Baby født i utlandet. Hvordan komme seg til norge

Bkno9102972

Andre møte med forumet
Hei jeg er en mann som er 32 år gammel. Er norsk statsborger og vært gift i 5 år. Jeg er opprinnelig fra Pakistan. Kona mi er også norsk statsborger. Vi er ufrivillig barnløse.

Saken er slik at jeg har vært utro mot kona mi og klarte å bli forelsket i en annen kvinne i Pakistan. Hun ble gravid og vi fikk en datter. Kvinnen hadde kreft og døde noen dager etter fødselen.

Problemet er at hvem skal ta seg av barnet. Ingen kan ta vare på babyen min. Og det er snakk om nyfødt baby som er bare noen dager gammel. Jeg bor i norge og har ikke mulighet til å flytte til Pakistan. Jeg vil at jeg skal ta med dattera mi med meg til Norge. Så jeg kan ta vare på henne. Det er ikke mulig for henne å være i Pakistan uten mor eller far. Hvordan går jeg frem??? Min kone vil gjerne adoptere dette barnet..
 
Hei.

Gratulerer med en datter. Men litt av en situasjon å være i.
Tror nok du må ta kontakt med ambassaden din, eller en advokat. Iom at du er norsk statsborger nå og babyen er pakistansk så er det usikkert hvilke rettigheter du har.
 
https://www.udi.no/
Det er disse du må snakke med. Hun er datteren din, og såfremt det kan bevises ved DNA-test, og barnet ikke har noen andre slektninger som vil sloss om foreldreretten, bør det ikke være noe problem å få henne hit.

Å adoptere stebarn er en helt annen prosess, som dere må ta når du har fått henne hit.

Litt av en utrolig situasjon dette..
 
Håper dette ordner seg. Men UID er veien å gå:)
 
Så lenge det er ditt biologiske barn så skal ikke dette være noe problem. Papirarbeidet vil nok ta litt tid, men såvidt jeg vet har UDI forkortet familiegjenforeningstiden. Kan være lurt å kontakte en advokat just in case.

Når det gjelder adopsjon så er det en ny prosess dere må ta når barnet ankommer Norge.
 
Lykke til :) håper det ordner seg for dere :)
 
Var mor til barnet ugift? hvis ja, og du er faren(Norsk) så er barnet Norsk.
Kontakt ambasaden i pakistan og de kan be om personnr og deretter utstede norsk pass.
PS! Du må forvente at DNA prøve må avlegges av barnet på ambassaden og hos politiet om du er i Norge.
Din kone trenger neppe å adoptere nå, da jeg tror det bare forsinker saksbehandlingen.

Første kontakt vil være Ambassaden i Pakistan. Lykke til.
 
ALLE barn med en eller to foreldre som er norsk statsborger får automatisk norsk pass
det betyr at du må IKKE søke fam.gjen. for å få visum.

men du må kanskje ta dna test for å bevise farskap, det vil du kunne få svar på av den norske amb i pak.

står du som far på hennes fødselsattest så må du ta med denne til den norske ambassaden så ordner du pass der-

dette rar et par uker etter søknad er sent -
 
ALLE barn med en eller to foreldre som er norsk statsborger får automatisk norsk pass
det betyr at du må IKKE søke fam.gjen. for å få visum.

men du må kanskje ta dna test for å bevise farskap, det vil du kunne få svar på av den norske amb i pak.

står du som far på hennes fødselsattest så må du ta med denne til den norske ambassaden så ordner du pass der-

dette rar et par uker etter søknad er sent -
Tråden er ett år gammel :) vi får krysse fingrene for at dette gikk bra!
 
Ja. Hvis det er sant det som skrives så et det ihvertfall ikke noe problem å få barna til Norge :)
 
Back
Topp