Baby 8 mnd spiser nesten ikke lengere, trenger tips

Tulla123

Andre møte med forumet
Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan få min lille jente til å spise igjen. Hun vil nesten ikke ha mat lengere, tar kun en skje, og så vil hun ikke ha mer. Innimellom kan hun ha en dag hvor hun spiser litt mer, men generelt, så har det vært mange uker hvor hun har spist veldig lite. Har prøvd å gi henne mat hun kan holde selv (brød, brokkoli, banan). Hun får ikke så mye mer i seg da heller. Hun liker smoothie rett fra posen (jeg trykker forsiktig så det kommer smoothie inn i munnen hennes), men hun spiser ikke mer enn ca 1/3 eller mindre. Jeg fullammer, hun vil ikke ha morsmelkerstatning eller morsmelk på flaske. Jeg ammer minst 8 ganger i døgnet, ofte mer. Er det noen som har vært igjennom det samme som har noen gode råd?

Har du prøvd å bytte skje?
Ofte kan materialet skjeen er laget av være nok til at de ikke vil spise.

Lag smoothie selv hvis hun liker smoothie, for da kan du putte oppi alt mulig av sunne ting. :)

Har du prøvd å gi henne most mat med litt mere smak, f.eks med litt urter eller krydder?

Liker hun f.eks kokt egg, eller avocado?

Vi har prøvd mange forskjellige skjeer, men i det siste har vi jo prøvd mange nye, kan prøve å gå tilbake til den gamle igjen.
Har hatt lite suksess med hjemmelaget mat. Hun liker best 4 mnd glassene. :-S Er jo sikkert ingen næring i de. Egg skal jeg prøve. :-)

Ja samme her. Må bare bruke tid. Så lenge du ammer er det greit:) Prøv å få i henne ting som inneholder jern.

Jeg hadde en slik periode med min første da hun var 7 mnd. Hun fik et stresset forhold til mat pga dårlig rådgivning av barnelege, så hun endte med total matnekt i over en måned hvor jeg da måtte fullamme istedet. Vi måtte slutte med mat fullstendig, for med engang vi kom med mat i nærheten av henne vegret hun seg.
Da hun var blitt litt over 8 måneder satt hun ved oss ved spisebordet og vi kunne gi henne hele biter av måten våres. Da begynte en langvarig periode med påvenning av fast føde. Men ikke snakk om at grøt eller slik babymat var akseptabelt, det nektet hun blindt. Håper det blir bedre hos dere. Er veldig tungt når det er slik, men kan trøste deg med at det går over :)

Jeg har vurdert å bare droppe mat en periode og kun gi morsmelk ja. Kanskje det kan hjelpe.. Håper bare denne matnekten ikke varer så lenge, for jeg skal begynne å jobbe litt i mai, og da er det jo litt dumt med en unge som kun vil ha pupp. :) Tar forresten gjerne også imot tips til flaske og mme-tilvenning.. ;)

Ville bare fullammer en periode og prøvd igjen. Ang jobb så har man krav på ammefri av en grunn - bruk det om det er behov. Og dersom barnet ikke spiser fast føde bør du ikke gå over til mme.

Hvis barnet nekter å spise fast føde og bare vil ha mm, er det ikke så lurt å gå over til mme. Barnet trenger alle de næringsstoffene og fettsyrer den kan få fra melka. Da ville jeg heller anbefalt å pumpe og gi med flaske.

Back
Topp