Baby liker ikke seng

Emfi

Glad i forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Vi sliter sånn med at lille ikke vil sove i sprinkelsengen på natten. Hun bruker babynest på dagtid og trives veldig i det, men det skal jo ikke brukes på natten. Så da blir hun liggende i en stor sprinkelseng med bare en dyne, noe som ikke er populært..

Aner ikke hva vi skal gjøre, kjøpe mindre seng? Eller noe vi kan gjøre for at det skal bli mer «lunt» oppi der? Hjelp, synes det er så dumt da dette går skikkelig utover nattesøvnen.. hun sover kjempe godt på dagtid..
 
Vi sliter sånn med at lille ikke vil sove i sprinkelsengen på natten. Hun bruker babynest på dagtid og trives veldig i det, men det skal jo ikke brukes på natten. Så da blir hun liggende i en stor sprinkelseng med bare en dyne, noe som ikke er populært..

Aner ikke hva vi skal gjøre, kjøpe mindre seng? Eller noe vi kan gjøre for at det skal bli mer «lunt» oppi der? Hjelp, synes det er så dumt da dette går skikkelig utover nattesøvnen.. hun sover kjempe godt på dagtid..


Jeg ruller et teppe og legger rundt hele kroppen til babyen fra under armene og ned under føttene. Viktigste er under beina for da kjenner baby seg ner omsluttet.
 
Jeg ruller et teppe og legger rundt hele kroppen til babyen fra under armene og ned under føttene. Viktigste er under beina for da kjenner baby seg ner omsluttet.

dette gjør vi også. Anbefaler å svøpe babyen. Dette gjør at de føler seg trygg og godt.
 
Enig med over her. Prøv å svøpe babyen om natten! Det gjorde underverker for storesøster og lillebror på snart to dager elsker det. Jeg har også brukt svøpetepper/helsetepper eller lignende som jeg har rulla og lagt på sidene av babyene slik at de ligger stabilt også når de beveger seg litt inni svøpen. Lillebror gulpet endel første døgnet fordi han var så kvalm, og da var det veldig viktig å gjøre nettopp dette slik at han kunne ligge stabilt i sideleie.

Vi har ikke «gått inn» lillebror ennå, men med storesøster så jeg meg nødt til å amme henne i søvn hver natt, og ligge i skje med henne til hu slapp puppen selv. Det kunne ta tid, men det gikk alltid til slutt. Hver kveld. Så lå vi i skje/veldig tett hele natten. Etter hvert som tiden gikk flyttet jeg meg stadig noen cm lenger vekk fra henne slik at jeg fikk mer bevegelsesrom om nettene.

Hvit støy er også en sterk anbefaling! Vi brukte mye «bathroom shower asmr sound relax & calm» fra Spotify med storesøster. Rennende vann, tørketrommel, støvsuger og lignende kan også funke.

Hva som vil fungere for dere finner dere ut av. Men da har du kanskje noen flere ting å teste ut.

Masse lykke til!
 
Tusen takk for svar! Skal prøve med teppet, har prøvd litt svøping men ser ikke ut som hun liker det noe særlig.. Kan være jeg som ikke er helt dreven på det, eller har begynt med det når hun er for trøtt.
 
Min erfaring er at det sovemiljøet som anses som optimalt mtp sikkerhet/krybbedød er langt i fra det nyfødte trives med. Sier ikke at man skal drite i anbefalinger altså, men det er unaturlig for babyen med så mye luft rundt seg når den er vant til å ligge trangt i magen. Jeg har blitt anbefalt både på barsel og av helsesykepleier å samsove når babyen har hatt behov for nærhet. Trygg samsoving selvfølgelig! Helsesykepleier anbefaler også babynest.
 
Er mye som ikke er anbefalt med disse små, men de liker jo ikke så mye luft rundt seg gjerne.

Vi har brukt nest, og er veldig fornøyd. Men sikkert mange som hadde kjeftet på meg for det også..
 
Er mye som ikke er anbefalt med disse små, men de liker jo ikke så mye luft rundt seg gjerne.

Vi har brukt nest, og er veldig fornøyd. Men sikkert mange som hadde kjeftet på meg for det også..

Vi har også begynt å bruke nest, blitt mye bedre:)
 
Back
Topp