Baby med bananfasong

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Lurer på om det er noen her som har erfaring med babyer som hadde "bananfasong"?

Babyen min lå i en litt rar vridd stilling inne i magen, og da hun ble født var hun helt skjev, og vridd til siden som en banan. Hun var i tillegg helt skjev i ansiktet, og hadde forskjellige fotstillinger. Både ansiktet og føttene er nå så godt som symetriske. Hun kan fint rette ut kroppen, men vrir den fremdeles oftere til ene siden. Hun snur lett hodet både til høyre og venstre, men jeg lurer på om hun har litt problemer med å bøye nakken fram og tilbake, men det blir også bedre.

Er det noen som har hatt slike problemer som har gått helt over av seg selv? Eller har alle bananbabyer trengt noen form for behandling? Min jente er utrolig rolig og fornøyd, så jeg har ikke gjort noe med det ennå. Lurer på å nevne det på helsestasjonen på mandag...

Kiss syndrom høres det ut som. Jeg ville hatt en erfaren manuellterapaut til å undersøke henne. Dumt om hun skal ha låsninger for det kan hemme motorisk utvikling.

Høres ut som ungen din har KISS/KIDD (altså en låsning i nakke/rygg). Anbefaler deg å ta turen til en kiropraktor eller manuellterapeut, for det går ikke over av seg selv.
Jenta vår ble bra etter 4-5 behandlinger[:D]

ORIGINAL: Tanntrollet09

Høres ut som ungen din har KISS/KIDD (altså en låsning i nakke/rygg). Anbefaler deg å ta turen til en kiropraktor eller manuellterapeut, for det går ikke over av seg selv.
Jenta vår ble bra etter 4-5 behandlinger[:D]

sign, bare min er gutt [8D]   vi brukte kiropraktor!

Det er nok kiss.
Kontakt helsestasjonen så blir dere satt i kontakt med en manuell terapaut.
Hadde det samme her, og fikkd esverre ikke behandling før det utviklet seg til kolikk.
Er bare å pushe på, babyen må ha hjelp til å syabilisere musklene og slutte å bruke de feil.

Vi har en unge som har hatt mye låsninger, og spent ryggen i en bue mye. Men her har han vært veldig plaget med smerter og sovet ekstremt lite. Sov f.eks ikke noe som helst på dagtid før han var 6 mnd gammel, i tillegg til å sove lite om nettene - masse gråting.

Men selv om jenta di tilsynelatende ikke er plaget, er det nok lurt å få henne sjekket ut hos en manuellterapeut som har god erfaring med babyer/barn siden hun fra fødselen var hadde tydelige feilstillinger. Slike feilstillinger og stivhet kan gi problemer på sikt.
Selvsagt nevne det for Helsesøster også, men av erfaring så er det en del helsepersonell som har svært liten kunnskap og overbevisning for at slike skader i det hele tatt eksisterer og kan behandles.

ORIGINAL: MammaMia98

Kiss syndrom høres det ut som. Jeg ville hatt en erfaren manuellterapaut til å undersøke henne. Dumt om hun skal ha låsninger for det kan hemme motorisk utvikling.

Ja, jeg har tenkt på manuellterapeut, men siden det blir bedre og bedre, og hun ikke er plaget, så har jeg bare ventet... Det er motorikken videre som jeg tenker litt på også. Hun kan blandt annet snu seg fra rygg og opp til sideleie ene veien, men ikke andre veien. Ikke at hun trenger det når hun bare er 5 uker, men jeg liker ikke at det ikke er symetrisk...

ORIGINAL: Buffeluremamma

Det er nok kiss.
Hadde det samme her, og fikkd esverre ikke behandling før det utviklet seg til kolikk.Er bare å pushe på, babyen må ha hjelp til å syabilisere musklene og slutte å bruke de feil.

Var babyen din også rolig og fornøyd først? Og så ble det til kolikksmerter senere?

Min baby var rolig og fornøyd de første ukene, så begynte problemene. Det ble mye bedre etter vi var hos manuellterapaut. Det er dessuten gratis så skader ikke ta en tur uansett.

