Baby 9 mnd vil plutselig ikke spise mat

B

Elsker forumet
Gode damer på forumet, nå trenger jeg input. Baby på 9 mnd har spist grøt siden han var 4,5 mnd. Vi har hatt en jevn progresjon til vi er oppe i 3 måltider nå,to med grøt og ett med middagsglass. Han har også fått smake diverse annet,f.eks avokado eller brødskive,og alt har så langt falt i smak.

For ca to uker siden begynte han å tulle med grøten. Han ville ikke ha særlig mye,og han frøset noe av grøten ut. Han hadde diaré og tannfrembrudd, så vi tilbød mat men har aldri presset han til å smake. Nå har vi fortsatt samme problemet. Nå har han vært litt forkjølet. I dag har han spist to skjeer grøt, og tre små tupper på en skje med middagsglass og noen få brødbiter. Til kvelds skal han få grøt og svisker,som jeg regner med han spiser noe av.

I tillegg får han selvsagt melk,som vi må har trappet opp på fordi han spiser så lite ellers.

Hva skyldes dette? Er det bare en fase han går gjennom,eller er det at han ikke har vært helt i form? Noen som har vært gjennom dette? Vi skal kontrollveie han neste torsdag,men lurte på om noen har råd i mellomtiden? Måltidene er rolige og koselige, men han vil bare ikke ha særlig mye mat mer. Han gir tydelig tegn etter et par smaker at han ikke vil ha: frøser, snur seg vekk eller dytter bort hendene.
 
Gutten min på 10 mnd hadde magetrøbbel for et par uker siden med løs avføring. Han hadde god allmenntilstand, men ville nesten ikke spise. Dette varte vel i godt over en uke, så var appetitten på topp igjen! [emoji106] fortsett å tilby mat, men ikke press, så skal du se at det løsner igjen! Lykke til[emoji254]
 
Helt vanlig i perioder, kan være tenner, sykdom eller bare en fase. Morsmelk/mme skal uansett være hoveddelen av næringa helt til de er 1 år, så en periode med mindre fast føde er stort sett uproblematisk :)
 
Takk for svar dere. Han spiste nesten ikke til kvelds heller nå. Blir jo litt bekymret når det står på så lenge og han ikke vil ha noe nesten. Skal prøve med avokado i morra og se om det kan falle i smak.
 
Vi har hatt noen sånne perioder, og her har det løst seg av seg selv etter noen dager/ett par uker. Har stort sett vært tenner eller sykdom som var problemet.

Tilbyr variert og god mat uten å stresse. Og lar ungen spise selv heller enn å lage en kamp ut av det.
 
Back
Topp