Baby ligger på siden å sover

Thea-S

Flørter med forumet
Hei!

Jeg sliter nå med at mitt barn har begynt å snu seg på siden om natten. Har vekt babyen på 4 mnd. flere ganger på få minutter/sekunder for å snu på rygg. Da ender det i masse gråt og hyl.
Har lest mye om at de skal ligge på ryggen, så stresser sånn når det tar plutselig 3 sekunder også er vi tilbake i samme posisjon igjen. Slitsomme netter… redd for at babyen vil ende opp på magen. Klarer ikke snu seg fra mage til rygg. Noen flere som har det sånn? Hva gjorde dere?

Babyen min sov mye på siden helt fra hun ble født. Noe annet var rett og slett ikke mulig. Kanskje det skyldes refluks, noe med ørene osv, det kan i tilfellet «sjekkes» ved å heve fotenden på senga 15-20cm for å se om baby ligger mer på ryggen da. :Heartpink

Det skal mye til for at de ruller over sin egen arm og havner på magen, men jeg skjønner bekymringen. Min yngste gjør det samme, og det jeg gjør er å holde nederste hånden hans (han sover ved siden av sengen min). Han liker å holde hånden/pekefingeren min, og samtidig sorger jeg for at jeg våkner hvis han ruller over den.

Mi eldste var side baby og jeg lot henne . Nr to var også litt sånn og ble mage baby med rompa i været .
Skjønner at man prøver når man vet at babyer skal sove på rygg . Jeg hadde ikke klart å ligge på rygg en hel natt selv , så skjønner de godt . Jeg støtter rundt babyen da . 4 mann liker også å ligge på siden .

Litt sent ute med å svare, men min sov også på siden fra han ble født. De kommenterte det på føden - at han allerede da snurret seg til siden på dag 2 (høres vilt ut, men han har hele veien fått kommentarer på at han er utrolig sterk i kroppen). Pleide fortsatt å snu ham tilbake til rygg når jeg oppdaget det, men han rullet seg alltid tilbake til siden. Snakket med helsestasjon om det og de trakk til slutt bare på skuldrene og sa at det fikk holde at jeg og faren snurret ham tilbake når vi oppdaget det - ikke mye å gjøre med det, jeg måtte jo sove jeg og.

Har i ettertid fått tips om svøping (woombie eller liknende), som jeg aldri forsøkte, men ville forsøkt dersom jeg opplever det igjen med en som er såpass liten (og ikke egentlig skal "klare" å snu seg).

Back
Topp