Da min gutt var 5 uker begynte han å gulpe kraftig; både seint og tidlig, og både rett etter måltider og lenge etter. Var litt gul-guggete og slimete når det kom ei stund etter måltidet, og litt mer tyntflytende hvis det var rett etter måltidet. Var nok i kategorien sprut-brekninger av og til, men siden dette var min førstemann, visste jeg ikke helt forskjellen på det og gulp. Så jeg fikk beskjed av lege og helsestasjon at "noen barn gulper bare mye - så du må amme ofte slik at han legger på seg, og ta han opp om nettene og amme" Dette holdt jeg på med i to måneder, og da han hadde lagt på seg 95 gram i løpet av 3 uker fikk vi henvisning til undersøkelse på sykehuset. De fant ut at lukkemuskelen mellom magesekken og tarmen var for stram (pylorusstenose var diagnosen) - og han ble operert dagen etter. Fra da av gulpa han ingenting, og begynte å legge på seg "normalt". Det dumme var at jeg hadde gjort som helsestasjonen sa, og vekket han om natta for å amme han, slik at han skulle legge på seg (dog til ingen nytte, alt kom jo opp igjen) - og den vanen klarte han ikke å legge av seg, så han holdt på til han var halvannet og våkna om natta og roa seg ikke uten melk....
Mener jeg leste på nettet et sted (på lommelegen eller liknende) at pylorusstenose ofte "inntreffer" når babyen er 4-6 uker, og at det oftere rammer gutter enn jenter.
Så - hvis gulpinga fortsetter, bør du nevne pylorusstenose for legen/helsestasjonen, og kreve en undersøkelse. Vi skulle selvsagt ha krevd mye mer tidligere, for jeg syntes denne gulpinga var veldig unaturlig, men på helsestasjonen og hos legen ble jeg bare føysa vekk som en hysterisk førstegangsmor.
Håper dere finner utav det!