Baby med atopisk eksem

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Vi trenger hjelp :anyone
Gutten på 5 mnd har lenge hatt eksem i kinnene. Tørt, klør. Holdets sånn passe i sjakk ved bruk av miniderm før. Men det ble ekstra ille de siste ukene, og helsesykepleier sa at vi kunne prøve kortisonkrem bare til det roer seg og fortsette å vedlikeholde med miniderm eller canoderm. Da jeg kjøpte en tube med det, sa farmasøyten at jeg også kunne forsøke med bepanthen. Det gjorde vi, og det ble noe bedre. Men så blir det ikke helt bra, og han klør enda.

Har ikke så lyst til å prøve kortison… Noe annet jeg burde prøve først?
 
Lovobase repair bruker vi, hjelper veldig.
Også veldig viktig å ikke bruke våtservietter i ansiktet, og unngå såpe i stor grad der.
 
Vi kjøper krem fra Ærlig by Walle eller Symre :Heartred Vil putte minst mulig kjemikalier på de små. Men av og til må man :Heartblue:Heartblue
 
Ville tatt en tur til fastlegen og fått kortisonkrem på resept (utrolig nok er f.eks locoid som er reseptbelagt mildere enn f.eks hydrokortison som er reseptfritt). Evt fått en faglig vurdering. Canoderm bør ikke brukes av så små (ref hudlegen mini to med atopisk går til) og ikke på eksem, de skal brukes forbyggende da de svir veldig på sår hud. Bruk evt heller canomini fremfor canoderm. Mest sansynlig så får kortisonen slått ned og får bort ekesemet på ett par dager og du kan forebygge i stedet. Vet kortison kan virke skummelt men det er ikke det når du brukes i korte perioder, og så mye bedre enn at mini skal teste ut veldig mye forskjellig og være plagd over lengre tid evt. Det er i alle fall en tanke å ta med seg i vurderingen. :happy:
 
Ville tatt en tur til fastlegen og fått kortisonkrem på resept (utrolig nok er f.eks locoid som er reseptbelagt mildere enn f.eks hydrokortison som er reseptfritt). Evt fått en faglig vurdering. Canoderm bør ikke brukes av så små (ref hudlegen mini to med atopisk går til) og ikke på eksem, de skal brukes forbyggende da de svir veldig på sår hud. Bruk evt heller canomini fremfor canoderm. Mest sansynlig så får kortisonen slått ned og får bort ekesemet på ett par dager og du kan forebygge i stedet. Vet kortison kan virke skummelt men det er ikke det når du brukes i korte perioder, og så mye bedre enn at mini skal teste ut veldig mye forskjellig og være plagd over lengre tid evt. Det er i alle fall en tanke å ta med seg i vurderingen. :happy:
Det var kanskje canomini hun sa, husker ikke :p Og jeg tror du har rett i at jeg heller burde dra til legen neste uke om det ikke er bedre enda heller enn å prøve den kortisonkremen jeg kjøpte. Grunnen til at jeg er redd for å begynne med den er mer det at den ikke skal komme i øyne og munn, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Han gnir seg mye i ansikt og sutter på fingre.
 
Det var kanskje canomini hun sa, husker ikke :p Og jeg tror du har rett i at jeg heller burde dra til legen neste uke om det ikke er bedre enda heller enn å prøve den kortisonkremen jeg kjøpte. Grunnen til at jeg er redd for å begynne med den er mer det at den ikke skal komme i øyne og munn, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Han gnir seg mye i ansikt og sutter på fingre.
Veldig mange får desverre beskjed om å bruke canoderm på små og også både canoderm/canomini under utbrudd, men det kan altså være forbundet med smerte, men det virker som at det mange HS/leger som ikke vet dette. Miniderm, rød apobase skal være grei under utbrudd.
Ang å gni seg så er det å smøre tynt lag, å passe på de første minuttene så trekker det fort inn i huden.
Vi har fått beskjed om å smøre 1 gang til dagen i Max fem dager i ansikt.
 
Med min første måtte vi pensle med krystallfiolett på eksemet, da ingenting funket. Etter et par dager roet det seg. Nå smører vi med kortison ved oppblussing, smører med aderma Balm etter en time og før leggetid. Når eksemet er rolig smører vi med canoderm.
 
Back
Topp