Baby hater bilkjøring!

Dahlia83

Flørter med forumet
Babyen er nå 6 1/2 mnd og hater bilkjøring. Mener selv vi har prøvd ALT! Leker, speil, ulike seter, selskap i baksetet og ikke, sang, manuell terapeut m.m. Det rare er at hun gråter fra vi setter henne i bilsetet men når hun bæres rundt i det går det greit. Hvert minste ærend eller tur har blitt noe man gruer for og drar ikke lengre på besøk til besteforeldre som bor 2 timer unna. Trist og veldig slitsomt. Noen som kjenner seg igjen eller har tips/råd?
 
Dere har også prøvd å bytte til småbarnsstol?
Kan være hun blir litt bilsyk, men noen babyer hater jo også bare å kjøre bil :confused005
 
Min gråt hver gang frem til vi byttet til neste sete. Da han kom lengre opp fikk han se ut, og da var d helt stille hver tur! :)
 
Var helt likt her til vår ble 2 år. Han hatet det og skreik hele tiden. Trodde aldri det skulle bli bedre, men nå som han er 3 år så elsker han å kjøre bil.
 
Babyen er nå 6 1/2 mnd og hater bilkjøring. Mener selv vi har prøvd ALT! Leker, speil, ulike seter, selskap i baksetet og ikke, sang, manuell terapeut m.m. Det rare er at hun gråter fra vi setter henne i bilsetet men når hun bæres rundt i det går det greit. Hvert minste ærend eller tur har blitt noe man gruer for og drar ikke lengre på besøk til besteforeldre som bor 2 timer unna. Trist og veldig slitsomt. Noen som kjenner seg igjen eller har tips/råd?
Mistenker at baby har blitt dårlig/bilsyk på en av turene, særlig om dere har pleid å kjøre 2 timer hver vei på besøk tidligere. På så lange turer er det god sjangse for å bli dårlig. Og så assosierer baby bilen med det å bli dårlig.

Mitt råd er derfor: kjør kun korte turer frem til baby er ok med bil igjen. Ville unngått for mange leker og styr i baksetet. Er selv veldig var for å bli reisesyk, og mye lyd/lys/stimuli gjør det bare værre. Også, hold det litt kjølig i bilen, ikke kaldt, men kanskje 19-20 grader. Ikke pump varmluft, det lukter ofte ille og er noe jeg blir skikkelig kvalm av. Vet jo ikke om baby reagerer på disse tingene, men greit å eliminere disse som mulige faktorer til bilsyke. Og så kjør kun korte turer og trapp det opp gradvis. Hyler baby med en gang dere setter dere i bilen, så øv på å bare sitte i bilen mens den står i ro. Så øve mens motoren er på. Så øve på å kjøre 5 min, så 10 min, osv osv.
Har dere ikke tid til slik gradvis trening, så stå over bilen en periode og bare trill i vogna/ta buss/gå tur i bæresele eller sjal.
Må dere ta bil med baby og det ikke er noen vei utenom, så ville jeg seriøst prøvd å legge opp til den gradvise tilnærmingen. En biltur innimellom ødelegger ikke for å trene på gradvis tilnærming, må man så må man, men lag et «treningsprogram» for tilvenning i bil og hold dere til det i så stor grad som mulig.
 
Bytt bilstol :) gjerne en som ikke er skålformet
 
Mistenker at baby har blitt dårlig/bilsyk på en av turene, særlig om dere har pleid å kjøre 2 timer hver vei på besøk tidligere. På så lange turer er det god sjangse for å bli dårlig. Og så assosierer baby bilen med det å bli dårlig.

Mitt råd er derfor: kjør kun korte turer frem til baby er ok med bil igjen. Ville unngått for mange leker og styr i baksetet. Er selv veldig var for å bli reisesyk, og mye lyd/lys/stimuli gjør det bare værre. Også, hold det litt kjølig i bilen, ikke kaldt, men kanskje 19-20 grader. Ikke pump varmluft, det lukter ofte ille og er noe jeg blir skikkelig kvalm av. Vet jo ikke om baby reagerer på disse tingene, men greit å eliminere disse som mulige faktorer til bilsyke. Og så kjør kun korte turer og trapp det opp gradvis. Hyler baby med en gang dere setter dere i bilen, så øv på å bare sitte i bilen mens den står i ro. Så øve mens motoren er på. Så øve på å kjøre 5 min, så 10 min, osv osv.
Har dere ikke tid til slik gradvis trening, så stå over bilen en periode og bare trill i vogna/ta buss/gå tur i bæresele eller sjal.
Må dere ta bil med baby og det ikke er noen vei utenom, så ville jeg seriøst prøvd å legge opp til den gradvise tilnærmingen. En biltur innimellom ødelegger ikke for å trene på gradvis tilnærming, må man så må man, men lag et «treningsprogram» for tilvenning i bil og hold dere til det i så stor grad som mulig.
Tusen takk for tips og råd, har tenkt den tanken ifht bilsyke selv også. Men har 2 større barn på 8 og 14 , og en samboer som jobber vekk i dager av gangen, så sånn sett tvinger noe bilkjøring seg frem. Men eksempelvis som idag: vi kjører 15 min , baby pluss to barn i baksetet. Det går utrolig nok fint de første 10 min. Hjemveien er bare hyl og skrik. Jeg har selv vært ekstremt plaget med bilsyke (født på 80 tallet da bil belter var ikke eksisterende i bobla og begge foreldrene røykte i bilen) og vet hvor forferdelig det er. Og da å sitte mot kjøre retning; tvilsomt går kvalmen over med mindre man snur henne
 