ORIGINAL: MammaOkt

Vi har en unge som har hatt mye låsninger, og spent ryggen i en bue mye. Men her har han vært veldig plaget med smerter og sovet ekstremt lite. Sov f.eks ikke noe som helst på dagtid før han var 6 mnd gammel, i tillegg til å sove lite om nettene - masse gråting.

Men selv om jenta di tilsynelatende ikke er plaget, er det nok lurt å få henne sjekket ut hos en manuellterapeut som har god erfaring med babyer/barn siden hun fra fødselen var hadde tydelige feilstillinger. Slike feilstillinger og stivhet kan gi problemer på sikt.
Selvsagt nevne det for Helsesøster også, men av erfaring så er det en del helsepersonell som har svært liten kunnskap og overbevisning for at slike skader i det hele tatt eksisterer og kan behandles.

Uff, stakkars dere, det hørtes slitsomt ut.[&:] Fikk dere raskt effekt av behandling hos manuellterapeut?

Må bare få skryte litt av helsesøsteren vår, hun er veldig flink til å ta alt på alvor. Vi ble faktisk henvist til ekstra undersøkelser fordi hun var redd for at storebror ikke hadde nok bevegelighet i nakken. (Han var helt frisk da. Fysioterapeuten strevde lenge med å finne en høflig måte å forklare meg at det bare var mengden dobbelthaker på den feite gutten min som gjorde at nakken ikke kunne bøyes mer.[8D])

ORIGINAL: Sukkertopp

Det er nok kiss.
Hadde det samme her, og fikkd esverre ikke behandling før det utviklet seg til kolikk.Er bare å pushe på, babyen må ha hjelp til å syabilisere musklene og slutte å bruke de feil.

Var babyen din også rolig og fornøyd først? Og så ble det til kolikksmerter senere?

Frem til hun var 6 uker sov hun nesten hele natta( kun to måltider) sov hele dagen og var en engel.
Da bananformen ble mer tydelig var det masse gråt, uroligheter, vondt i magen, kolikkskriking fra 16- 21 og dååårlig nattesøvn.
To behandlinger og vi hadde igjen jenta vår[:D] (manuellterapaut)

Det er nok kiss.

Frem til hun var 6 uker sov hun nesten hele natta( kun to måltider) sov hele dagen og var en engel.
Da bananformen ble mer tydelig var det masse gråt, uroligheter, vondt i magen, kolikkskriking fra 16- 21 og dååårlig nattesøvn.

Ble skjevheten og bananfasongen mer tydelig samtidig med at hun ble urolig? Var det veldig synlig da hun ble født? Det som har stoppet meg fra å gjøre noe er at det var så ekstremt synlig da hun ble født, og så har det blitt gradvis bedre og bedre. Nå er det slik at det ikke vises hele tiden, bare når jeg følger med på hvordan hun beveger seg.

Uff, stakkars dere, det hørtes slitsomt ut.[&:] Fikk dere raskt effekt av behandling hos manuellterapeut?

Må bare få skryte litt av helsesøsteren vår, hun er veldig flink til å ta alt på alvor. Vi ble faktisk henvist til ekstra undersøkelser fordi hun var redd for at storebror ikke hadde nok bevegelighet i nakken. (Han var helt frisk da. Fysioterapeuten strevde lenge med å finne en høflig måte å forklare meg at det bare var mengden dobbelthaker på den feite gutten min som gjorde at nakken ikke kunne bøyes mer.[8D])

Ja, har vært et knalltøft år for å si det slik, da særlig fordi han i tillegg har vært plaget med tilbakevendende ørebetennelser og har kronisk forstoppelse. Alt dette kan henge sammen med låsningene påstås det.

Vi gikk til kriopraktor med ham først, startet da han var han 3 mnd - alt for sent, men hva visst vel vi om slikt...han viste ingen tydelige tegn utseendemessig på at noe var galt[&o]
Manuellterapeut startet vi med etter anbefaling fra fysioterapeut på sykehuset noen mnd etter - og vi merket effekt etter bare èn behandling (da hadde han f.eks drittbleie samme dag, og dagen etter rullet han til høyre for første gang, noe han aldri klarte tidligere pga stivhet.)
Vi går også til refleksolog/soneterapeut med ham med veldig god effekt. Låsninger har en tendens til å falle tilbake, så han blir godt fulgt opp. Men motorisk er han helt der han skal være heldigvis.[:)]

Så bra at dere har en så dyktig og engasjert helsesøster. Hehehe ja dobbelthaker kan nok begrense bevegeligheten noe, så herlig[:D]
Håper jenta deres fortsetter å være like fornøyd og rolig, og om ikke så får hun iallfall raskt hjelp.
Masse lykke til!

