Baby i seteleie

Fjellguri

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Første gang for alt. 3dje barnet og vedkommende er enda i seteleie. Vert det hele tiden føler jeg. 31+6 i dag. Andre som har setebarn? Prøvd vending?
Lurte på å prøve akupunktur for å se om baby snur seg…
Skal til naprapat denne uken for å løse opp hofter også. Kanskje det hjelper…

Er det ikke litt tidlig å begynne å tenke på vending? Jordmoren min mente jeg ikke skulle stresse noe med leie på barnet nå for det er enda god plass til å snu seg. Når er neste kontroll da? Etter en viss uke så får du vel mer oppfølging om barnet enda er i seteleie?

Første gang for alt. 3dje barnet og vedkommende er enda i seteleie. Vert det hele tiden føler jeg. 31+6 i dag. Andre som har setebarn? Prøvd vending?
Sniker. Min tredje lå i sete, han turna rundt og veksla mellom å ligge på tvers og i sete. Prøvde vending men det var mislykka. For meg gjorde det veldig vondt å forsøke å vende ham. Hadde jeg visst hvor vondt det var og at det kan i noen tilfeller starte fødselen hadde jeg latt være. De mislykkes mer enn lykkes. Så ble tilslutt keisersnitt her selvom jeg ville føde normalt. Ble igangsatt men ingenting skjedde så han kom ut med ks. Det de fant ut da de åpna meg var at han over natta hadde snudd seg av seg selv uten at jeg eller jordmødrene fanga det opp. Fikk høre før jeg ble igangsatt at han ikke kom til å snu seg så sent i svangerskapet og blablabla. Så feil kan de ta. Så du har god tid på deg, tror min snudde seg 10 dager før termin (ble født 9 dager før)

Her snudde han seg forrige uke, er 32 nå. Men jordmor sa han kunne fort snu seg igjen både en og flere ganger.

Forrige gang snudde hun seg aldri, fikk time til vendingsforsøk uke 38 men fikk rier to dager før. Vendingsforsøket var helt jævlig og mislykket tre ganger. Ble ks samme dag.

Sjekk ut teknikken «spinning babies» det har jeg hørt om noen som funka for og baby snudde seg fra sete til hode :)
Har ellers hatt en veldig vellykket vaginal setefødsel, baby hadde snudd seg uten at det ble oppdaget (hadde ultralyd to uker før) så fant ut av det midt i fødselen når de hadde tenkt å ta vannet. Så med andre ord ikke aktuelt end vendingsforsøk. Har født flere ganger og setefødselen er min beste fødselsopplevelse :)

Jeg tror guttene mine snudde seg ganske sent. Som jeg skrev i en annen tråd skjedde det i 3. trimester, og jeg kjente og så det godt. De romsterte masse, og havnet etterhvert på tvers, sik at magen stod i spenn på en ganske smertefull måte, før de romsterte videre til hodet lå ned. Jeg husker dessverre ikke ukene dette skjedde, men det var i 3. trimester. De var blitt store.

I tillegg sa jordmor at hun ikke sjekker leie før uke 36, fordi de fortsatt har god plass til å snu seg fram til dette. Legen min sjekket leie i uke 30 tror jeg, men jordmor synes det er unødvendig fordi de fortsatt kan snu seg flere ganger før dette, og det er ubehagelig for mor, og mulig hun nevnte litt stressende for baby også. Det var definitivt ikke godt da legen sjekket. Han "gravde" seg ned i huden i bekkenet og "ristet" på hodet til baby(noe de gjør for å sjekke om hodet er festet eller ikke.)

Jeg tror ikke de prøver vendig før veldig nærme termin? Det ligger en artikkel om vending her på babyverden. Jeg leste den selv for noen dager siden, da jeg er redd for setebaby ettersom jeg var det selv og innbiller meg at det kan være genetisk betinget(?).

Fastlegen sa til meg at om baby ligger i seteleie i uke 36 så blir en henvist til føden for å forsøke å snu. Så alt før det hadde ikke noe å bety.:happy:

Back
Topp