Baby 8 mnd, hvor mye mat og nattamming

Shabaa

Andre møte med forumet
Hei!! :)

Hvor mye mat gir dere til baby ca 8 mnd, 9 kg?

Jeg gir:

Ca 07: MM
Ca 09: En porsjon grøt + aprikos eller sviskemos + vann
Ca 12: En liten brødskive uten skorper med leverpostei + fruktmos + vann
ca 15: Middag (som regel det vi har til middag most med gaffel, mengde tilsvarer et halvt glass) + vann
ca 18: En porsjon grøt + vann + MM

Hun får pupp inn i mellom måltidene når hun selv ønsker det, men det har de siste ukene blitt mindre og mindre pupp på dagtid. På natta derimot så henger hun i puppen hele tiden. Jeg har nå begynt prosessen med å redusere/slutte nattamminga, men lurer litt på om hun spiser nok på dagen til at jeg kan kutte helt ut. Hva syns dere?? Ser for meg noen søvnløse netter fremover, hun er ikke så alt for enig i min beslutning og protesterer vilt!!! ;) Gode tips tas i mot med takk :)

Her er det ca slik : 0700 200ml mme, 1000 1 brødskive med skorper og 1 fruktbeger. 1400 1 posjon grøt. 1800 middag, spiser som regel det samme som oss, spiser selv. 2000 frukt eller brød. 2100 200ml mme :)

Her er det ca slik : 0700 200ml mme, 1000 1 brødskive med skorper og 1 fruktbeger. 1400 1 posjon grøt. 1800 middag, spiser som regel det samme som oss, spiser selv. 2000 frukt eller brød. 2100 200ml mme :)

Er din også 8 mnd? Klarer den og tygge skorpe altså? Her jobber lillemor så mye med brød uten skorpe at jeg har ikke prøvd det enda... Sover din rundt? :)

Er din også 8 mnd? Klarer den og tygge skorpe altså? Her jobber lillemor så mye med brød uten skorpe at jeg har ikke prøvd det enda... Sover din rundt? :)
Han er 8,5 mnd:) vil heller ha skorpen enn brødet. Får såppas lang bit slik at han holder og spiser selv. Sikkert godt til gommene. Sover som regel rundt, men ofte blir 07 flasken litt tidligere. Enn din?

Jeg vil tro hun vil regulere litt selv på dagtid med mengde på amming (og matinntak) når du slutter med nattamming.
Når storesøster etterhvert fikk mer og mer fast føde så var det jo ikke nødvendigvis sånn at jeg bestemte meg for at "nå skal hun spise så og så mye mer", det kom litt av seg selv, hvis jeg ikke husker helt feil :)

Han er 8,5 mnd:) vil heller ha skorpen enn brødet. Får såppas lang bit slik at han holder og spiser selv. Sikkert godt til gommene. Sover som regel rundt, men ofte blir 07 flasken litt tidligere. Enn din?

Kanskje jeg skal prøve med litt skorper i morgen og se om hun vil ha det :) Hun er veldig glad i små biter brød med leverpostei som jeg mater ho med. Når ho har tygd med gomene en stund så gir jeg en skje med fruktmos og da svelger hun alt sammen.

Min har akkurat begynt å få tenner nede. Det er kommet hull i tannkjøttet og jeg kjenner så vidt tanna, spennende :)

Jeg kan vell ikke si at lillemor sover rundt. Til nå så har hun lagt seg i 19-20 tiden, sovnet til puppen. Når jeg legger meg pleier jeg løfte ho over i sin egen seng, men det tar ikke lange stunden før hun våkner og vil til mor. Dette har resultert i at hun havner i min seng igjen og puppen blir slengt ut når hun våkner. Varierer hvor ofte, men gjerne 3-4 ganger i løpet av natten. Jeg tror det er mer kos en behov for mat. I kveld har jeg kjørt strengt regime og det har vært skriking helt til for 5 min siden, sovnet i egen seng av ren utmattelse. Stakkars liten, har dårlig samvittighet, men det kan ikke pågå slik lenger. Mor er sliten av å ikke ha fått sove sammenhengende på 8 mnd.

Kanskje jeg skal prøve med litt skorper i morgen og se om hun vil ha det :) Hun er veldig glad i små biter brød med leverpostei som jeg mater ho med. Når ho har tygd med gomene en stund så gir jeg en skje med fruktmos og da svelger hun alt sammen.

