Baby 7 mmd vil ikke ha fast føde - hjelp!

Linus84

Flørter med forumet
Hei!

Babyen min på 7 mnd er særdeles småspist. Vi begynte med smaksprøver fra 4/5 mnd i begynnelsen slukte hun grøt og vi trodde fast føde ville bli easy peasy.
Men etter hun bikka 6 mnd er det meste av grøt helt umulig å få i henne. Har laga en del hjemmelaga, havre og hirsegrøt med bananmos, litt bringebær litt sviske etc. Ikke alt på en gang men har virkelig prøvd å variere, hatt i en del morsmelk så ikke smaken skulle bli så annerledes men alt er nesten like upopulært, butikkjøpt eller hjemmelaga. Etter noen skjeer vil hun som oftest ikke ha mer og begynner å grine og vil ut av stolen og nekter å åpne munnen. Når det gjelder middag har vi hatt hell med noen få retter, da hovedsaklig butikkjøpt spaghetti bologonese og lasagne....Har laga ørten forskjellige hjemmelaga middager og kjøpt like mange glass- noen ganger får hun i seg 10 skjeer og da er vi superhappy men som oftest blir hun kjempelei etter 2-3 skjeer. Litt stressa fordi jeg skal ut i jobb nå og hun er like avhengig av morsmelk som tidligere. Det resulterer i at vi må spe på med morsmelkerstatning (men jeg pumper på jobb og tar det med hjem.)
Hva mer kan vi prøve? Prøver å ikke stresse men kjenner jeg klarer ikke la være. Ellers putter hun ALT i munnen og er interessert i å prøvesmake men svært lite hun spiser godt av. Eneste hun liker godt er most banan.
 
Har dere prøvd å la henne spise selv? Er hun mer interessert da?
 
Hun skal bare ha smaksprøver og bittesmå porsjoner det første året, med morsmelk/mme som hovednæringskilde, så her kan du bare senke skuldrene. Har dere prøvd BLW? :)
 
La henne spise mer selv? Det øker interessen for noen. Min spiste bare selv fra 6 mnd, fungerte kjempefint! Brødskiver, bananlapper, grøtlapper, matmuffins etc, pluss vanlig middagsmat (etter retningslinjer såklart), spiste selv i biter :) Lest om blw/babystyrt mattilvenning? :)
 
La henne spise mer selv? Det øker interessen for noen. Min spiste bare selv fra 6 mnd, fungerte kjempefint! Brødskiver, bananlapper, grøtlapper, matmuffins etc, pluss vanlig middagsmat (etter retningslinjer såklart), spiste selv i biter :) Lest om blw/babystyrt mattilvenning? :)

Takk for svar, alle sammen :) ja hun er forsåvidt mer interessert når hun får gjøre det selv, men da får hun i alle fall ikke i seg noe særlig. Så hvis man bare skal se på det som en lek så er det vellykka, men ernæringsmessig er det 0.0003% som går i kjeften, resten smøres utover bord og bein og stol. Men ble nysgjerrig på grøtlapper og bananlapper og matmuffins- hvordan kan jeg lage de? Uten fare for kvelning? For det har vært det store uromomentet med BLW (itillegg til griseriet) når hun endelig spiser noe, kveles hun på halvparten fordi hun tar for store chunks.
 
Takk for svar, alle sammen :) ja hun er forsåvidt mer interessert når hun får gjøre det selv, men da får hun i alle fall ikke i seg noe særlig. Så hvis man bare skal se på det som en lek så er det vellykka, men ernæringsmessig er det 0.0003% som går i kjeften, resten smøres utover bord og bein og stol. Men ble nysgjerrig på grøtlapper og bananlapper og matmuffins- hvordan kan jeg lage de? Uten fare for kvelning? For det har vært det store uromomentet med BLW (itillegg til griseriet) når hun endelig spiser noe, kveles hun på halvparten fordi hun tar for store chunks.

Hvis de får holde på vil de fleste forstå greia raskt :) Men krever litt tålmodighet. Kort fortalt fungerer blw for de fleste friske barn, men ikke for alle foreldre :p Men det hjelper gjerne om dere kan sitte sammen med henne og spiser samme mat, modellæring er effektivt.

