Baby i tverrleie?

Piana

Gift med forumet
Assistert-jentene
Marshmallows2021
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg stresser mer og mer med at babyen så vidt jeg kan kjenne ligger på tvers i magen. Han har ligget sånn en stund nå, og jeg vil bare at han skal snu seg riktig vei!! Jeg kjenner liksom ryggen og kroppen på tvers eller på skrå i magen, og stadig enten rumpe eller hode som presser ut rett under ribbeina. Noen ganger sparker han nedover, andre ganger til siden, men aldri oppover lenger.. Jeg vet at han fortsatt har tid til å snu seg, men kjenner at dette bekymrer meg likevel. Kan han ikke bare snu seg nå? Jeg vil veldig gjerne kunne føde vaginalt!

Er det noen av dere som har vært gravide før som har opplevd at babyen har snudd seg fra tverr/seteleie til hodeleie etter uke 34 som kan berolige meg litt? :)
 
Last edited:
Var til ultralyd i går og trodde babyen lå i seteleie, men hun lå i hodeleie nå, sete/ tverr ved forrige kontroll. Men langt fra festa så hun kan nok fortsatt snu seg. Forrige drev også å turna rundt sist, men hadde snudd seg til hodeleie i uke 36 hvertfall. Før det var det alt mulig.
Kjenner flere som har hatt baby som har snudd seg rett før fødsel av seg selv, typ etter uke 37 og vellykkede vendingsforsøk.
Krysser fingrene for at din lille snart legger seg til rette så man slipper den ekstra bekymringen de, for det er ganske stressende.
 
Det var litt av det samme hos meg. Han lå i seteleie rundt uke 30. og så kjente jeg at gan snudde seg og det ble bekreftet på ultralyd. Så kjente jeg igjen en stor bevegelse og det ble igjen på samme måte som når han lå på tvers. Vanskelig å lokalisere hvor han sparker men mye ned samt press under ribbeina som viste seg å være bein!! Fordi han ligger akkurat som før i hodeleie med ryggen på Venstre. Jeg er 3. gangs og han klarer å lure meg så blir ikke overrasket hvis din baby også ligger med hodet ned.
 
Men langt fra festa så hun kan nok fortsatt snu seg.
Fikk beskjed fra jordmor i går at hos fleregangsfødende blir ofte hodet aldri festet! Synes likevel at det blir vanskelig å snu seg med en såpass stor kropp:happy:
 
Var hos overlege på mandag på Rikshospitalet og min har snudd seg fra hodeleie til seteleie. Overlegen var lite bekymret da han sa at babyen ofte ikke snur seg riktig vei før uke 36, og at det hos meg fortsatt var store nok fostervannslommer til at babyen kan snu seg. Tror ikke du trenger å bekymre deg ennå:angelic:
 
Jeg har flere ganger følt og trodd at babyen ligger på tverr, siden jeg kjenner spark og bevegelser alle veier. Men likevel viser det seg at hun ligger i hodeleie når det har blitt sjekket. Forhåpentligvis ligger din også rett vei, men bare lurer deg :) Uansett kan de visst finne ut veldig tett opp mot fødsel at de skal legge seg i hodeleie, så ville ikke bekymret meg altfor mye ennå :)
 
Jeg har flere ganger følt og trodd at babyen ligger på tverr, siden jeg kjenner spark og bevegelser alle veier. Men likevel viser det seg at hun ligger i hodeleie når det har blitt sjekket. Forhåpentligvis ligger din også rett vei, men bare lurer deg :) Uansett kan de visst finne ut veldig tett opp mot fødsel at de skal legge seg i hodeleie, så ville ikke bekymret meg altfor mye ennå :)
Det var litt av det samme hos meg. Han lå i seteleie rundt uke 30. og så kjente jeg at gan snudde seg og det ble bekreftet på ultralyd. Så kjente jeg igjen en stor bevegelse og det ble igjen på samme måte som når han lå på tvers. Vanskelig å lokalisere hvor han sparker men mye ned samt press under ribbeina som viste seg å være bein!! Fordi han ligger akkurat som før i hodeleie med ryggen på Venstre. Jeg er 3. gangs og han klarer å lure meg så blir ikke overrasket hvis din baby også ligger med hodet ned.

