Baby ligger i seteleie

Mammaelle

Andre møte med forumet
Hei dere,

Som tittelen sier, ligger baby i seteleie og jeg kjenner at jeg ikke vet hva jeg skal «velge». Egentlig er jeg bare skikkelig redd, er i dag 38+5. Er det noen her som har innspill på vaginal setefødsel vs planlagt keisersnitt?

Hei dere,

Som tittelen sier, ligger baby i seteleie og jeg kjenner at jeg ikke vet hva jeg skal «velge». Egentlig er jeg bare skikkelig redd, er i dag 38+5. Er det noen her som har innspill på vaginal setefødsel vs planlagt keisersnitt?

Jeg har ikke noe andre innspill enn hva jeg valgte å gjøre da jeg var i samme situasjon. Som førstegangsfødende og siden baby ble estimert til over 4 kg valgte jeg planlagt keisersnitt og var veldig fornøyd med det:) Ble en fin opplevelse selv om jeg grudde meg i forkant, og jeg hadde valgt det samme igjen. Det skal forresten være flere tråder her om seteleie/leie hvis du blar bakover i eldre innlegg her i juni. Mener også det har vært diskutert i april og mai-gruppene. Lykke til med valget ditt:)

Hei dere,

Hei. Jeg hadde et barn estimert til 3500 gram, valgte sete fødsel og fikk en kjempe fin fødsel. Fikk epidural ved 4 cm, og kjente riene men helt ok. Hun var ute på åtte timer fra første for, uten noe mer hjelp.

Var to leger når jeg skulle presse.

Har kun gode erfaringer og kunne gjort det igjen.

Jeg har kun erfaring med vaginal setefødsel. Kjempefin fødsel. Gikk raskt og fikk epidural helt mot slutten fordi jeg måtte. Ble kjempegodt ivaretatt og følte meg trygg hele veien. Valget var enkelt for meg, så lenge bekkenet tålte fødselen (ved røntgen) og baby ikke var kjempestor så valgte jeg vanlig fødsel og hadde gjort det igjen helst. Føler de har god kontroll på sykehuset så jeg var aldri redd[emoji4] lykke til med valget!

Jeg har bestemt meg for ikke noe ytre vending, og setefødsel ved seteleie. Så lenge undersøkelsen sier at jeg vil klare en sånn fødsel.
KS er kun nødløsning for meg :)
Det respekterte dem på sykehuset :)
Men plutselig snudde Lille seg, men han er ikke festet så ingen garanti enda...

Har opplevd en gang før jeg hadde innstilt meg på sete fødsel at baby har snudd seg til hode leie i siste liten...:p
Spendt på denne gang :D

Tips! Hør podcasten foreldrerådet, episoden om Setefødsel med fødselslege Thorbjørn Brook Steen fra 23. april!

Min ligger i sete, men er lenge til termin til meg enda. Skal egentlig ikke ha før 12. juli, men blir igangsatt i slutten av juni. JM og fødselslegen sa at jeg fint takler en setefødsel i uke 37 (babyen er estimert rett under snittet), siden jeg har født en på 4260 gram i uke 42 tidligere uten problemer. Så så lenge de ikke endrer mening om det på sykehuset prøver jeg nok setefødsel, men håper jo han snur seg før det :-)

Dere altså!! Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare meg om deres egne tanker og opplevelser. Setter så stor pris på det[emoji4] Er det mulig å komme med et spørsmål til, om noen «vet»- forsøkte å spørre legen under samtalen på sykehuset , men hun bare overså spørsmålet mitt. For det jeg nå er mest redd for er at hun skal sitte fast og dette da med oksygenmangel. Er det noen som har noe mer kunnskap rundt dette?

Back
Topp