Min har akkurat begynt å få tenner nede. Det er kommet hull i tannkjøttet og jeg kjenner så vidt tanna, spennende :)

Jeg kan vell ikke si at lillemor sover rundt. Til nå så har hun lagt seg i 19-20 tiden, sovnet til puppen. Når jeg legger meg pleier jeg løfte ho over i sin egen seng, men det tar ikke lange stunden før hun våkner og vil til mor. Dette har resultert i at hun havner i min seng igjen og puppen blir slengt ut når hun våkner. Varierer hvor ofte, men gjerne 3-4 ganger i løpet av natten. Jeg tror det er mer kos en behov for mat. I kveld har jeg kjørt strengt regime og det har vært skriking helt til for 5 min siden, sovnet i egen seng av ren utmattelse. Stakkars liten, har dårlig samvittighet, men det kan ikke pågå slik lenger. Mor er sliten av å ikke ha fått sove sammenhengende på 8 mnd.
Hørtes slitsomt ut.. Prøvd å gi vann når hun våkner? Her legger han seg ikke før ca 21. Får ei flaske på senga. Våkner han i løpet sv natta får han flaske. Gidder ikke å ta kampen. Men som regel er det minst 8 timer sammenhengende søvn. Leverpostei er mest populært her også :)

Her er hun snart 7 måneder og spiser ca like mye som din, bortsett fra brødskiva. Får litt fruktmos midt på dagen istedenfor.
Sover hele natta noen ganger, andre ganger våkner hun 1-2 ganger

Jeg hadde en plan om å gi vann når hun våknet, men når hun først sovnet kl 23 så sov hun faktisk helt til kl 0500 og da fikk hun pupp. Rolig natt for både lillevenn og mor, deilig. Får håpe hun roer seg tidligere i kveld.
Så der var noen som ikke likte innlegget mitt med at lillemor gråt før hun skulle sove. Ville bare si at jeg ikke lot henne ligge alene og gråte. Satt med henne hele tiden, strøyk på kinnet, trøstet, satt hun opp i sengen litt, sang et par sanger etc. Gikk kun ut når hun hadde roet seg og pludret for seg selv. Tror det er bedre å ta en runde og lære lillevenn å sovne uten pupp, enn at mor må inn på soverommet og gi pupp 3-4 ganger om kvelden.

Datteren min er 8mnd om tre dager:

07:30 pupp og 2-3 brødbiter
10:30 pupp og 1-2 ts fruktmos
13:30 pupp
16:30 pupp og smak av middag
18:39 mellom 2 ts og 1/5 posjon grøt
19:00 pupp

22:30 pupp
01:30 pupp
04:30 pupp

Sønnen min i den alderen:
07:00 pupp
10:00 kvart posjon grøt
13:00 pupp
16:00 pupp, smake middag
19:00 kvart posjon grøt
20:00 pupp

02:00 pupp

Ikke glad i mat mine unger ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Datteren min er 8mnd om tre dager:

07:30 pupp og 2-3 brødbiter
10:30 pupp og 1-2 ts fruktmos
13:30 pupp
16:30 pupp og smak av middag
18:39 mellom 2 ts og 1/5 posjon grøt
19:00 pupp

22:30 pupp
01:30 pupp

Sønnen min i den alderen:
07:00 pupp
10:00 kvart posjon grøt
13:00 pupp
16:00 pupp, smake middag
19:00 kvart posjon grøt
20:00 pupp

02:00 pupp

Ikke glad i mat mine unger ;)

Jeg sleit lenge med å få i frøkna noe annet enn grøt og 4 mnd middag glass med most potet og gulrot. Men plutselig, for et par uker siden, så løsnet det med både brødmat og middag. Tips. Kutt opp søtpotet i terninger og damp dem møre. Mos dem med stavmikser, tilsett litt margarin. Dette likte min veldig godt :) Jeg har alltid litt av dette på lur i frysen når vi har middag som vi ikke kan gi jentungen (som feks sterk eller veldig salt mat). Nå har jeg begynt å blande i andre dampede grønnsaker (purreløk, gulrot, brokkoli, hvitløk) og kylling med søtpoteten, fortsatt populært :)

Er det ikke på tide å bli ferdig med nattamming når de har blitt såpass store? Og de burde klare seg mer på fast føde enn så mye melk nå ;) Men er kanskje ekstra styr med unger som ammer.

Er det ikke på tide å bli ferdig med nattamming når de har blitt såpass store? Og de burde klare seg mer på fast føde enn så mye melk nå ;) Men er kanskje ekstra styr med unger som ammer.

