Baby 4mnd og begynne med grøt

Bkno5723562

Første møte med forumet
Hei, jeg har ei lita jente på 4mnd og har begynt med grøt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne. Vet jeg ikke skal begynne hardt, men etter 5skjeer så viser hun ikke noe tegn på at det er for mye, hun sover faktisk mindre. Skal jeg bruke purre, når kan jeg begynne med middagsglassene og hvor mye mat skal hun egentlig ha?
Er ikke lett når man er mor for første gang, håper noen kan svare :/
 
Hei, jeg har ei lita jente på 4mnd og har begynt med grøt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne. Vet jeg ikke skal begynne hardt, men etter 5skjeer så viser hun ikke noe tegn på at det er for mye, hun sover faktisk mindre. Skal jeg bruke purre, når kan jeg begynne med middagsglassene og hvor mye mat skal hun egentlig ha?
Er ikke lett når man er mor for første gang, håper noen kan svare :/
Hei!
Forstår godt at du kan synes at det er vanskelig å vite. Dersom du har gitt henne 5 teskjeer flere dager, så kan du gjerne øke opp til full porsjon. De fleste barn viser tydelig når det er nok. De vil snu seg vekk og miste interessen og slutte å gape opp. Man skal alltid respektere når barnet signaliserer at det er mett. Vent gjerne en god stund etter grøtmåltidet før du tilbyr melk. Vil anta at hun gjerne blir urolig etter en stund etter måltidet, og da kan det tyde på at hun er størst og er klar for drikke melk. Når du er kommet opp i en full porsjon grøt på kveldstid, kan du gjerne forsøke å gi henne en porsjon om morgenen/ evt. formiddagen,- for deretter å starte opp med middag mellom de to grøtmåltidene. Det er ingenting i veien for at du tilbyr henne middag/ grønnsakspure. Det viktigste er å tilby en ny matvare om gangen, for å kunne vurdere barnets reaksjon på maten. Sørg for en god atmosfære rundt måltidene, slik at mat forbindes med hygge og glede. Lykke til! Elin
 
Back
Topp