Baby Björn

Stina S

Glad i forumet
Er det noen som har erfaringer med Baby Björn? Lurer veldig på å kjøpe en slik, men er de god for babyen/ god å ha på [:)]

Jeg hadde en sånn til datteren min men jeg kunne ikke bruke den så lenge og ofte pga ryggen men svigerinnen min hadde den til begge sine og der satt de veldig fint, hun kunne støvsuge å gjøre andre ting og de var med hun i denne selen [:)]

Jeg har kun brukt det og ikke noe annet til mine barn..
Vi fikk en da vi fikk 1mann..
Så jeg er fornøyd med den men kan jo hende det er noe som er mye bedre...

Jeg synes ikke BabyBjørn er noe særlig; har prøvd både den, Mei Tai, sjal og slynge.

Til de helt minste er elastisk sjal genialt, forstår også at mange liker Mei Tai.

BabyBjørn gir deg fort vondt i ryggen, og babyen sitter ikke godt i den i forhold til andre bæretøy.

Jeg anbefaler deg å ta turen innom www.tettinntil.no - der har de peiling på bæring

Vil jo til slutt si at hvis du kun har tenkt å bære babyen bittelitt er sikkert BabyBjørn god nok, men vil du ha noe den kan sitte i når du f.eks går en snartur innom en butikk, gjør litt husarbeid osv, er andre bæretøy verdt å overveie.

Og de fleste babyer er jo glade i å bli bært av mamma'n sin[:D]

Jeg sydde mai tai til søsteren min i vår, så kommer nok til å sy det til meg selv også.
En mai tai er mer behagelig på, og babyen sitter riktigere enn i en Baby Björn.

Jeg kjøpte det til førstemann, og synes ikke noe særlig om den. Ble for t tungt, og jge fikk vondt i rygg og skuldre! Til nr to invisterte jeg i sjal, det var jo en helt annen verden. Kunne bære snuppa i timesvis uten at jeg merket at ho hang der. Utrolig behagelig å ha på. Ble bitt litt av basillen og kjøpte også mei tai og ringslynge. Anbefaler det altså! kan virke litt komplisert å knyte sjalet i begynnelsen, men det er faktisk ganske greit bare man får øvd noen ganger!

Takk for tips :-). Meitai så jo ganske grei ut også. Tenker det samme som *mamma87*. Lite sannsynlig å se han med et sjal/slynge :-). Men kanskje en meitai... noen som vet om hvor det går an å se/prøve dem? Er de vanskelig å sy, Becky87? [:)]

Vi fikk låne en sist, med feste i nakken. Det ble for mye press på nakken for både meg og samboern da vi begge har nakkeskade. Denne gangen skal vi ha sjal til snuppa er 3 - 4 månder og så bytte over til en god bæresele.

jeg har prøvd baby bjørn på. med baby i [:D] kjempegod å ha på syns jeg!! å den passer til både far og mor[;)]

Vi har kjøpt Baby Bjørn, men har ingen erfaringer med den enda [:)]

ORIGINAL: Henriette1986

Jeg har ikke noe erfaring med det.. .men vil gjerne kjøpe... så jeg spør i tråden din jeg hvis det er greit snuppa!!!

Lurer på .. bruken vi skal ha er :

Øyvind har Rikke i selen mens jeg flyr rundt å handler på butikken... ca 30 min..

Jeg eller Øyvind har Rikke i selen mens vi er på eventuelt shopping... med en så liten en blir det jo maks 1-2 timer

Er baby bjørn sjekk å ha da?? Øyvind vil gjerne ha en bære sele han da... i stedet for å bære en "klumpete bilsete" på butikken" som han kaller det :)

På shopping vil jeg heller anbefale å bruke vognen,er jo mye bedre for en baby å ligge i den..
Ellers bare på butikken har jeg pleid å bare sette bilsetet oppi handlevognen..
Men selen kan også brukes på butikken,har gjort det også[:)]
Hvis ikke så har jeg bare hatt barnet i barnesetet på handlevognen,bare lagt et teppe underst..også passet på hele tiden[:)]

Jeg har ikke noe erfaring med det.. .men vil gjerne kjøpe... så jeg spør i tråden din jeg hvis det er greit snuppa!!!

Øyvind har Rikke i selen mens jeg flyr rundt å handler på butikken... ca 30 min..

Jeg eller Øyvind har Rikke i selen mens vi er på eventuelt shopping... med en så liten en blir det jo maks 1-2 timer

Er baby bjørn sjekk å ha da?? Øyvind vil gjerne ha en bære sele han da... i stedet for å bære en "klumpete bilsete" på butikken" som han kaller det :)

[:D] Selvfølgelig helt i orden søta [;)].

Høres ut som noe en Mei Tai kan fikse Amanda synes det var sååå kjedelig å sitte i vogna, men elsket å bli båret, så vi hadde mye glede av vår[:)] Og det er så koselig å bære rundt på babyen sin og småprate med de[:)]

Og de kan du f.eks få i sort, så mannen din vil gå med den[;)]

Men vet også at det finnes andre bæreseler som er lette å bare "klikke på" jeg husker bare ikke hva de heter.