Jo jeg er helt enig :) Men det er vanskelig når ungen våkner og gråter midt på natta. Man er kjempe trøtt selv og det enkleste er å legge barnet til brystet og sovne igjen selv. Det krever en god del overskudd og mot å begynne på en slik avsenningsprosess :) Men nå er jeg begynt og håper det går seg til relativt raskt. Jeg håper og tror hun får i seg nok mat i løpet av dagen og kan sove rundt når jeg bare får vendt ho av med "gamle vaner" :)

Jeg sleit lenge med å få i frøkna noe annet enn grøt og 4 mnd middag glass med most potet og gulrot. Men plutselig, for et par uker siden, så løsnet det med både brødmat og middag. Tips. Kutt opp søtpotet i terninger og damp dem møre. Mos dem med stavmikser, tilsett litt margarin. Dette likte min veldig godt :) Jeg har alltid litt av dette på lur i frysen når vi har middag som vi ikke kan gi jentungen (som feks sterk eller veldig salt mat). Nå har jeg begynt å blande i andre dampede grønnsaker (purreløk, gulrot, brokkoli, hvitløk) og kylling med søtpoteten, fortsatt populært :)
Moste grønnsaker eller annen middag er det værste hun vet. Inkl søtpotet. Prøvd alt - resulterte bare i at hun ikke lenger tørr å smake nye ting.

Når ungen nekter fast føde så har du ikke annet valg. Spiller ingen rolle om det er pupp eller flaske. Sønnen min kuttet nattammingen da han var 10 mnd - da mistet jeg melken. Har lyst til å amme litt til godt over året så har derfor ingen hastverk med å kutte nattammingen i fare for å miste melka. Spesielt når hun ikke spiser noe annet enda. Og nei noen trenger fremdeles melk på natten i denne alderen til tross for hva de spiser på dagen.

Når ungen nekter fast føde så har du ikke annet valg. Spiller ingen rolle om det er pupp eller flaske. Sønnen min kuttet nattammingen da han var 10 mnd - da mistet jeg melken. Har lyst til å amme litt til godt over året så har derfor ingen hastverk med å kutte nattammingen i fare for å miste melka. Spesielt når hun ikke spiser noe annet enda. Og nei noen trenger fremdeles melk på natten i denne alderen til tross for hva de spiser på dagen.
Det er nok heller kosen med mamma de vil ha om natten, for de har ikke behov for mat da.

Absolutt ikke. Mine har aldri våkna for kos. Vesla her slipper puppen så fort hun er ferdig og bøyer seg vekk og vil ned i sengen sin igjen og sover videre :)

Noen sliter også med å få baby til å ta puppen på dagtid. De er nyskjerrige og "har ikke tid" til å die. De skal fremdeles ha en god del melk fram til 1 år ;)

Hei!! :)

Hvor mye mat gir dere til baby ca 8 mnd, 9 kg?

Jeg gir:

Ca 07: MM
Ca 09: En porsjon grøt + aprikos eller sviskemos + vann
Ca 12: En liten brødskive uten skorper med leverpostei + fruktmos + vann
ca 15: Middag (som regel det vi har til middag most med gaffel, mengde tilsvarer et halvt glass) + vann
ca 18: En porsjon grøt + vann + MM

Hun får pupp inn i mellom måltidene når hun selv ønsker det, men det har de siste ukene blitt mindre og mindre pupp på dagtid. På natta derimot så henger hun i puppen hele tiden. Jeg har nå begynt prosessen med å redusere/slutte nattamminga, men lurer litt på om hun spiser nok på dagen til at jeg kan kutte helt ut. Hva syns dere?? Ser for meg noen søvnløse netter fremover, hun er ikke så alt for enig i min beslutning og protesterer vilt!!! ;) Gode tips tas i mot med takk :)
Min spiste ca slik som din, og var på samme str. Men i tillegg fikk hun mm etter hvert måltid med fast føde på den alderen.

Jeg valgte babystyrt nattamming og lot henne regulere behovet for mm på natta så lenge hun ville. Når hun var 9mnd ville hun ikke ammes mer, men våkna likevel for mat så hun fikk flaske på natt til ca 18 mnd. Jeg opplevde å få mest søvn ved å bare amme/gi flaske så snart babyen våkna så slokna vi begge igjen på 5 min ;)

Søvn først tenker jeg, og om amming gir mer søvn så go for it!

Forskjellige babyer, forskjellige behov... Du kan ikke si at en baby du ikke kjenner ikke har behov for næring på natten.. For jo, noen har det!

Back
Topp