Baby 7 uker gulper opp galle 45 min etter måltid.. Noen med erfaring???

Pearl

Forumet er livet
Har en liten sulten tass som spiser veldig godt og har lagt godt på seg.. Har hatt plager til og fra med magen, har endret mme (delammer bare) og økt på malt mengden og det har blitt litt bedre.. Han var veldig urolig i går dog, og i dag fikk han mat klokken 18 - slukte da en flaske med nesten 140 ml mme + malt.. Var ferdig å spise ca 18.15 - og klokken 19 gulpet han opp blank gulfarget væske?? Kan jo ikke være annet enn galle og det er jo i seg selv ikke så uvanlig - men skjønner ikke at magen hans er tom allerede 45 min etter et stort måltid??? Greit at fordøyelsen er kjapp når de er små men SÅ kjapp?? Eldstegutten fikk også mme og gulpet som en helt men fikk aldri opp ren galle men melk selv 1-2 timer etter måltid så dette er helt nytt for meg.. Noen som har opplevd dette og har noen formening om hva dette kan skyldes???

MIn eldste gulpet også opp blank væske (husker ikke helt om den hadde gulskjær) som hos deg lenge etter måltid. Fikk beskjed på HS at det ikke var fargli, men jeg tenkte aldri at det var galle.

er vel heller magesyre?

Melken blir jo fordøyd kjapt og blir til klumper og blank/gulfarget væske. De fleste av gulpene som kom litt etter måltidet var slik, men som oftest med litt melkeklumper i.

Hør med hs men jeg er temmelig sikker på at det bare er fordøyd melk og ikke farlig. :-)

Gallen er vel mer grønnaktig...?

Da min gutt var 5 uker begynte han å gulpe kraftig; både seint og tidlig, og både rett etter måltider og lenge etter. Var litt gul-guggete og slimete når det kom ei stund etter måltidet, og litt mer tyntflytende hvis det var rett etter måltidet. Var nok i kategorien sprut-brekninger av og til, men siden dette var min førstemann, visste jeg ikke helt forskjellen på det og gulp. Så jeg fikk beskjed av lege og helsestasjon at "noen barn gulper bare mye -  så du må amme ofte slik at han legger på seg, og ta han opp om nettene og amme" Dette holdt jeg på med i to måneder, og da han hadde lagt på seg 95 gram i løpet av 3 uker fikk vi henvisning til undersøkelse på sykehuset. De fant ut at lukkemuskelen mellom magesekken og tarmen var for stram (pylorusstenose var diagnosen) - og han ble operert dagen etter. Fra da av gulpa han ingenting, og begynte å legge på seg "normalt". Det dumme var at jeg hadde gjort som helsestasjonen sa, og vekket han om natta for å amme han, slik at han skulle legge på seg (dog til ingen nytte, alt kom jo opp igjen) - og den vanen klarte han ikke å legge av seg, så han holdt på til han var halvannet og våkna om natta og roa seg ikke uten melk....

Mener jeg leste på nettet et sted (på lommelegen eller liknende) at pylorusstenose ofte "inntreffer" når babyen er 4-6 uker, og at det oftere rammer gutter enn jenter.

Så - hvis gulpinga fortsetter, bør du nevne pylorusstenose for legen/helsestasjonen, og kreve en undersøkelse. Vi skulle selvsagt ha krevd mye mer tidligere, for jeg syntes denne gulpinga var veldig unaturlig, men på helsestasjonen og hos legen ble jeg bare føysa vekk som en hysterisk førstegangsmor.

Håper dere finner utav det!

Sånn var gutten min også. Kunne gulpe blankt 3 timer etter mat. Holdt på meg gulping mange måneder, men helsesøster sa det var helt normalt så lenge han ikke gikk ned i vekt.
Han gulper enda, han er snart 1 år, men absolutt ikke like ofte og mye som før

Men hvis det er galle (grønt) burde du sjekke det.

signelin skrev:
Da min gutt var 5 uker begynte han å gulpe kraftig; både seint og tidlig, og både rett etter måltider og lenge etter. Var litt gul-guggete og slimete når det kom ei stund etter måltidet, og litt mer tyntflytende hvis det var rett etter måltidet. Var nok i kategorien sprut-brekninger av og til, men siden dette var min førstemann, visste jeg ikke helt forskjellen på det og gulp. Så jeg fikk beskjed av lege og helsestasjon at "noen barn gulper bare mye -  så du må amme ofte slik at han legger på seg, og ta han opp om nettene og amme" Dette holdt jeg på med i to måneder, og da han hadde lagt på seg 95 gram i løpet av 3 uker fikk vi henvisning til undersøkelse på sykehuset. De fant ut at lukkemuskelen mellom magesekken og tarmen var for stram (pylorusstenose var diagnosen) - og han ble operert dagen etter. Fra da av gulpa han ingenting, og begynte å legge på seg "normalt". Det dumme var at jeg hadde gjort som helsestasjonen sa, og vekket han om natta for å amme han, slik at han skulle legge på seg (dog til ingen nytte, alt kom jo opp igjen) - og den vanen klarte han ikke å legge av seg, så han holdt på til han var halvannet og våkna om natta og roa seg ikke uten melk....

Mener jeg leste på nettet et sted (på lommelegen eller liknende) at pylorusstenose ofte "inntreffer" når babyen er 4-6 uker, og at det oftere rammer gutter enn jenter.

Så - hvis gulpinga fortsetter, bør du nevne pylorusstenose for legen/helsestasjonen, og kreve en undersøkelse. Vi skulle selvsagt ha krevd mye mer tidligere, for jeg syntes denne gulpinga var veldig unaturlig, men på helsestasjonen og hos legen ble jeg bare føysa vekk som en hysterisk førstegangsmor.

Håper dere finner utav det!

Trist å høre om plagene med gutten din men godt dere fikk hjelp tilslutt! Har ikke mistanke om noe så alvorlig her - men han er jo liten enda og ting kan jo utvikle seg. Foreløpig legger han veldig godt på seg og gulper egentlig veldig lite (hadde gulpebaby sist så vet absolutt hvordan det er..) - var bare dette med den gule gulpen så raskt etter måltid som bekymret meg.. Han har ikke gulpet gult i dag men har hatt litt grønnfarget bæsj.. Er vel pylorus som er umoden og lekker galle sannsynligvis. Skal på 6 ukers kontroll neste uke så skal ta det opp med lege/helsesøster da.. Takk for tips iallefall - skal ha det i bakhodet!

Her har hun gulpet galle flere ganger, men den har vært helt grønn/klar.. Det kom av sammenvoksninger i tarm, men så sant de har avføringer ville jeg ikke mistenkt noe slikt.. Skjer det igjen ville jeg ringt legevakta :)

Ser det er flere som nevner at det må være grønt for å være galle - men jeg har da aldri kastet opp grønt når jeg har omgangssyke og har tømt magen for alt den har og tilslutt får opp galle??? Det har alltid vært gul, klar væske og det var også det som kom opp fra babyen min i går....  Derfor mener jeg bestemt at det er gallevæske han kastet opp...

Sakset fra wikipeida:
Galle produseres i leveren, og det lages ca 1 l galle pr døgn. Galle er en brun, gul eller grønnlig lett slimet tyktflytende væske som består av vann og en liten del gallesalter.

Back
Topp