Kveles hun eller brekker hun seg? Brekninger er ekkelt å se på, men trygt og vanlig, brekningsrefleksen ligger langt frem på tunga, og beskytter mot kvelning. Når man mater med skje overstyres den gjerne fordi maten dyttes lengre inn på tunga enn der brekningsrefleksen sitter og maten renner mer inn uansett hva barnet gjør, så endel trøbler ekstra om de er matet mye med skje, men de fleste finner ut av det etterhvert. Men greit å være ekstra påpasselig da.

Bananlapper: 2 banener, et egg og havremel (finnes utallige andre oppskrifter), moses og blandes og stekes enten i komfyren eller i panna.
Grøtlapper: lag «grøt» slik du pleier, men med litt mindre væske og knekk i et egg eller to, stek som bananlapper.
Matmuffins: lagde denne https://lagbarnemat.wordpress.com/2014/05/22/matmuffins/ men oppskriften er beregnet på 10 mnd pluss da, men kan jo tilpasses :)
 
Det er ikke større sjanse for kvelning ved BLW enn den vanlige med skjemating. La babyen din få grise og kose seg, og det tar ikke lang tid før masse mat går inn. Du kommer til å få masse matglede, de små elsker å gjøre ting selv! Jeg valgte BLW da min nekta å bli mata fra starten av. Det ble litt gris i starten. Vi har aldri hatt kvelninger, bare noen helt ufarlige brekninger der maten har kommet ut igjen, men det skal sies at jeg aldri har bekymret meg i det hele tatt, for brekningsrefleksen sitter så langt fremme at det har ikke vært i nærheten av å sette noe i halsen. Ellers, om du er redd brekninger, se dette bildet jeg legger ved! IMG_6577.JPG
 
:Heartred Først av alt sender jeg en stor klem! Det er tøft å skulle tilbake i jobb med et barn som ikke spiser stort annet enn morsmelk. Lille her spiste såvidt mer enn smaksprøver frem til han var ti måneder da det plutselig løsnet. Jeg ville kjørt på med BLW og den maten hun liker. Vil hun ha most banan, så gi most banan. Å gi MME ved behov. Bedre det enn en utslitt mamma og sulten baby!

Vi kjørte en miks av BLW og mating. Har alltid latt lille prøve selv ved middag og lunsj. Bananlapper, grøtlapper og all annen hjemmelaget babymat falt aldri i smak. Indisk gryte derimot :rolleyes: I hvertfall, du sparer mye tid på å gi lille omtrent det samme som dere, bare uten melk og salt. Og hver forberedt på at det tar tid før hun kommer til å spise nok til å klare seg uten melk hele dagen.
 
Mine ville heller ikke ha. Var superstressa med eldste, men det gikk jo bra. Yngste var enda verre. Men fant ut på nett (mye fb-grupper) at det var veldig mange barn som spiste lite mat før de var året. Og det er helt greit. Faktisk mer riktig enn at de spiser masse. Det er jo bare litt jern (og D-vitamin) de trenger ved siden av morsmelk. Mm skal være hovednæringen det første året. Så prøv å senke skuldrene :)

Bare la henne fortsette å putte ting i munnen. Etterhvert vil hun spise mer av det. Og det er ikke så store mengder som skal til i denne alderen, så hun får sikkert i seg nok. Spis sammen og gi henne små biter av mat du spiser. La henne gnage på det du spiser og gjøre som deg. Enten det er banan, fersken, sviske, brødskive osv...

Har du prøvd baby safe feeder? Hva med most banan med litt grøt i, siden hun liker grøt? Holle sin grøt blandet med morsmelk? (Kjøpes på helsekost, er ikke tilsatt noe).
Jeg lot være å variere og heller la de venne seg til få smaker. En nøytral grøttype med morsmelk. En type middagsglass. Noen babyer liker mye smak, andre liker lite. Min eldste gapet som aldri før da han fikk smake tikka masala fra meg.

Istedenfor å stresse masse med mat nå, så prøv heller å få gode rutiner på pumping mtp jobbstart. Slik at det er nok mm mens du er borte. Når baby er over 4 mnd sp anbefales det å gi fast føde i tillegg til morsmelk og ikke mme i tillegg. Så ha nok mm til du drar på jobb og så får pappaen finne ut det matgreiene etterhvert;)
 
Back
Topp