Baby liker ikke stellebord

BabyApril22

Andre møte med forumet
Vår lille på 3 uker virkelig hater stellebord og jeg synes han bare blir verre.. Han var ikke slik i starten på barsel, men han er født dysmatur og de tok utrolig mye prøver, så jeg begynner å lure på om det bunner i det, siden det var der hele "problemet" startet.. :wideyed:

Vi har prøvd White noise, synge sang, være to stk hvor den ene trøster, snakker med han hele veien, holder han varm, har prøvd å legge stellematten på gulvet, vannkran på og sauen Ewan :nailbiting: Skal sies han sliter med magevondt, så kan også være det er slik pga. det er ubehagelig å ligge strak på rygg.

Men, er det flere i samme situasjon som har noen tips/råd? Eller er det noe han vil "vokse av seg"? :(
 
Vår lille på 3 uker virkelig hater stellebord og jeg synes han bare blir verre.. Han var ikke slik i starten på barsel, men han er født dysmatur og de tok utrolig mye prøver, så jeg begynner å lure på om det bunner i det, siden det var der hele "problemet" startet.. :wideyed:

Vi har prøvd White noise, synge sang, være to stk hvor den ene trøster, snakker med han hele veien, holder han varm, har prøvd å legge stellematten på gulvet, vannkran på og sauen Ewan :nailbiting: Skal sies han sliter med magevondt, så kan også være det er slik pga. det er ubehagelig å ligge strak på rygg.

Men, er det flere i samme situasjon som har noen tips/råd? Eller er det noe han vil "vokse av seg"? :(


HELT vanlig for en nyfødt :) Han var sikkert for sliten etter fødsel på barsel. Du kan prøve å legge noen håndklær under selve matta så den er mer på skrå og å samle babyens armer når han akkurat er lagt ned så han skal kjenne seg mer samlet. Men altså, begge mine har vræla og mislikt stellebordet de første månedene, både babyen som hadde masse magevondt og han som ellers var helt fornøyd med livet (sånn sett bortifra at han ikke lite stellebord).
Og ellers varmt på badet såklart, prøv og puste end magen og tenke at det ikke er farlig at han gråter, for å unngå at du blir ekstra stressa som han igjen fanger opp om du skjønner. Nyfødte liker heller ikke å være nakne, men det må de jo for at man skal få skiftet på dem så det kan også gjøre gråten verre at de fryser litt. Men dette har gått seg til innen 3 mnd hos mine
 
Sniker. Mini på 4 mnd var slik i begynnelsen, hørtes ut som han ble mishandla på stellebordet. Gikk gradvis over, nå liker han å ligge der
 
Dette høres helt normalt ut. Anbefaler å prøve å rulle bodyen opp over armene til babyen slik at de på et vis blir svøpt, legge klær eller håndklær på begge sider av babyen for å støtte hen i posisjonen, samt la vannet i springen renne.

Med første skifta vi alltid på stellematta, men med yngste nå skifter vi ofte i senga. Han sover i 160-senga med meg. For selv å slippe å våkne så veldig ved bleieskift på natt, skifter jeg bleia på en kladd i senga. Lillebror våkner heller ikke helt opp og ligger ofte ganske døsig på kladden mens jeg skifter.

Husk også at det er helt vanlig at gråten eskalerer mer og mer frem mot uke 5-7. Etter det vil det som regel avta noe, og de får også ulike nyanser gråt ut fra hvilket behov se har og hvor lei seg de er.
 
Vår lille på 3 uker virkelig hater stellebord og jeg synes han bare blir verre.. Han var ikke slik i starten på barsel, men han er født dysmatur og de tok utrolig mye prøver, så jeg begynner å lure på om det bunner i det, siden det var der hele "problemet" startet.. :wideyed:

Vi har prøvd White noise, synge sang, være to stk hvor den ene trøster, snakker med han hele veien, holder han varm, har prøvd å legge stellematten på gulvet, vannkran på og sauen Ewan :nailbiting: Skal sies han sliter med magevondt, så kan også være det er slik pga. det er ubehagelig å ligge strak på rygg.

Men, er det flere i samme situasjon som har noen tips/råd? Eller er det noe han vil "vokse av seg"? :(
Er han mett når dere steller? Vi må alltid amme før stell.
Har dere prøvd mindre stimuli istedenfor mer? Altså en person og rolige, myke bevegelser/stemme/dempet belysning? De blir jo kavete av for mye også.

Håper det går seg til for dere veldig snart.
 
Er han mett når dere steller? Vi må alltid amme før stell.
Har dere prøvd mindre stimuli istedenfor mer? Altså en person og rolige, myke bevegelser/stemme/dempet belysning? De blir jo kavete av for mye også.

Håper det går seg til for dere veldig snart.

I starten måtte vi bruke stellebordet som oppvåkning typ å bytte bleie siden han måtte vekkes hver 3 time, men når han bikket 3 kg så var vi ikke nødt å vekke mer heldigvis, så nå får han mat før og virker å være mye mer fornøyd! :) og som du sier, less is more, så har kun brukt stemme, ingenting annet og det har fungert ypperlig. Jeg bøyde meg også over stellebordet så han fikk amme samtidig som samboer byttet på, opplevde fsktisk at han da ble noe roligere etterpå :D så det er nok en fase som forhåpentligvis er i ferd med å gå over, det er iallefall lengre mellom hver gang det blir fullstendig krise for han :)
 
Back
Topp