Ja, kanskje han bare er en liten luring! Jeg synes det er vanskelig å kjenne hva som er rumpe og hva som er hode eller kanskje skulder, så sånn sett kan det jo være hva som helst som presser opp under ribbeina mine :joyful:
 
Har selv en som ligger i tverrleie og hun har ligget sånn lenge, jordmor er spent på om hu i det hele tatt snur seg for virker som hu virkelig har funnet sin stilling. jeg skal på kontroll i uke 36 for å sjekke å har hu ikke snudd seg da skal de prøve å snu henne, vist ikke blir det keisersnitt.
 
Var til ultralyd i går og trodde babyen lå i seteleie, men hun lå i hodeleie nå, sete/ tverr ved forrige kontroll. Men langt fra festa så hun kan nok fortsatt snu seg. Forrige drev også å turna rundt sist, men hadde snudd seg til hodeleie i uke 36 hvertfall. Før det var det alt mulig.
Kjenner flere som har hatt baby som har snudd seg rett før fødsel av seg selv, typ etter uke 37 og vellykkede vendingsforsøk.
Krysser fingrene for at din lille snart legger seg til rette så man slipper den ekstra bekymringen de, for det er ganske stressende.
Ja, skulle gjerne vært foruten den bekymringen! Fram til nå har jeg vært veldig chill med tanke på fødsel, og tenkt at det kommer til å bli fint og spennende å oppleve, mens nå bekymrer jeg meg for å evt måtte ta keisersnitt. Det kan man jo alltids risikere så klart, men nå har det liksom blitt en bekymring. Godt å høre at mange babyer turner rundt i flere uker ennå! Jeg skal på ultralyd om et par uker og da får jeg vel høre fasiten. :)
 
Min har ligget i tverrleie/sete hele svangerskapet, men snudde jeg til hodeleie igår. 33+3. Var veldig spent da legen på sykehuset tvila litt på om hu ville snu seg siden hun har ligget sånn på alle ultralydene. Og det er mange! Idag skulle jeg på vekstkontroll og lå hun enda i sete ville de sette opp ks dato idag. Men vipps, igår snudde hun seg. De ville se an om 2 uker at hun ikke har snudd seg igjen før de tar endelig avgjørelse. Men tror du kan slappe av til vertfall uke 37, de kan enda snu mye på seg selv om det kjennes ut som det er lite plass.
 
Fikk beskjed fra jordmor i går at hos fleregangsfødende blir ofte hodet aldri festet! Synes likevel at det blir vanskelig å snu seg med en såpass stor kropp:happy:

Ja det har jeg også hørt :) min forrige ble født uten å være festa også, så det går nok bra.
 
Her ligger han med stor sannsynlighet med hue opp, ryggen mot høyre og ikke noe ned i bekkenet enda (de sier og skriver seteleie, men føler han er mer på tvers). 32 uker i dag. De sa at det ikke stresses noe med det før uke 36, men jeg føler meg også stressa av det her :rolleyes: skal på ul om ei uke, håper han har snudd seg da.
 
Forrige sette seg i seteleie i veke 35 (oppdaga på trivselskontroll, då eg opplevd ei endring i bevegelsesmønster). Han var forøvrig estimert til 3,1 kg allerede då, men hadde det tydeligvis romslig inni der.. :rolleyes: Sett opp til sjekk og evt snuing i veke 37, men då hadde han snudd seg gitt! Uten at eg merka det. Veldig glad for det, grunna estimert str hadde eg måtte fått KS om dei ikkje fekk snudd han.

Dette er ei unge som var 4,5 kg ved fødsel 41+0. Dei er små akrobatar inni der, rart kva dei kan få til på så begrensa plass :p
 
Back
Topp