Har prøvd med cybex sirona 360. Hjalp ikke dessverre:/ noe konkret forslag til sete?

Cybex sirona er det setet jeg ser at flest fraråder ved bilsyke, fordi det er buet i ryggen.
Velg et som ikke er så buet i ryggen som Cybex. Finnes mange gode stoler, enten du vil ha isofix eller Beltemontert.
Mange veldig bilsyke barn som ikke blir bedre av å snus riktig vei, dessverre. De har faktisk bedre utsikt ut av vinduet bakovervendt enn forover. Har lest at man bør unngå bilstolspeil ved bilsyke, men vet ikke hva som ligger bak.

Av isofix småbarnsstol hadde vi
Maxi cosi Pearl one - denne varer til 18 kg

Men mer fornøyd med den Beltemonterte småbarnsstolen.
Har Axxikid og Britax maxway plus. Disse varer til 25 kg.
 
Cybex sirona er det setet jeg ser at flest fraråder ved bilsyke, fordi det er buet i ryggen.
Velg et som ikke er så buet i ryggen som Cybex. Finnes mange gode stoler, enten du vil ha isofix eller Beltemontert.
Mange veldig bilsyke barn som ikke blir bedre av å snus riktig vei, dessverre. De har faktisk bedre utsikt ut av vinduet bakovervendt enn forover. Har lest at man bør unngå bilstolspeil ved bilsyke, men vet ikke hva som ligger bak.

Av isofix småbarnsstol hadde vi
Maxi cosi Pearl one - denne varer til 18 kg

Men mer fornøyd med den Beltemonterte småbarnsstolen.
Har Axxikid og Britax maxway plus. Disse varer til 25 kg.
Skal sjekke i butikken. Men foreløpig er hun bare 7,5 kg og kan knappest sitte selv:/
 
Skal sjekke i butikken. Men foreløpig er hun bare 7,5 kg og kan knappest sitte selv:/

Ja, da er hun jo enda ganske liten. Men prøv å styre unna sirona som stol nr 2.
Vi byttet rett før babyen ble 6 mnd til maxi cosi one way Pearl, og hadde han i hvilestilling 3 i starten siden han ikke kunne sitte selv. Så det er eventuelt en mulighet med en stol som har god hvikestilling i starten. Tror du bare må prøve med bebisen oppi. Min var litt over 10kg da vi byttet, så det gjorde jo at han passet litt bedre i stolen.
 
Vår jente hatet bilen, kunne gå fint i 10 minutter og så var det bare gråt etter det.
Det virker for meg som at hun hater å sitte fastspent og ikke kan røre seg.
Nå ved 18 mnd alder begynner det å bli bedre, hun ser seg rundt og kommenterer på det hun ser. Vi har ikke kjørt langt hittil med suksess, men håper det snart løsner.
 
Storebror hylte i bil fra dag en. Jeg som trodde alle babyer elsket bilkjøring. Det ble litt bedre når de byttet fra babystol til bakovervendt bilstol, men det var først når han var over 3 år at vi kunne kjøre lenger en 30 min uten hyling. Nå er han 4 år og vi kan kjøre maks 2 timer, men å sove i bil gjør han fremdeles ikke.
 
Cybex sirona er det setet jeg ser at flest fraråder ved bilsyke, fordi det er buet i ryggen.
Velg et som ikke er så buet i ryggen som Cybex. Finnes mange gode stoler, enten du vil ha isofix eller Beltemontert.
Mange veldig bilsyke barn som ikke blir bedre av å snus riktig vei, dessverre. De har faktisk bedre utsikt ut av vinduet bakovervendt enn forover. Har lest at man bør unngå bilstolspeil ved bilsyke, men vet ikke hva som ligger bak.

Av isofix småbarnsstol hadde vi
Maxi cosi Pearl one - denne varer til 18 kg

Men mer fornøyd med den Beltemonterte småbarnsstolen.
Har Axxikid og Britax maxway plus. Disse varer til 25 kg.
Bilstolspeil reflekterer fra frontruta. Man kan bli svimmel/kvalm og bilsyk av å se to ulike kjøreretninger/se en speilvendt kjøreretning. Det forvirrer balansen i øret. Går ut fra at det er derfor bilstolspeil frarådes ved bilsyke.
 
Back
Topp