg til vanlig». Deretter gjenta et par gang.

Back
Topp