Baby legger fort på seg

F-40425073

Flørter med forumet
Barnet ble født rundt termin med gjennomsnittlig vekt. Han gikk lite ned, og tok igjen den tapte vekta på få dager. Han gikk deretter opp 800 gram på 10 dager, og jeg fikk beskjed av helsesykepleier at jeg kunne vurdere å bruke litt mer smokk mellom ammingene. Vil dette regulere seg selv, eller bør jeg gjøre tiltak? Virka ikke ut som hun hadde så mye kunnskap å dele. Har fått ny vektkontroll på helsestasjonen en uke etter hjemmebesøket.
 
Barnet ble født rundt termin med gjennomsnittlig vekt. Han gikk lite ned, og tok igjen den tapte vekta på få dager. Han gikk deretter opp 800 gram på 10 dager, og jeg fikk beskjed av helsesykepleier at jeg kunne vurdere å bruke litt mer smokk mellom ammingene. Vil dette regulere seg selv, eller bør jeg gjøre tiltak? Virka ikke ut som hun hadde så mye kunnskap å dele. Har fått ny vektkontroll på helsestasjonen en uke etter hjemmebesøket.
Ifølge ammehjelpen er det ingen fullammede barn som legger på seg for mye. Hvis du trives med ammingen så ville jeg bare fortsatt som før. De legger på seg i rykk og napp så jeg ville venta til ihvertfall neste vektkontroll så lenge dere trives.
 
Sniker fra august. Med første barnet mitt fikk jeg beskjed om at barnet la på seg for mye, og at jeg burde ha mer pause mellom ammingene, men som det blir skrevet over her kan ikke en baby som kun ammes legge på seg for mye. Det er bare bra babyfett som forsvinner når de blir mer mobile etter hvert. Ikke stress med dette, jeg ble kjempestressa av å få den beskjeden, og det var veldig kjipt syntes jeg. Amm i vei og kos deg, følg barnets signaler om når det er sultent:Heartred
 
Barnet ble født rundt termin med gjennomsnittlig vekt. Han gikk lite ned, og tok igjen den tapte vekta på få dager. Han gikk deretter opp 800 gram på 10 dager, og jeg fikk beskjed av helsesykepleier at jeg kunne vurdere å bruke litt mer smokk mellom ammingene. Vil dette regulere seg selv, eller bør jeg gjøre tiltak? Virka ikke ut som hun hadde så mye kunnskap å dele. Har fått ny vektkontroll på helsestasjonen en uke etter hjemmebesøket.

Fullammede barn kan ikke få for mye mat :)
Jeg har fullammet to barn. Begge har spist like hyppig og lenge gjennom døgnet. Synes ikke jeg ammet den ene noe mer enn den andre. Likevel vokste de innmari ulikt, og sånn er der fremdeles.
Den eldste var 3,3 kg veg fødsel, og allerede ved 6 uker var han over 5kg. På 5-månederskontrollen var han 10(!!) kilo :hilarious:
Til sammenligning. Barn nummer to var 3,4kg ved fødsel. Ved 5mnd var hun vel rundt 6kg. Og først ved 12mnd-kontrollen var hun akkurat 10kg.
Begge deler er normalt. Den eldste lå langt utenfor normalområdet på percentilskalaen som baby, men da han var 12mnd var han landa på rundt 90percentil. Mellom 7-12 mnd vokste han lite i kilo men mye i lengden i stedet. Så det er normalt at de som har hatt rask stigning det første halvåret gjerne jevner seg ut seinere.
Og det er mye genetikk hvor tunge de blir i babytida altså. Ikke for mye melk.
 
Sniker fra april.

Storesøster kom en god stund over termin og var 3,7 kg. Til 6-ukerskontrollen var hun nesten 5,9 kg. Fullammet. Hun har alltid ligget helt øverst på kurven, men fulgt sin egen kurve. Nå er hun en normalt slank (og helt perfekt), aktiv 3-åring.
Lillebror kom på termin, og var 3,3 kg. Etter 6 uker nå var han 5,2 kg. Han fullammes også.

