Baby 5 mnd som plutselig ikke vil sove

Guest
Hei! Jeg har en datter som snart blir 5 mnd. Hun har hele tiden vært enkel å legge, men i det siste har det bare vært hyl og skrik - hver eneste gang hun skal sove. Synes det er utrolig slitsomt og lurer på om du har forslag til hva vi kan gjøre for å unngå dette. Dette er hva vi gjør: På dagtid legger jeg henne når jeg ser at hun blir trøtt (gnir seg i øynene, gjesper, blir grinete). Som regel i halv 10-10 tiden og rundt 14. Hun får spise først (morsmelk), og så legger jeg henne etterpå. Tidligere la hun seg for å sove med en gang, men nå hyler hun når jeg legger henne ned. Dermed ender det med at jeg må sitte på sengekanten og vugge henne i søvn. På kvelden legger hun seg rundt 18.30. Kveldsrutinene våre er at vi går på badet og skifter til nattdrakt, ammer, legger henne og synger en nattasang. Tidligere kunne jeg gå ut av rommet mens hun fortsatt var våken, og hun sovnet fort på egen hånd uten problemer. Nå kan jeg ikke legge henne ned en gang uten at hun begynner å skrike. Må holde henne i handa, stryke håret hennes eller vugge henne i søvn. Hva gjør vi galt? Er ingen tilhenger av ferbermetoden, og hun har aldri vært overlatt til seg selv når hun gråter. Hadde vært veldig fint å få forslag til endringer, vi har gått oss fast i vårt eget mønster...
 
Hei! Skjønner godt at du synes det er litt rart at datteren din ikke lenger kan legges i sengen uten å å gråte. Dere osm foreldre kjenner barnet deres best. Forsøk gjerne å finne ut av hva gråten kan skyldes. Er gråten et uttrykk for sinne, smerte...? Har datteren deres nylig vært forkjøla? Kan hun muligens ha vondt i ørene? Er det tenner som er i anmarsj?  Dette er noen av de vanligste årsakene til urolige barn. Det kan være en ide å få sjekket trykket  ørene. Dersom gråten harmed ørene å gjøre, kan dere forsøke å legge en liten pute i senga, eller heve hodeenden. 
Pensling med Dentinox kan  hjelpe på kløe i munnen ved tannframbrudd.
Det som også kan være en god hjelp til å finne roen når barn skal sove, er å gi smokk, evt. la hun få en liten kosefille eller koseleke.
Noen barn kan bli fornærmet når de blir lagt ned og forlatt. De ønsker mye heller å være sammen med foreldrene og ha det sosialt. Det kan muligens hjelpe å ha døra på gløtt og la det falle litt lys inn i soverommet. Da kan datteren din lettere orientere seg hvor hun er.Håper dere finne ut av hva gråten skyldes og at leggingen kan bli en god opplevelse igjen. Beste hilsen Elin 
 
Hei! Skjønner godt at du synes det er litt rart at datteren din ikke lenger kan legges i sengen uten å å gråte. Dere osm foreldre kjenner barnet deres best. Forsøk gjerne å finne ut av hva gråten kan skyldes. Er gråten et uttrykk for sinne, smerte...? Har datteren deres nylig vært forkjøla? Kan hun muligens ha vondt i ørene? Er det tenner som er i anmarsj?  Dette er noen av de vanligste årsakene til urolige barn. Det kan være en ide å få sjekket trykket  ørene. Dersom gråten harmed ørene å gjøre, kan dere forsøke å legge en liten pute i senga, eller heve hodeenden. 
Pensling med Dentinox kan  hjelpe på kløe i munnen ved tannframbrudd.
Det som også kan være en god hjelp til å finne roen når barn skal sove, er å gi smokk, evt. la hun få en liten kosefille eller koseleke.
Noen barn kan bli fornærmet når de blir lagt ned og forlatt. De ønsker mye heller å være sammen med foreldrene og ha det sosialt. Det kan muligens hjelpe å ha døra på gløtt og la det falle litt lys inn i soverommet. Da kan datteren din lettere orientere seg hvor hun er.Håper dere finne ut av hva gråten skyldes og at leggingen kan bli en god opplevelse igjen. Beste hilsen Elin 
 
Back
Topp