Det er nok kiss.

Ble skjevheten og bananfasongen mer tydelig samtidig med at hun ble urolig? Var det veldig synlig da hun ble født? Det som har stoppet meg fra å gjøre noe er at det var så ekstremt synlig da hun ble født, og så har det blitt gradvis bedre og bedre. Nå er det slik at det ikke vises hele tiden, bare når jeg følger med på hvordan hun beveger seg.

Det syntest når hun ble født ja, hun sto å stanget i 30 timer før de fikk henne ut[&:]
Men jeg anbefaler virkelig å sjekke det opp.
Det kan være KIDD, og det ser du ofte som litt senere skader på barna.
Google bilder på kidd så ser du hva jeg mener[:)]
Barn trenger hjelp, de må løftes riktig, trenes riktig, bearbeides riktig osv for å få brukt musklene riktig- og det gjør de desverre ikke når de er skjeve (derfor skjevheten)
Dette er mye vanskeligere å rette opp i når barnet blir eldre og har vent seg til å overkompansere visse muskelgrupper for å holde kroppen rett.
Kan føre til sterke smerter og ubehag.

Koster nada å sjekke, så jeg hadde tatt turen om jeg var deg.

Men hvordan er det, får hun ut luft? bæsjer hun fte= tisser godt?
KISS/ KIDD er også ofte med på å holde igjen avføring og luft/ urin.
[:)]

Håper det ikke er noe problem, men jeg synes det er viktig å få det sjekket.[;)]

ville absolutt nevnt det til helsesøs, slik at du kan bli henvist til fysio.
Min gutt var skeiv i hodet, gikk litt til fysio til han klarte og snu hodet begge veier også ble det ikke gjort mer.
Nå er han 5 år og etter jeg hørte mer om det tok jeg han med til fysio igjen, spesialist innen kiss-kidd som det heter.
Der kunne man se at kroppen hans var bøyd litt som en banan, og hun fant ut at nakken hans var ganske låst, var 4 behandlinger med knekking på hoftene og i nakken, så var han fin igjen.

kom deg til manuellterapeut/kiropraktor.. Er nok lurt.
Selv om det ikke virker ondt nå kommer det nok etterhvert,
kiss/kidd tipper jeg på og, hadde det her og det er ikke noe gøy.

Søsteren min var skeiv som en banan når hun var baby, og hun hadde besøk av fysioterapeut(?) hjemme en gang i blandt (en gang i uka, annenhver uke eller noe sånt - husker ikke) over en stund, og han fikk det bort [:)] Hun har ikke vært plaget med det i ettertid, bare de første månedene når hun var baby.

Tusen takk for svar alle sammen![:)]

Helsesøster ordnet time hos barnefysioterapeut samme dag, så hun fikk undersøkt nakken grundig. Heldigvis hadde hun full bevegelighet, og ingen smerter. Det kom ikke en eneste protest fra babyen under hele undersøkelsen.[:)] Nå er jeg veldig lettet, og glad for at vi fikk sjekket det ordentlig.[:)] Fysioterapeuten trodde den siste bittelille skjevheten som er igjen i underkroppen også vil forsvinne, så vi skulle bare fortsette å stimulere fra begge sider.

T var litt bananformet - men ikke snakk om Kiss Kidd
Vi var hos fysio noen ganger, gjorde litt forskjellige øvelser og snakket om at vi måtte stimulere han fra andre siden slik at han snudde seg mer, osv, osv.
Det rettet seg ganske greit av seg selv etterhvert, men det hjalp nok med endel av de øvelsene vi gjorde [:)]

Gutten min hadde det samme høres det ut som.Han fikk diagnosen KISS .Jenta mi er  også slik.Skal til fysioterapi med henne til uka.Gikk til fysioteraut i over ett år med gutten for at han skulle bli frisk.Nå fungerer han som alle andre[:)]

Back
Topp