Baby 8 mnd som spiser lite fast føde

Guest
Hei!
Har en jente på 8 mnd som ikke er noe glad i fast føde. Har slitt med dette siden vi introduserte det da hun var nesten 6 mnd. Jeg ammer også. Etter råd fra vår helsesøster gir jeg henne nå konsekvent fast føde før pupp, og lar det gå noen timer melloom måltidene. Har ammet en del på natten, men har nå trappet ned så det kun er ett nattmåltid igjen - i tre-firetiden. 
Hun legger seg kl sju.

Frokost gir jeg henne i sju-halv åtte tida, da burde hun jo være sulten igjen. Grøt er hun ikke noe glad i, mest bare sutring hvis jeg gir henne det.Hender jeg får i henne litt hvis hun er ordentlig sulten, men oftest bare et par skjeer før hun kniper munnen igjen og gråter. Har begynt med brødskive, det spiser hun litt av hvis hun får spise selv!Liker ikke at vi putter biter i munnen hennes. Men mye sutring da også, tydelig at det er puppen nhun vil ha når hun er sulten. På samme vis er det også til lunch (brød og frukt) til middag og kvelds (grøt).  Det hun tydelig liker best er frukt og noen middagssorter.

Så det jeg lurer på - hvor mye skal jeg stresse med dette?Er jo minimalt med fast føde hun får i seg ila en dag. Skal jeg slutte å amme så hun bare blir nødt til å spise?Er det noe annet jeg ikke har tenkt på/prøvd?
 
Hei!
Mange barn trenger lang tid for å bli vant med og akseptere nye matvarer. For meg høres det ut som du er godt igang med å introdusere både grøt, brød, middag og frukt. Det er flott at hun ammes i tillegg. Jeg synes også at det høres fornuftig ut å gi henne fast føde før hun blir ammet. Hun kan muligens bli tørst mens hun spiser grøt m.m., og da kan du jo tilby henne litt vann fra kopp. Du forteller at hun liker best frukt og middag. Du kan gjerne forsøke å ha litt fruktmos i grøten hennes. Kanskje vil hun da like den bedre. Siden hun også er så glad i middag, kan det være lurt å forsøke å gi henne pålegg på brødet som ikke er søtt,- eks. leverpostei, makrell i tomat....
Det er naturlig at barn i denne alderen får mer viljestyrke og vil prøve ting selv. Jeg synes dere skal la henne få lov å spise brødskiva selv. Det vil gi henne en god mestringsfølelse og muligens motivere til å spise mer. Hun må selv få avgjøre hvor mye hun vil spise. Jeg vil ikke anbefale å presse i henne mer mat enn hun selv gir uttrykk for at hun vil ha. Det er viktig at måltidene oppleves positivt. Ønsker dere lykke til på veien videre sammen med deres datter. Beste hilsen Elin

 
Back
Topp