Baby innpå fødestuen

Bkno7944020

Første møte med forumet
Hei,
Jeg har en 8 måneder gammel baby, og nå er jeg 6 måneder på vei.
Vi har ingen familie eller venner som kan passe på barnet vårt under fødselen grunnet flytting, og min mann og jeg kunne ha tenkt oss å ta med babyen vår innpå fødestuen i og med at han er så rolig av seg. Men litt usikker på om det er lov fra sykehuset eller om noen har gjort dette før? Vil helst vente med å spørre jordmor og sykehuset og derfor tenkte jeg det var lurt å spørre her inne
 
Det tror jeg ikke de kommer til å godta. Selv om babyen din er rolig nå, så er han mindre baby og kanskje mer aktiv når du skal føde ;)
Hadde nok prøvd å finne en annen løsning, så tror ikke jeg hadde venta så lenge med å spørre jordmor om det altså.

Lykke til :Heartpink
 
Er 15 mnd mellom mine. Vi fikk beskjed om at vi kunne ta med minstemann på fødestua hvis vi ville, men at de ikke anbefalte det. For oss var det ikke noe alternativ, men jeg lå innlagt på føde avd en stund pga ekstrem kvalme og da observerte jeg at det var veldig vanlig med småsøsken i kulturer litt lenger sør.
 
Om det er noe som hindrer dere i det, så er det nok helst coronareglene. Har hørt om andre som har hatt med små barn på fødestue, men som sagt ikke sikker på om de tillater noen flere enn kun far akkurat nå for tiden.
Var en far med et lite barn sist jeg fødte, sånn rundt 1,5 år. De var stort sett i gangene under hele fødselen.
 
Her er det mange ting å tenke over. Barnet kommer til å være nesten 1 år, og ettåringer er noen energibomber som krever mye stimulering og oppmerksomhet. De skal undersøke alt, dra i ledninger, plukke på ting, lager mye lyd og kan gjerne bli både frustrert og sint dersom de ikke får lov til dette. De er utålmodige og vil gjerne bevege seg fritt. Det kan hende at barnet ditt blir usikker og redd over det som skjer, og vil helst være hos mamma. Kan være krevende å føde mens du har en liten en som klenger. Det kan også oppstå uventede og alvorlige ting, og da ville i hvert fall jeg sluppet å bekymre meg for om ettåringen min hadde det bra på toppen av det hele.

Mest sannsynlig vil partneren din være nødt til å konsentrere seg fullt og helt om barnet istedenfor deg, og sånn sett er det da ikke bedre om partneren din og barnet blir hjemme? Skjønner at det er sårt om partner ikke får vært med på fødselen, men når dere allerede har et barn som må tas vare på kan det hende at det bare må bli slik dessverre...

Er det noen dere kjenner der dere har flyttet som dere kan bli bedre kjent med slik at de kan passe barnet under fødselen? En nabo, kollega eller noe sånt? Vi fikk nye naboer for en god stund siden, de kjente ingen og dama var høygravid med en toåring. Vi tilbydde oss derfor å passe ungen hjemme hos dem dersom fødselen skulle skje på natta eller helg. De ble kjempetakknemlige, men det endte med at hun fødte mens ungen var i barnehagen så vi trengte ikke å hjelpe til. Kanskje ikke det beste alternativet, men om dere virkelig vil at partner skal være med på fødselen er det muligens noe som kunne fungert? :)
 
Ville aldri dratt med en 1åring på fødsel, 1års fasen er den mest viltre fasen etter min erfaring. Går barnet i barnehage på dette tidspunktet? I såfall så kan du jo høre med de om noen er villig til å være barnevakt mot betaling når fødselen er. Ellers ville jeg reist alene å heller hatt far på facetime. 1åringer er ville dyr som må temmes, men å temme de tar lang tid :hilarious:
 
Mange viktige poeng nevnt over. Er også viktig å tenke over at at ting faktisk kan skjære seg under fødsel. Det kan oppstå komplikasjoner som gjør at det plutselig kommer et drøss med leger, sykepleiere og jordmødre som stikker av med deg. Det kan vere veldig skummelt for en ettåring å vere vitne til. Det er heller ikke noe gøy å se mamma ha vondt. Barn forstår utrolig mye mer enn vi tror. Sannsynligvis vil det nok ende med at far må oppholde seg mest på gangen med barnet, og da er jo litt av poenget borte?
Jeg ville hørt med alle kjendte i området. Naboen, noen foreldre i bhg, kollegaer o.l. først :) Er også mulig å søke etter barnevakt på div. facebooksider. Om dere passer på å treffest noen ganger før fødsel går det nok helt fint!
Hvor lenge varte sist fødsel forresten?
 
Støtter det at det kan skje komplikasjoner, hadde en fin fødsel og alt gikk bra til full åpning, også ble het haste ks og hadde vi hatt barnet med oss hadde jeg blitt alene på operasjonsrommet... så ting kan snu fort..
 
Om det er noe som hindrer dere i det, så er det nok helst coronareglene. Har hørt om andre som har hatt med små barn på fødestue, men som sagt ikke sikker på om de tillater noen flere enn kun far akkurat nå for tiden.
Var en far med et lite barn sist jeg fødte, sånn rundt 1,5 år. De var stort sett i gangene under hele fødselen.

Takk for svar ♥️ setter pris på at du tok deg tid til å svare, dette hjelper masse og får meg til å tenke på mye sider av fødselen ♥️♥️
 
Mange viktige poeng nevnt over. Er også viktig å tenke over at at ting faktisk kan skjære seg under fødsel. Det kan oppstå komplikasjoner som gjør at det plutselig kommer et drøss med leger, sykepleiere og jordmødre som stikker av med deg. Det kan vere veldig skummelt for en ettåring å vere vitne til. Det er heller ikke noe gøy å se mamma ha vondt. Barn forstår utrolig mye mer enn vi tror. Sannsynligvis vil det nok ende med at far må oppholde seg mest på gangen med barnet, og da er jo litt av poenget borte?
Jeg ville hørt med alle kjendte i området. Naboen, noen foreldre i bhg, kollegaer o.l. først :) Er også mulig å søke etter barnevakt på div. facebooksider. Om dere passer på å treffest noen ganger før fødsel går det nok helt fint!
Hvor lenge varte sist fødsel forresten?
Takk for svar ♥️ setter pris på at du tok deg tid til å svare, dette hjelper masse og får meg til å tenke på mye sider av fødselen ♥️♥️
Første varte i ca.4 timer
 
Back
Topp