Baby dyne

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Prøver å leite etter råd om å kjøpe ny eller bruke opp igjen baby dyner. Men har ikke funnet noen offisiell nettside enda som handler om dette. Mener å ha hørt at de anbefaler ny. Men vil gjerne se det selv, og vite grunnen til hvorfor. Eller hvordan man må vaske/rense en dyne for å bruke den på nytt. Anyone??
 
Jeg har dun dyne, og har brukt den til begge guttene min, kommer til å bruke den til neste også.
Jeg vasker den mellom hver.

Søsken kan trygt arve av søsken, og kanskje søskenbarn, men du bør ikke kjøpe brukt madrass eller dyne av ukjente. Jeg vet ikke hvorfor. men det anbefales i så fall ikke..
 
Vasker dynene på 60 grader med parfymefritt vaskemiddel. Ser ikke poenget med å kjøpe nye til lillesøster som kommer. :)
 
Ok. Ja dette blir fra mine egne barn (som er halvsøsken da). Er dundyner. Slike kjempe dyre astma og allergivennlige dyner. Dynene er 5 år gammel viss det har noe å si..
Madrass blir ny, hele sengen blir ny faktisk :) men ble i tvil om dynene siden jeg har hørt at de ikke skal være brukt..
 
Kjøpte bedside crib brukt i går og det fulgte med madrass. Har egentlig tenkt til å kjøpe ny, men er litt usikker på hvorfor det ikke holder å vaske trekket og snu madrassen? Hvis jeg gjør det og kjøper en tynn overmadrass, bør det holde?
 
Vi bruker bare sovepose - ikke dyne. I andre land har de sovepose allerede på sykehusene og jeg synes det funker mye bedre og man bør verken være bekymra for at de plutselig har nesa under dyna eller ikke har noe dyne i det hele tatt.
 
Grunnen til at man ikke bør arve dyner ligger vel mest i at man da ikke kan være sikker på hvor ganle dynene er, og at de ikke er allergivennliggodkjent.. Gamle dundyner f.eks. De varer lenge, og kan gå i arv mange ganger, men de er ikke nødvendigvis allergigodkjent... Det man skal være forsiktig med er å arve madrasser, pga krybbedødsfaren.
 
Det man skal være forsiktig med er å arve madrasser, pga krybbedødsfaren.
Det har jeg også lest flere steder. Så vi kjøpte ny madrass til førstemann selv om vi kjøpte en brukt seng med madrass.
Det stiller seg derimot litt annerledes når det er storesøsken som har brukt madrassen før siden det er samme "bakteriemiljøet" eller hva man skal kalle det. Det man er bekymra for er jo alt som er i de madrassene med tanke på urinlekkasjer og oppkast. Førstemann hadde kanskje en urinlekkasje, maks. 2 på denne madrassen som vi fikk tatt med en gang. Så jeg tenker det er trygt å bruke madrassen hans til nr. 2.
 
Så lenge du vet det ikke har vært ofte urin/diaré/oppkast uhell i madrass/dyne så er det jo ikke så fare. Sånn som jeg har forstått når jeg har lest rundt omkring er det mtp bakterier etter melk, urin å avføring som ligger igjen at man ikke skal bruke om igjen. Her har vi ikke hatt ett eneste uhell med gulp eller noe i sprinkelsenga etter storesøster, så her blir både madrass og dyner brukt på nytt :)
 
Så lenge du vet det ikke har vært ofte urin/diaré/oppkast uhell i madrass/dyne så er det jo ikke så fare. Sånn som jeg har forstått når jeg har lest rundt omkring er det mtp bakterier etter melk, urin å avføring som ligger igjen at man ikke skal bruke om igjen. Her har vi ikke hatt ett eneste uhell med gulp eller noe i sprinkelsenga etter storesøster, så her blir både madrass og dyner brukt på nytt :)
Ja, helt enig :) Kjekt med storesøsken som ikke har lekkasje noe sted ;)
 
Fant dette på nettsidene til Landsforeningen uventet barnedød:

"Madrassen skal være ren og relativt fast. Det anbefales enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. Dersom du velger brukt madrass, må denne ikke være for slitt eller myk. Trekket/overmadrassen må kunne vaskes på 60 grader.

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Vi anbefaler ingen spesiell type madrasser fordi det ikke er grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt når det gjelder krybbedød."
 
Fant dette på nettsidene til Landsforeningen uventet barnedød:

"Madrassen skal være ren og relativt fast. Det anbefales enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. Dersom du velger brukt madrass, må denne ikke være for slitt eller myk. Trekket/overmadrassen må kunne vaskes på 60 grader.

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Vi anbefaler ingen spesiell type madrasser fordi det ikke er grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt når det gjelder krybbedød."
Ja, den har jeg også lest og den var grunnen til at jeg kjøpt ny til førstemann. Nå har den madrassen både trekk som kan vaskes og så har vi nesten ikke hatt lekkasjer :)
 
Back
Topp