Som jeg sa lengre opp i tråden, anbefaler jeg en tur innom www.tettinntil.no !

De er gode på å hjelpe nybegynnere[:)]

ORIGINAL: Mamsen til 2..

På shopping vil jeg heller anbefale å bruke vognen,er jo mye bedre for en baby å ligge i den..
Ellers bare på butikken har jeg pleid å bare sette bilsetet oppi handlevognen..
Men selen kan også brukes på butikken,har gjort det også[:)]
Hvis ikke så har jeg bare hatt barnet i barnesetet på handlevognen,bare lagt et teppe underst..også passet på hele tiden[:)]

Jeg tenkte på stor handelen.. da er det dumt med et maxi cosi sete i den vogna da.. hvis jeg ikke handler på obs... jeg føler kansje at jeg har mer kontroll da jeg har henne på meg... men det med kjøpe senter å vognen hørtes bedre ut ja, ,men er litt vanskelig å manøvrere seg i mellom de fleste shopping hyller... ihvertfall på jessheim.... hehe gleder meg ihvertfall til snuppa er stor nok så hun kan sitte i sportsvogna :P

Jeg forstår den[:)]
Jeg har også brukt baby bjørnen noen ganger altså[:)]
Dere finner nok en løsning på det ihvertfall[:)]

hva syns dere om å kjøpe en sånn en brukt da? tenkte at den er brukt til de er ca 10 mnd..  så da er det mye som skal til at den er stygg liksom... tenkte å se om jeg fant en pent brukt en å kjøpe det.. :) lurer på hva dere syns om det da :D

Det er det jeg tenker å gjøre :-). Hvis jeg finner noen fine, litt lite brukt. Mye å spare på det!

hva syns dere om å kjøpe en sånn en brukt da? tenkte at den er brukt til de er ca 10 mnd..  så da er det mye som skal til at den er stygg liksom... tenkte å se om jeg fant en pent brukt en å kjøpe det.. :) lurer på hva dere syns om det da :D

Høres veldig smart ut[:)] Du kan evt. kjøpe min, hvis du vil[:)]

ORIGINAL: Gæmmis

Høres veldig smart ut[:)] Du kan evt. kjøpe min, hvis du vil[:)]

Sendt deg en PM Gæmmis [:)]

Hvis du synes sjal er litt vanskelig å få mannen til å bruke så har du jo f.eks beco(http://bereglede.no/produkter/baeretoey/baeresele/beco.php) som er fin bæresele som er bedre for ryggen enn baby bjørn, men er vel for litt større. Eller så at de har for små babier og, men da vil jeg nok heller bruke elastisk sjal..Bedre for bena/ryggen til den lille :)
 Jeg ser for meg at vi bruker elastisk sjal når snuppa er helt liten og så over til beco og mai tai :)

Bærte nevøen min til han var nesten 2 år ihvertfall, kjempe praktisk på buss og trikk i Oslo da man fort blir et hatobjekt når man kommer med barnevogn i rushtiden..

Bæretøy trenger jo ikke være femi selv om man ikke vil bruke babybjørn.

Vi har brukt formsydd bæresele (Beco) til vår gutt, og den finnes ikke femi. Sambo har ikke nølt med å bruke den.

Dessuten er det bedre å bære både for oss som bærer og for barnet, så slik jeg ser det, så er det jo en vinn-vinn-situasjon.

Anbefaler alle å logge seg inn på tettinntil-forumet da. Der er det til og med en plass man kan kjøpe brukt bæretøy. Vi kjøpte becoen der, den så helt ny ut.

De nye Beco og Manduca-modellene kan brukes fra nyfødt til ca. 20-25 kg - en god investering, med andre ord.
Når det er sagt er det få ting som slår elastisk bæresjal til nyfødtbæring.

Formsydde/ergonomiske bæreseler som Beco, Ergo, Manduca og Patapum (m.fl.), samt meitai og sjal, kan også brukes til å bære på ryggen så snart barnet har hodekontroll - kjempepraktisk for husarbeid, tur, shopping osv. [:)]

I motsetning til Babybjörn er det heller ingen tidsbegrensning på hvor lenge man kan bære i disse bæretøytypene - barnets vekt er godt fordelt utover en bred bæreflate, vinkelen på hoftene er gunstig i forhold til hoftedysplasi og utvikling, og rygg og bekken beholder en naturlig kurvet form og får støtte og lite belastning.
Med små vinterbarn er det spesielt praktisk å kunne knytte barnet på seg under en tykk ytterjakke - du deler kroppsvarme med barnet, kjenner hele tiden at det ikke blir for kaldt osv. Og med nesen begravet godt ned i mammas brystkasse slipper du å angste for kald luft å puste også. [;)]

Back
Topp