Baby i vippestol

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Hvor gamle er de når de kan begynne med det?
De to første ukene er jo pappan hjemmeo g kan se etter henne mens jeg dusjer. Men når han skal på jobb er vi jo alene.
Hvis det hadde vært slik at jeg bare brukte 5 min i dusjen så hadde jeg kunnet ta det når hun sovner og skynde meg. Men det har seg slik at pga en hudsykdom som trenger en del ekstra, så bruker jeg rundt 35-45 minutter på badet - hver gang. Minst. Det er pga salver og kremer som skal smøres, tørkes osv før jeg kan ta på neste osv osv..

Men på en annen side synes jeg ikke det er forsvarlig å la en 2 uker gammel baby ligge i vippestol så lenge? Eller er jeg hønemor der?
Vil hun ha det bedre på et saueskinn, evt på stellemetten hvis den ligger på gulvet (har stellababy, så den kan jo omtrent brukes som en liten seng de første mnd ute på badet).

Tips noen? :)

Med min forrige gutt satt han i vippestol mens jeg dusja og ordna meg. Kan stille på den vippestolen jeg har. Så jeg stilte den i en ganske liggende posisjon,men sånn at han så meg. :) han sov veldig lite og korte lurer på dagen,så hadde aldri rukket og dusje mens han sov. :p tror ikke dem tar skade av det! ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det kommer sikkert litt an på vinkelen på vippestolen. Det anbefales vel max 30 min i bilstol hvertfall. Kanskje du kan ta bagen til vogna i starten? Hvis du ikke venter med dusjen til pappan kommer hjem.

Tror det er 30 min som er anbefalt som maks til de helt små, i nederste hakket i babybjørnen. Men du kan jo bare ha et leketeppe på gulvet og flytte over når du kommer ut av dusjen? Så kan han/hun feks trene på å ligge på magen mens du steller deg ferdig :)

Jeg fikk tips om å la barnet ligge på et teppe/håndduk el på badet (stellematte er sikkert like lurt). Da er den lille i nærheten om det er noe, og du kan ta den tiden du trenger/den lille tillater til å få gjort unna dusj og stell. Og etter hvert er det koselig å ta barnet med inn i dusjen de siste minuttene, et kombinert morgenstell :)

her kan vippestolen stilles i helt liggende stilling, men om du tar stellematta på gulvet funker like greit det :) er vel max30 min i vippestol/bilstol jeg har hørt også om jeg ikke husker veldig feil :) ellers bagen på vogna har jeg også brukt hvis babyn har sovet der eller noe sånt :)

Jeg ville nok brukt et teppe eller stellematta på gulvet sånn i begynnelsen og heller brukt vippestolen når babyen blir såpass stor at den ikke godtar å ligge på rygg, men vil følge litt mer med..... Var i alle fall det jeg gjorde da junior var liten......

Da tror jeg det blir stellematten de første ukene hvertfall :) Jeg er enig med dere, blir lenge for baby å ligge der så lenge..

Tror det er 30 min som er anbefalt som maks til de helt små, i nederste hakket i babybjørnen. Men du kan jo bare ha et leketeppe på gulvet og flytte over når du kommer ut av dusjen? Så kan han/hun feks trene på å ligge på magen mens du steller deg ferdig :)
Hvor har du fått anbefalt de 30 min? Så det stod tror etterpå..:) Jeg tror ikke de tar skade av det, verre med stillingen i bilstol vet jeg.

Det står jo på pakken fra 0mnd. Og inni bruksanvisnigen står det for 3,5kg og at man skal ha det på nederste hakk/laveste hakk:) Er ganske sikker på at det er en ergonomisk riktig stilling for babyen og det dermed ikke er så nøye hvor lenge de sitter der. Så jeg hadde tatt den tiden jeg trengte om jeg var deg, så lenge det ser ut som om babyen trives:)

Hvor har du fått anbefalt de 30 min? Så det stod tror etterpå..:) Jeg tror ikke de tar skade av det, verre med stillingen i bilstol vet jeg.
Fysioterapeuten på Ullevål sa det og så har jeg lest det flere steder, at de nyfødte bør ikke være i bæresele og vippestol mer enn 20-30 min av gangen. Tror det var noe slikt som at bæresele kan forstyrre plasseringen av hoftene til babyen, og å sitte for lenge i setet kan hemme utviklingen.

Vi har kjøpt ergobaby 360 og det står i manual en at den kan brukes fra 3,2 kg med spedbarnsinnlegg, så vi må uansett vente et par uker med å ta den bruk (han er 3 kg nå). Vi har også sjal, der kan jeg bære babyen i flere stillinger, og det har jeg forstått er bedre nå i starten.

Fysioterapeuten på Ullevål sa det og så har jeg lest det flere steder, at de nyfødte bør ikke være i bæresele og vippestol mer enn 20-30 min av gangen. Tror det var noe slikt som at bæresele kan forstyrre plasseringen av hoftene til babyen, og å sitte for lenge i setet kan hemme utviklingen.

Vi har kjøpt ergobaby 360 og det står i manual en at den kan brukes fra 3,2 kg med spedbarnsinnlegg, så vi må uansett vente et par uker med å ta den bruk (han er 3 kg nå). Vi har også sjal, der kan jeg bære babyen i flere stillinger, og det har jeg forstått er bedre nå i starten.
Vet du hvor lenge det var anbefalt å ikke sitte mer enn 20-30min? Om de kan sitte litt lenger når de blir større liksom:) Virker jo veldig praktisk når man rydder, vasker, lager middag etc.

Tror det har med belastningen på ryggen og hoftene å gjøre, de er jo myke i skjelettet disse små. Men når en kan begynne å øke tiden vet jeg ikke. Uansett har jo barn best av å ligge på gulvet så de får trent og brukt kroppen friest mulig :)

Vet du hvor lenge det var anbefalt å ikke sitte mer enn 20-30min? Om de kan sitte litt lenger når de blir større liksom:) Virker jo veldig praktisk når man rydder, vasker, lager middag etc.
Usikker... Men vil tro iallefall den første måneden? Man får bare ta ting litt i etapper tenker jeg :)

Tror jeg brukte vippestol fra tidlig av. Ikke til alle anledninger men når jeg laget mat og dusjet. Var vel mer i bruk når ungen bevegde mer på seg. Så lenge de ligger helt i ro så går det jo fint uten. Likte veldig godt å bruke vippestol

Pokker feil forumgruppe. Sorry

Back
Topp