Baby har ikke festet seg i uke 40

Snart-mamma

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Jeg er førstegangsfødende i uke 40+2, og baby har fremdeles ikke festet seg. Det er greit nok, og hun ligger med hodet ned.
MEN ansiktet vendt «ut» mot magen min, altså ryggen er vendt mot min rygg. Jordmor sier at det er derfor hun ikke fester seg. Har ingen tegn til fødsel i sikte, ingen kynnere osv. Jeg vil gjerne at hun skal snu seg, og har prøvd å bruke fødeball osv.
Er der flere som har født (sin første) mens baby ligger «feil vei» med hodet ned? Snudde baby seg under fødselen? Noen erfaringer eller tips?
 
Last edited:
Kan være en "stjernekikker" eller at den snur seg og fester seg rett før fødselen? Har hørt at det går helt fint med slike fødsler. :)

Førstemann festet seg ca 2 uker før fødselen startet. Nå er jeg i uke 37 og hodet ligger godt ned i bekkenet, men ikke festet seg - men jeg tror dette er vanligere hos andregangs.
 
Sniker. Min første festet seg aldri. Og selv om jeg hadde en del kynnere og nedpress så kom fødselen helt bardust på :p så selv om hn ikke har festet seg, så trenger ikke det bety noe :)
 
Har ingen erfaring med å føde «stjernekikker» men her har verken førstemann eller andremann festet seg:) Mitt tredje svangerskap nå og første gang jeg opplever at babyen har festet seg :hilarious:
 
Last edited:
Ikke festet seg her heller. 40+5, førstegangs. Ikke så bekymret egentlig. Han ligger med hode nede og har gjort det lenge, så satser på at det ordner seg.
 
Ikke festet seg her heller. 40+5, førstegangs. Ikke så bekymret egentlig. Han ligger med hode nede og har gjort det lenge, så satser på at det ordner seg.
Det er vanlig at babyen ikke er festet ja, men ligger h*n riktig vei? Eller rygg i rygg, vendt mot magen din?
Min ligger feil vei, noe som kan gi videre komplikasjoner. Ikke bekymret helt ennå, men trenger ikke ekstra stress når dagen endelig kommer :happy8
 
Det er vanlig at babyen ikke er festet ja, men ligger h*n riktig vei? Eller rygg i rygg, vendt mot magen din?
Min ligger feil vei, noe som kan gi videre komplikasjoner. Ikke bekymret helt ennå, men trenger ikke ekstra stress når dagen endelig kommer :happy8
Han driver å vrir seg stort sett enten mot høyre eller venstre. Har mye fostervann her så han er sjeldent på samme side hele dagen. Men sant det, kan være litt mer stress hvis det blir stjernekikker. Venninna mi som fødte i mars hadde det, men hun fikk noen øvelser av jordmor under fødsel og lyktes med å snu før pressriene hadde begynt :)
 
Har du prøvd forskjellige øvelser og fokus på riktig sittestilling osv for at baby skal snu seg med ryggen ut? :)
 
Jeg er førstegangsfødende i uke 40+2, og baby har fremdeles ikke festet seg. Det er greit nok, og hun ligger med hodet ned.
MEN ansiktet vendt «ut» mot magen min, altså ryggen er vendt mot min rygg. Jordmor sier at det er derfor hun ikke fester seg. Har ingen tegn til fødsel i sikte, ingen kynnere osv. Jeg vil gjerne at hun skal snu seg, og har prøvd å bruke fødeball osv.
Er der flere som har født (sin første) mens baby ligger «feil vei» med hodet ned? Snudde baby seg under fødselen? Noen erfaringer eller tips?
Første var stjernkikker og kom ut den veien. Nummer 2 lå som stjernekikker, men snudde seg på vei ut... så begge deler kan nok skje :hilarious: hodet var festet på nummer 1, men ikke nummer 2.
 
Min første festet seg aldri før fødsel. Nr.2 har heller ikke festet seg og endrer stadig posisjon i magen. På kontroll forrige uke på sykehuset sa legen at noen barn ikke velger å legge seg riktig før riene og fødselen er i gang.
 
Gikk fødselen greit med stjernekikkeren (nr 1)?
Ja gjorde jo det. Hadde både epidural og lystgass... heldigvis ....
var en tung og lang fødsel på 26 timer og måtte sy 12 sting i høna :hilarious: Babyen ble noe stresset på slutten, så var ett rom fylt av leger pga hun satte fast. Men det gikk bare bra, heldigvis :)

Men fødsel nummer 3 som var en styrt fødsel, var verre o_O spørr du meg ... pga den var så intens :wacky: Hadde ikke noe smertelindring... hadde ikke tid.
 
Back
Topp