Baby med allergi

Frk.meg

Betatt av forumet
Hei! Jeg har nettopp fått svar på allergiprøver at babyen min på 6mnd er allergisk mot egg, kumelk og hvete. Fått beskjed om at jeg må slutte å spise egg og melk ( siden jeg ammer), men ikke hvete?!
Hvorfor kan jeg fortsette med hvete når hun er allergisk?
 
Hei! Jeg har nettopp fått svar på allergiprøver at babyen min på 6mnd er allergisk mot egg, kumelk og hvete. Fått beskjed om at jeg må slutte å spise egg og melk ( siden jeg ammer), men ikke hvete?!
Hvorfor kan jeg fortsette med hvete når hun er allergisk?

Hei Frk.meg og gledelig jul :happy:

Her kjenner jeg ikke til prøvesvarene eller symptomene til barnet, så jeg ville rådet deg å ta kontakt med fastlege eller helsestasjonen slik at de kan forklare rådene de har gitt bedre.

Generelt når spedbarn reagerer på en matvare kan mor ekskludere matvaren fra kostholdet sitt en periode, for å se om symptomene endres. Dette er ikke like lett når det dreier seg om flere matvarer, og dersom man skal kutte ut flere store matvaregrupper fra kostholdet bør dette gjøres i samråd med helsepersonell. Det kan være nødvendig at du tar kosttilskudd med enkelte næringsstoffer. Melk- og meieriprodukter er for eksempel en veldig viktig kilde til blant annet jod og kalsium, og det kan være uheldig både for mor og barn om mor ikke får i seg nok av disse næringsstoffene.
Du kan lese mer om melkeproteinallergi her.

Dersom du vil lese mer om allergi anbefaler jeg nettsidene til Norges astma- og allergiforbund.

Lykke til!
 
Back
Topp