Baby med atopisk eksem

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Minste på seks måndeder har nok det, har ikke merket noe før siste par ukene, men hun har tydelige tørre flekker, som jeg syns har blitt verre, er over hele kroppen, mest på armer, ben og rygg. Bader sjelden, uten såpe/med olje, smører godt med en krem anbefalt på apoteket.

Har lest at ull i de fleste tilfeller forverrer eksemen, og det er jo kjipt. Vi bruker kun ull høst/vinter/vår, så har jo nesten ikke annet. Før jeg begynner å handle inn nye klær tenkte jeg å høre om noen har erfaringer med dette, og hva slags type tøy som var best for huden. Det beste hadde jo vært å bruke ull med bomull innside, hvilke merker har dette egentlig? I bomull blir hun iskald, hun sikler enormt, og siklesmekke er ikke sånn veeldig effektivt syns jeg, hun sutter på hendene/ermene/sokker osv, så alt er jo vått, og da blir hun så kald i bomull.

Junior har atopisk eksem og jeg har det samme. Det var spesielt ille første vinteren hans og så ble det bedre på sommerstid og ikke fullt så ille når han ble over 1 år. Bad sjeldent og bruk olje i badet (som du sier). Hvilken krem bruker du? Vår erfaring er at apobase som apoteket ofte anbefaler er for lite fet og det er bedre med locobase eller olje. Selv brukte jeg hydrokortisonsalve der jeg var spesielt tørr som barn, men har ikke brukt det på sønnen min siden han er så liten og jeg ikke synes man skal bruke kortison eller steroider på så små barn. Som voksen harjeg brukt steroidesalve når det er helt jævlig, men igjen, ville aldri brukt det på junior.

Min erfaring er ikke at all ull forverrer utslettet. Jeg bruker helt tynn merionoull på junior og det funker fint. De selger tynne ullbodyer på name-it som er gode. Klø-ull er ikke bra og de bruker vi aldri, det forverre utslettet! Du kjenner fort på tøyet om det klør :-) Fuktig hud blir det fortere utslett på og bar hud i kaldt vær. Bruk kuldekrem i kinnene, feks weleda sin kuldekrem.

Helt utenfor sammenheng, men anbefaler å bruke inotyol salve om hun har bleieutslett. Den er sykt mye bedre enn sink-salve!

Her er det akkurat det samme med frøkna, og jeg har en super krem å anbefale deg: "Lipikar balm" fra "LaRoche Posay"!! Den er uten parabener, parfyme og fargestoffer, er fet uten å klebe. Frøkna er omtrent bra igjen nå, merka stor forskjell etter bare en smøring! Jeg har selv atopisk eksem på hendene, men jeg er også kvitt det nå. Anbefales på det varmeste! :)

De har også en badeolje tilpasset tørr og atopisk hud ;)

Ang klær så bruker frøkna her ull med bomull innside. De har på nameit, joha og cubus.
Merinoull kan ikke frøkna her ha.

Samsung via BV-appen <3

Junior har atopisk eksem og jeg har det samme. Det var spesielt ille første vinteren hans og så ble det bedre på sommerstid og ikke fullt så ille når han ble over 1 år. Bad sjeldent og bruk olje i badet (som du sier). Hvilken krem bruker du? Vår erfaring er at apobase som apoteket ofte anbefaler er for lite fet og det er bedre med locobase eller olje. Selv brukte jeg hydrokortisonsalve der jeg var spesielt tørr som barn, men har ikke brukt det på sønnen min siden han er så liten og jeg ikke synes man skal bruke kortison eller steroider på så små barn. Som voksen harjeg brukt steroidesalve når det er helt jævlig, men igjen, ville aldri brukt det på junior.

Min erfaring er ikke at all ull forverrer utslettet. Jeg bruker helt tynn merionoull på junior og det funker fint. De selger tynne ullbodyer på name-it som er gode. Klø-ull er ikke bra og de bruker vi aldri, det forverre utslettet! Du kjenner fort på tøyet om det klør :) Fuktig hud blir det fortere utslett på og bar hud i kaldt vær. Bruk kuldekrem i kinnene, feks weleda sin kuldekrem.

Helt utenfor sammenheng, men anbefaler å bruke inotyol salve om hun har bleieutslett. Den er sykt mye bedre enn sink-salve!

Bruker den kremen som Klatremus anbefaler her! Jeg syns ikke noe av ulltøyet vi har klør, men vet vi har noe som er bomull innside, så kanskje vi skal prøve det en stund og se om det blir noen endring. Bruker faktisk den kuldekremen d nevner, og inotyol på bleieutslett :) Takk for tips!

