Baby "astma" - bronkitt, slimhoste?

SillyDilly

Forumet er livet
Lille jenta vår på 6 mnd har hostet en del i 1 uke nå, masse masse slim og stygg hoste. Dro til legen i dag, og fikk beskjed om at hun ikke hadde en infeksjon i kroppen, MEN at vi måtte begynne med astma medisiner i ca 2 uker for å løsne opp slimet.
Jeg spurte om dette betydde at hun HAR astma, men det kunne ikke legen si noe om, og han sa at det ikke var uvanlig at de små måtte bruke astmamedisiner i 1-2 uker ved slik hoste. MEN hvis hun fikk en sånn episode til det neste året så var det mest sansynlig barneastma. Vi har ikke noe astma i familien, så jeg vet lite om hva som skjer nå - mitt spm er, er det noen andre som dette har skjedd med? Og hva skjedde videre, osv osv. Er litt fortvilet nå[&o]

Dutt

Vi må ha hatt hjelp av astmamedisiner i perioder, men snuppa har ikke astma.

Noen barn har forkjølelsesastma, altså astma utløst av forkjølelsen.. Det betyr ikke at de har barneastma, men får de det ofte kan det ligge barnaastma i bunnen.. Denne vil de vokse av seg når de blir større, og er ikke nødvendigvis arvelig..

Takk for svar. Vet ikke om jeg kanskje skal gå til en privat lege å sjekke opp alt der. Ta bakterieprøver, og sjekke allergier. Blir så bekymra, er ikke noe morsomt når disse små blir syke[&o]

Be om en henvisning til Strømmen barnelegesenter dere. De utreder barneastma osv. Litt langt ventetid der, men da får dere iallefall noen svar etter hvert.

jeg har ei på 8mnd og hun har hostet nå over en uke. det surkler masse når hun puster, høres ikke ne godt ut men ellers virker hun frisk. kanskje jeg også burde ta henne med til legen jeg også!

Da minstemann var kun 2,5 måneder, hadde han tre sykehusopphold bak seg pga bronkiolitt (= bronkitt hos spedbarn). Et par uker etter siste innleggelse var vi hos lege siden det ikke sluttet å pipe og surkle i brystet hans, og han fikk da diagnosen barneastma på bakgrunn av sykdomshistorien hans.

I vinterhalvåret må han bruke astmamedisiner hver dag, men vi ser at han trenger mindre medisiner i år enn i fjor. Så vi håper inderlig det er noe han vokser av seg. [:)]
Samtidig ser vi dessverre også at han blir veldig mye mer dårlig nå når han blir forkjølet, og han trenger stadig nye behovsmedisiner.

Her har jeg ei med astma og en som har det de kaller anstrengelse astma/forkjølese astam
Ho minste bruker fast astma medisiner har gjort det siden ho var rundt 3mnd
guttungen bruker kun ved forkjølese og hvis han har anstrengt seg mye

Så er nok en del unger som trenger slikt ved forkjølese ut fra det jeg har hørt

ORIGINAL: Looney

Be om en henvisning til Strømmen barnelegesenter dere. De utreder barneastma osv. Litt langt ventetid der, men da får dere iallefall noen svar etter hvert.

Dette høres smart ut. Tenkte uansett så bestille privat et sted sånn at vi kan utelukke andre ting (allergi, bakteriinf osv) Skal spørre legen på tors når jeg skal tilbake.

muse; jeg hadde dratt til legen, er det ikke noe så er det bare "en time bortkastet", men da vet man at det ikke er noe. Jeg var i tvil om jeg skulle dra, men veldig gla nå for at jeg dro.

Back
Topp