Baby (8 mnd) våkner når jeg forlater rommet

G-40519369

Første møte med forumet
Hei!

Trenger noen tips og deres erfaringer når det gjelder å sove på dagen. Natta går stort sett bra.

Dette historien vår:
Dag 1: Lysvåken, sover generelt lite. Sover stort sett i egen seng om natta. Sengen er på rommet vårt.
4 måneder: Må sove i armene mine ellers våkner. Sover stort sett i egen seng om natta. Sengen er på rommet vårt.
6 måneder: Må sove ved siden av meg ellers våkner, men liker ikke å være helt inntil. Sover stort sett i egen seng om natta. Sengen er på rommet vårt.
8 måneder: Nekter å sove ved siden av meg eller senga vår. Vil sove kun i senga si, men våkner når jeg forlater rommet. Sengen er på rommet vårt.
Planen videre: Flytte seng til barnerom ved fylte 12 mnd.

Er dette en fase som går over? Eller bør jeg være knallhard og gå ut av rommet hver gang barnet legges?

Babyen din er veldig liten fortsatt. :)
Med førstemann delte vi soverommet til at han var 4 år (dette fungerte fint for oss) og med yngstemann på 8,5 mnd samsover vi iblant (fungerer også fint for oss).
Edit: På dagtid har begge to sovet ute i vognen, med eller uten trilling. I hvert fall fra 4 måneders alder.

Hvis det ikke er en spesiell grunn som gjør at du ønsker at han sover alene, ville jeg bare anbefalt å gi ham den nærheten han ber om. Kanskje sitte og lese bok mens han sover, så får du også litt pause?
Du har kanskje prøvd å få han til å sove i vognen på dagtid? Lettere å hvile ute med frisk luft. :)

Ellers ja, behov for fysisk nærhet blir mindre idé barnet vokser. Så er det en annen type nærhet de trenger.

Last edited:
Hatt et lignende sovemønster på vårt barn, hun er nå snart 2. Det er en fase som kommer til å gå over, det er hele tiden i endring selvom det ikke føles sånn akkurat der og da. Det som fungerte best for oss var å tilrettelegge som best mulig. Er det en mulighet å ha reiseseng/senga stående i stua/der dere er? Eller bruke vognen og ha den ved siden av deg? Vi gjorde sistnevnte og da sov hun godt, men helt umulig ellers. Og husk, det går over, det blir bedre, du gjør en kjempejobb!! ☺️❤️ Å gå den "strenge"/knallharde veien vil bare gjøre det vondere for dere begge og ofte funker det ikke heller. Vi prøvde å flytte henne på eget rom ved 12 mnd men det satte henne bare enda mer tilbake og vi endte med at hun ikke ville sove i sin seng lenger, bare i vår. Så ta det steg for steg, at de føler seg trygge er viktigst, og ikke bry deg om når de "burde" eller skulle kunne ditt eller datt. Alle barn er forskjellige ❤️

Takk for svar!

Det er umulig å sove i vogna, det er for mye spennende som skjer rundt men om ungen sovner så får den bare sove videre.

Klart vi ikke skal tvinge frem om h*n ikke vil sove alene, men tar et forsøk om noen måneder. H*n er veldig selvstendig for sin alder og kommer sikkert til å jage etter mestringsfølelse etterhvert.

Vi prøver da med flytting om noen mnd og funker det dårlig så venter vi. I mellomtid så leser jeg mens h*n sover og nyter før det tar slutt

Back
Topp