Bekymret meg litt første gang, er 0% bekymret denne gangen :happy:
 
Sniker litt
Her hadde begge en vektoppgang på 4-600 gram i uka de første ukene. Minste var 3,5 ved fødsel, tett oppi 6 kg ved 6 uker, 8,3 kg ved 3 mnd og rundet 10 kg ved 6 mnd. Ett år gammel var han "bare" 11 kg. Ganske gjennomsnittlig femåring nå. Eldste hadde noenlunde samme vektutvikling. Begge fullammet til ca seks mnd.
Slapp av og la babyen få puppen når han vil/trenger, det går seg nok til av seg selv :)
 
Barnet ble født rundt termin med gjennomsnittlig vekt. Han gikk lite ned, og tok igjen den tapte vekta på få dager. Han gikk deretter opp 800 gram på 10 dager, og jeg fikk beskjed av helsesykepleier at jeg kunne vurdere å bruke litt mer smokk mellom ammingene. Vil dette regulere seg selv, eller bør jeg gjøre tiltak? Virka ikke ut som hun hadde så mye kunnskap å dele. Har fått ny vektkontroll på helsestasjonen en uke etter hjemmebesøket.
Sniker fra juni. Har aldri hørt om at baby legger seg for mye av amming og at man skal bruke smokk... Jeg er ikke helsepersonell, men dette er bare tull... er det ikke bare fantastisk at babyen vokser fort? Kanskje det er høye folk i nærmeste familie?

Babyen min ble født 38+5 med 3,4kg, når han var 6 mnd veide han allerede 10 kg. Han var nokså stor (og høy) for alderen og han er fortsatt den høyeste i klassen 9 år senere.

Overvekt er et problem som kan først oppstå når barnet spiser andre ting enn morsmelk.
 
Sniker litt jeg også, men synes det er utrolig synd at helsepersonell ber mødre som fullammer passe på vekten til så små babyer, og små barn generelt!

Babyer ammer etter eget behov og vil slutte å die når de er mette, og morsmelk er lettere fordøyelig enn for eksempel mme. Derfor oppleves det kanskje at man ammer hyppigere enn de som gir flaske! Og alle babyer er forskjellige :)

Min første var 3250g ved fødsel, gikk ned 9,7% av fødselsvekten sin og dette snudde da produksjonen var i gang. Jeg ammet gjerne hver 2 time døgnet rundt de første månedene, noen ganger følte jeg at jeg egentlig bare amma konstant timesvis i strekk:hilarious: Likevel hadde han en relativt jevn vektøkning og var 7 kg ved 6 mnd og 9 kg ved 1 år. Så hvor mye man ammer er ikke ensbetydende ved hvor store eller små barn er, som nevnt er genetikk en viktig faktor!

Følg babyens forespørsel og ikke bekymre deg for den lilles vektoppgang, det gir bare han et godt lager å ta av ved eventuell sykdom, i tillegg til at han får den aller beste næringen i starten på livet❤️
 
Alt en skal bekymre seg for. Må da være fint at de legger på seg? Har hørt at fullammet barn ikke skal begrenses. Her er det motsatt. Vi sliter med å gå henne opp i vekt. Det mener jeg er værre enn at de vokser godt iallefall.
 
Så lenge barnet ikke har vondt i magen eller andre tegn på overproduksjon ville jeg ikke tenkt der var et problem. Er vel bare bra han legger på seg :Heartred Hvis du lurer på om du kan ha overproduksjon, så står det om det på sidene til ammehjelpen.
 
Mitt andre barn tok igjen fødselsvekta på dag 2 og gikk opp 1 kg på 12 dager. Fikk bare skryt av jm og det var ingen som sa vi skulle amme mindre :smiley-ashamed004 Må da bare være fint at fullammede barn går så fint opp i vekt. De vokser jo litt i rykk og napp også ☺️ Har ikke fått veid mai-barnet siden jm var her på hjemmebesøk enda, så vet ikke hvordan han har gått opp i vekt enda.
 
Back
Topp