Her er det akkurat det samme med frøkna, og jeg har en super krem å anbefale deg: "Lipikar balm" fra "LaRoche Posay"!! Den er uten parabener, parfyme og fargestoffer, er fet uten å klebe. Frøkna er omtrent bra igjen nå, merka stor forskjell etter bare en smøring! Jeg har selv atopisk eksem på hendene, men jeg er også kvitt det nå. Anbefales på det varmeste! :)

De har også en badeolje tilpasset tørr og atopisk hud ;)

Ang klær så bruker frøkna her ull med bomull innside. De har på nameit, joha og cubus.
Merinoull kan ikke frøkna her ha.

Samsung via BV-appen <3

Det er faktisk den kremen vi har! Veldig fornøyd med den, vi bruker den alle sammen her, mye tørr hud om vinteren. Har smurt henne to ganger daglig i omtrent en uke, men det blir ikke borte. Men det er ikke så tørt når vi smører jevnlig hvertfall. Tror vi skal teste ut ull med bomull innside nå, har et par plagg og har fått noe ull til jul jeg skal bytte, så da tester jeg det. Og den badeoljen skal jeg kjøpe! Takk for tips :)

Mine ble verre av å bruke kuldekrem, for da kapsler du inn huden, så svetter barnet fryser det på innsiden av kuldekremen.

Jeg har en som tåler Devold ull. Ped.leder anbefaler den, for hun reagerer selv på mye ull.
Min tålte ikke aderma exomega kremen, for den inneholder havreekstrakt. Det gjør også en olje du får på apoteket. Bare som tips :D

Mine ble verre av å bruke kuldekrem, for da kapsler du inn huden, så svetter barnet fryser det på innsiden av kuldekremen.

Jeg har en som tåler Devold ull. Ped.leder anbefaler den, for hun reagerer selv på mye ull.
Min tålte ikke aderma exomega kremen, for den inneholder havreekstrakt. Det gjør også en olje du får på apoteket. Bare som tips :D

Takk for tips! Ja, det er vel mye forskjellig, så man må vel bare teste ut litt. Bare kjipt å kjøpe dyre ting som kanskje ikke kan brukes.. Devold har vi også noe av ja, så det kan vi vel bruke litt og se. Det er vel også noe annet enn ren ull helt innpå kroppen.

Det er faktisk den kremen vi har! Veldig fornøyd med den, vi bruker den alle sammen her, mye tørr hud om vinteren. Har smurt henne to ganger daglig i omtrent en uke, men det blir ikke borte. Men det er ikke så tørt når vi smører jevnlig hvertfall. Tror vi skal teste ut ull med bomull innside nå, har et par plagg og har fått noe ull til jul jeg skal bytte, så da tester jeg det. Og den badeoljen skal jeg kjøpe! Takk for tips :)
Jeg smurte nesten ved hvert bleieskift en periode jeg... Men funka fort her altså. Men vi har brukt bomull/ull hele veien da , når jeg skjønte ren ull gjorde det verre. Så kan jo være kombinasjon lipikar/ren ull som ikke gjør at det virker supert?

Men så er jo all hud forskjellig, så det som funker på en behøver ikke funke på alle. Men her funker det på storebror også heldigvis.

Jeg synes ikke aderma exomega funka på lillesøster, men funker på storebror.

Er dumt det skal koste så mye å prøve ut ting. Men boots her har iallefall ofte prøvepakker på ting, så jeg fikk to sånne med lipikar for å prøve før jeg kjøpte.

Samsung via BV-appen <3

Jeg smurte nesten ved hvert bleieskift en periode jeg... Men funka fort her altså. Men vi har brukt bomull/ull hele veien da , når jeg skjønte ren ull gjorde det verre. Så kan jo være kombinasjon lipikar/ren ull som ikke gjør at det virker supert?

Men så er jo all hud forskjellig, så det som funker på en behøver ikke funke på alle. Men her funker det på storebror også heldigvis.

Jeg synes ikke aderma exomega funka på lillesøster, men funker på storebror.

Er dumt det skal koste så mye å prøve ut ting. Men boots her har iallefall ofte prøvepakker på ting, så jeg fikk to sånne med lipikar for å prøve før jeg kjøpte.

Samsung via BV-appen <3

Prøver kan du be om på alle apotek. Vet de har det på apotek 1.

Vi bruker den røde repair (tror den heter det). Den er for tørr hud. Kjøper den i Sverige for der er den billigere.

Har lagt vekk all ren ull, og har kun ull/bomull og devold fremme, og noe bomull, så prøver vi med bare det en ukes tid og smører masse, så får vi håpe på bedring da.

Back
Topp