Baby hylskriker ved legging dag og kveld

M-40507356

Første møte med forumet
Heisann!

Jeg har ei lita jenta som snart er 6 måneder. Hun hylskriker nesten hver gang hun skal sove, om det er dag eller kveld spiller ingen rolle.
Dette er utrolig vanskelig å være vitne til da det må være utrolig slitsomt og vondt for henne.
De første 3 månedene bysset vi henne i søvn. En dag så ville hun ikke dette lenger, og vi gikk over til å ligge i egen seng.
Hun sover godt i senga si generelt, men det er innsovning som er utfordringen. Vil ikke si hun skriker lenge om gangen, kanskje mellom 10-15 minutter.
Vi har fast kveldsrutine som arter seg slik: mat (begynt smått med fast føde), bad, pupp på stua, så inn på soverommet og litt kos før hun legges i egen seng.
Hun vil gjerne tøyse litt, men dette går over i hylskriking når hun har gått nok.
Jeg har praktisert å ligge ved siden av og trøste for det meste da alle andre ting jeg har prøvd resulterer i enda værre gråt.. Hun skriker enda mer hvis jeg plukker henne opp, om jeg lager hysjelyder, om jeg snakker rolig til henne, om jeg tar på henne på noe vis som å holde i hånd, på brystet, på hodet, om jeg gir pupp. Ellers har jeg prøve å ligge med ansiktet inntil hennes, og 9 av 10 ganger så fungerer ingenting. Jeg har selvsagt sjekket om hun er sulten, vondt i magen etc.

Jeg har vurdert om det er fordi hun er overtrøtt... Men jeg kan bare glemme å legge henne med mindre hun har vært våken i minst 2 timer. Jeg har prøvd å legge tidligere og seinere, men nei.

Det er så vondt å ikke få trøste babyen sin :( er det noen med lignende erfaringer?

Last edited:
Våken i minst 2 timer er vel greit, og ikke mye når man er 6 måneder. Har dessverre ikke så mye erfaring med det, men det første som slo meg var når du selv skriver overtrøtt, at det er for lite på dagtid? Hvor lenge, og mange ganger sover hun på dagen? Jeg har en på 4 mnd, og må virkelig hjelpe han med søvnen på dagtid. Er ikke alltid lett. Men får han ikke nok, blir kvelden og legging verre. Min roer seg stort sett når jeg legger han i sideleie og ansikt mot ansikt. Dette gjør jeg før han begynner å eventuelt grine, altså mens han ennå " tøyser og tuller" fordi jeg vet han egentlig er trøtt, og bør sove.

Har en gutt på 6mnd. På dagtid hylsrkiker han når jeg forsøker legge han I vognen dersom han ikke er trøtt nok. Han må noen ganger være våken i 3,5 timer før han er trøtt nok. På kvelden Sovner han som regel ved puppen. Men det hender at han får for mye stimuli av at jeg er med han. Han blir for distrahert og vil leke, selv om han er kjempe trøtt. Da hjelper det bare om jeg setter meg langt nok unna i rommet eller forlater rommet etter å ha lagt han i senga. Jeg responderer ikke på hans forsøk på å tulle og leke, gir han istedenfor kos i så fall. Hvis han gråter tar jeg han opp og bysser han, hvis det ikke hjelper forsøker jeg puppen igjen.

Våken i minst 2 timer er vel greit, og ikke mye når man er 6 måneder. Har dessverre ikke så mye erfaring med det, men det første som slo meg var når du selv skriver overtrøtt, at det er for lite på dagtid? Hvor lenge, og mange ganger sover hun på dagen? Jeg har en på 4 mnd, og må virkelig hjelpe han med søvnen på dagtid. Er ikke alltid lett. Men får han ikke nok, blir kvelden og legging verre. Min roer seg stort sett når jeg legger han i sideleie og ansikt mot ansikt. Dette gjør jeg før han begynner å eventuelt grine, altså mens han ennå " tøyser og tuller" fordi jeg vet han egentlig er trøtt, og bør sove.
Takk for svar!
Minst 2 timer ja, men helst 3-3,5 timer. Hun dupper som regel 3 ganger om dagen, noen ganger 2 dupper når hun plent nekter å sove før hun tar kvelden litt seinere. Duppene kan vare alt fra 20 min til 2,5-3 timer, enda de lange duppene er svært sjeldne. Legger seg for natten mellom 18 og 19, og står opp alt fra 05 til 07.. Får ikke skviset inn noen flere dupper enn det når det er som det er.

Tror nok hun er en del overtrøtt/overstimulert, og prøver så godt jeg kan å forholde meg rolig når hun viser tegn til å begynne å bli trøtt.
Har en gutt på 6mnd. På dagtid hylsrkiker han når jeg forsøker legge han I vognen dersom han ikke er trøtt nok. Han må noen ganger være våken i 3,5 timer før han er trøtt nok. På kvelden Sovner han som regel ved puppen. Men det hender at han får for mye stimuli av at jeg er med han. Han blir for distrahert og vil leke, selv om han er kjempe trøtt. Da hjelper det bare om jeg setter meg langt nok unna i rommet eller forlater rommet etter å ha lagt han i senga. Jeg responderer ikke på hans forsøk på å tulle og leke, gir han istedenfor kos i så fall. Hvis han gråter tar jeg han opp og bysser han, hvis det ikke hjelper forsøker jeg puppen igjen.
Takk for svar! Høres litt likt ut som her det da. Må liksom fram og tilbake noen runder med å prøve pupp eller andre ting før hun til slutt sovner..

Jeg har heller ikke responderte på tull og tøys da det virker som om hun bruker responsen til å bli mer våken igjen. Kanskje jeg skal prøve å gå ut eller sette meg langt unna. Men vil ikke det heller når hun begynner å gråte.
Kan prøve å gå ut når hun tøyser også gå tilbake om hun begynner å gråte..

Back
Topp