Baby budsjett

Ladybaby

Flørter med forumet
Hei

Jeg venter barn i november, men har enda ikke gjort noen innkjøp grunnet oppussing av huset. Ser med skrekk hvordan pengene bare flyr vekk til dette.
Har du/dere gjort dere noen tanker om et budsjett for hvor mye dere skal ca. bruke på babyutstyr og babymøbler?
Synes det er veldig vanskelig å vite hva som er "normalt" å bruke for førstegangs foreldre. Vi kommer ikke til å arve noe som helst. Og jeg har fått det for meg at brukte ting er ikke samme stas som helt nye. Ønsker å vite hva andre ser på som "normalt" budsjett til babyen som vil bli den nye prinsen i huset.

Hei :)

Jeg har ikke handlet noe enda men satte opp en liste ganske tidlig om hva jeg måtte ha av de nødvendige tingene. Så begynte jeg å titte rundt på forskjellige sider på nett om priser og satt opp et overslag. Det finnes masse baby utstyr som man strengt tatt ikke har behov for men kan være fint å ha. Sånne ting som ammepute, sengehimmel og annet stæsj tok jeg ikke med. Og småting som leker, smokk, tåteflasker.

Når jeg satt opp den oversikten regnet jeg meg frem til at med alt nytt kom det jeg absolutt trengte på ca 15 000. Da rundet jeg opp alle summene + la på litt ekstra. Det er ikke med klær i den summen.
Kan selvfølgelig få det billigere om man handler brukt. Men da burde man være kresen synes jeg og sjekke de tingene og se at de er i god stand (som med alt annet man handler brukt)

Kan også nevne at jeg er en ung mor så jeg prøver å få det billigst mulig uten at det skal gå utover kvalitet.

Håper det hjalp litt :)

Jeg kan ikke hjelpe deg da jeg synes brukt er fin fint og enda bedre siden det er miljøvennlig. Husker at bladet BAM hadde en utregning når jeg gikk gravid i 2006 om at du fint kom til å bruke engangsbeløpet (som da var 32 000 kr om jeg ikke husker feil) bare på utstyr. Vet ikke om artikkelen finnes lengre men husker jeg syntes det var utrolig dyrt.

Det er også litt hva du gjør det til. Kjøper du sprinkelseng på ikea til under 400 eller går du på babyshop å kjøper stokke sin til mange tusen. Titter du etter tilbud på bilstol osv eller hamstrer du alt det dyre og ikke sjekker priser. Det er jo helt opp til hver enkelt i forhold til prioritering og økonomi. Min opplevelse er at det trenger ikke være dyrt i det hele tatt!

Ps. Legger til at jeg ELSKET ammeputen min og tenkte at dette overhodet ikke var nødvendig men det ble mye sår og blod fra brystvortene før jeg fikk ammepute. Jeg anbefaler den som er til tvillinger. Fungerer like godt om du bare får en unge slik som jeg fikk!

Tusen takk for svar!
Synes det var veldig greit å få en sum, tipper jeg havner på 15-20tusen. Har sett på den baby senga fra Leander, men 8000,- er nesten litt for mye. Og min samboer synes dette er helt ufattelig dyrt. Så konkusjonen er at den senga blir det i allefall ikke!
Men har sett en del på Leander vuggen, men synes det er synd at den blir fort for liten kan jeg tenke meg. Heller litt mot Angel Vuggen, som kan bli en vippestol og stol. Totalt 3999,- på tilbud. Det er jo på en måte 3 ting i en. Noen andre som har sett på den?
Takk for tipset om ammepute, det skal jeg helt klart kjøpe meg, og jeg drømmer om å finne en ammestol også. Åhh så alt for mye fint der ute i babybutikkene!

Back
Topp