Baby brezza

Nymor21

Andre møte med forumet
Jeg har en baby som får mme og vurderer baby brezza formula pro advanced, men er det noen av dere som vet hvordan det fungerer i forhold til at mme skal blandes i vann på minst 70 grader?

Jeg har en baby som får mme og vurderer baby brezza formula pro advanced, men er det noen av dere som vet hvordan det fungerer i forhold til at mme skal blandes i vann på minst 70 grader?

Den tar dessverre ikke hensyn til det, men blander pulver med temperert vann.

Det kommer jo an på hva slags mme du bruker. Hipp for eksempel skal blandes i ca 40 grader.

Helsedirektoratet anbefaler at all morsmelkerstatning skal blandes i 70 grader, mens HIPP og Nestlé skriver på sine sider at de anbefaler fortsatt at mme tilberedes etter anvisning på pakken (rundt 40 grader). Er selv veldig i tvil om vi skal bruke brezzaen denne gangen (hvis vi må gi tillegg), var super fornøyd med den sist - det var så utrolig lettvindt. Leser for tiden alt jeg finner om dette :pompus:.

Nei, man skal følge anvisning på pakken.

Det kom nye anbefalinger for ikke så lenge siden som går på å alltid blande med 70 grader før man har i kjøligere vann, på tross av hva det står på pakken.

Vi brukte brezza'n og på Nan sin pakken sto det 40 grader mener jeg på..ikke 70..
Vært mye diskusjoner rundt dette...les på mme'n du bruker :)

Det kom nye anbefalinger for ikke så lenge siden som går på å alltid blande med 70 grader før man har i kjøligere vann, på tross av hva det står på pakken.
Man gjør som man vil, men man skal alltid følge instruksjoner på den tingen man bruker. Instruksjoner som er laget spesielt for akkurat det produktet.

Man gjør som man vil, men man skal alltid følge instruksjoner på den tingen man bruker. Instruksjoner som er laget spesielt for akkurat det produktet.

Nå gå faktisk både nasjonale og internasjonale anbefalinger på ikke å følge anvisningen på pakken.
Men dette var ikke anbefalingen for mme for noen år siden, derfor er det viktig å opplyse om at både WHO og norske helsemyndigheter nå anbefaler noe annet enn det som står på pakkene. Ren konkret går det på:

«Pulveret skal blandes i kokt vann som er minst 70 grader
I følge anbefalinger fra Helsedirektoratet og WHO bør mme-pulveret blandes med vann som er minst 70 grader, selv om produsenten skriver noe annet på pakken. Dette er viktig for å drepe farlige bakterier som kan finnes i pulveret – eller som kan overføres fra deg, omgivelsene eller utstyret som brukes.

Det er bakteriene Cronobacter Sakazakii og Salmonella som kan gjøre barn syke. Det varierer hvor sykt barnet kan bli av disse bakteriene. Det kan for eksempel vise seg som en mild mage-tarm-sykdom som går over av seg selv, eller i sjeldne tilfeller gi alvorlig blodinfeksjon (sepsis) og hjernehinnebetennelse.

Uansett hvor bakteriene kommer fra, så vil de kunne trives og formere seg i morsmelkerstatningen hvis temperaturen er 40-50 °C. Hvis temperaturen er 70 °C eller høyere, drepes eller inaktiveres bakteriene.»

Babybrezza kan i henhold til anbefalingen om å blande ut pulver i vann på 70 grader eller varmere ikke anbefales, sånn med tanke på det ts spør om.

Nå gå faktisk både nasjonale og internasjonale anbefalinger på ikke å følge anvisningen på pakken.
Men dette var ikke anbefalingen for mme for noen år siden, derfor er det viktig å opplyse om at både WHO og norske helsemyndigheter nå anbefaler noe annet enn det som står på pakkene. Ren konkret går det på:

«Pulveret skal blandes i kokt vann som er minst 70 grader
I følge anbefalinger fra Helsedirektoratet og WHO bør mme-pulveret blandes med vann som er minst 70 grader, selv om produsenten skriver noe annet på pakken. Dette er viktig for å drepe farlige bakterier som kan finnes i pulveret – eller som kan overføres fra deg, omgivelsene eller utstyret som brukes.

Det er bakteriene Cronobacter Sakazakii og Salmonella som kan gjøre barn syke. Det varierer hvor sykt barnet kan bli av disse bakteriene. Det kan for eksempel vise seg som en mild mage-tarm-sykdom som går over av seg selv, eller i sjeldne tilfeller gi alvorlig blodinfeksjon (sepsis) og hjernehinnebetennelse.

Uansett hvor bakteriene kommer fra, så vil de kunne trives og formere seg i morsmelkerstatningen hvis temperaturen er 40-50 °C. Hvis temperaturen er 70 °C eller høyere, drepes eller inaktiveres bakteriene.»

Babybrezza kan i henhold til anbefalingen om å blande ut pulver i vann på 70 grader eller varmere ikke anbefales, sånn med tanke på det ts spør om.
Jeg vet at det er den nye anbefalingen, men allikevel burde man følge informasjon som er ment for det produktet man bruker.
De nye anbefalingene sier også at man kan lage mme for en hel dag og la det stå i kjøleskapet i 24 timer, så nei, jeg hadde ikke alltid fulgt disse anbefalingene :)

Jeg vet at det er den nye anbefalingen, men allikevel burde man følge informasjon som er ment for det produktet man bruker.
De nye anbefalingene sier også at man kan lage mme for en hel dag og la det stå i kjøleskapet i 24 timer, så nei, jeg hadde ikke alltid fulgt disse anbefalingene :)

Tror jeg bare viser til denne siden jeg. Jeg leser ingenting her om det du nevner her nå, men har ikke lett med lupe.
Anbefaler alle å følge anbefalingene her fremfor det som står på pakka. Det står nøye forklart hvorfor de anbefaler noe annet enn pakkeanvisning :)

https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/

Nei, man skal følge anvisning på pakken.

Bakterier i mme dør ikke ved 40 grader. Om du på tross av det velger å følger anvisning på pakken fremfor nasjonale og internasjonale retningslinjer om 70 grader slik at alle bakterier dør er det ditt valg. Tenker uansett at det er viktig å informere her på forumet om risikoen ved å følge nevnte anvisning.

All MME utenom spesialernæring som ikke kan blandes med vann over 70 grader skal blandes med vann på minst 70 grader for å drepe bakterier. Det er kun spesialernæring som er unntaket og til og med der har de fleste begynt å tilpasse seg de nye reglene.

En baby brezza blander det kun drikkeklart, så om du ønsker å bruke en baby brezza er det så klart på eget ansvar og går i mot anbefalingene til WHO og norske helsemyndigheter. Det er ikke en stor fare for å bli syk, men risikoen er der likevel, så hva du velger er opp til deg Jeg hadde ikke dømt noen for å bruke den, for det er ganske liten sannsynlighet, men jeg hadde personlig ikke brukt den selv fordi jeg ikke ønsker å ta sjansen.
Vi hadde baby brezza med første fordi vi brukte spesialernæring som ikke kunne blandes med vann varmere enn 40 grader, men helt ærlig så syntes vi det var enklere å bare bruke kokt avkjølt vann og kokt vann. Blir vi å bruke mme på neste (med en som forhåpentligvis tåler melkeprotein) så kommer vi til å blande ut mme med kokende vann først og så blande oppi kokt avkjølt vann til riktig temperatur etterpå. Det var for oss mye enklere enn babybrezzaen som måtte tas fra hverandre og vaskes så ofte.

Back
Topp