Baby 4 mnd vil ikke spise!

Bkno1573092

Første møte med forumet
Vår jente er nå snart 4 mnd og dette problemet har vart ca 2 mnd allerede..

Hun var født ca 1 mnd for tidlig og har fra dag én fått både pupp og flaske til ALLE måltid. Dette fordi hun var så liten når hun ble født at hun drakk for lite av puppen og ble alltid så sliten, så vi måtte supplere med flaske til alle måltid. Fra fødselen av så måtte vi mate henne hver 3 time og dette gikk greit til frem til for 2 mnd siden... Da var det omtrent full stopp. Først trodde vi det var brystvegring men det kan ikke stemme, så trodde vi det var spisevegring men det stemmer heller ikke. Hvertfall ikke 100%. Eneste sjansen vi har nå til å få i henne mat er å mate henne i søvne. Hun spiser kun 5 ganger i døgnet om vi er heldig. Jeg er så utmattet og rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler vi har prøvd ALT. Har noen opplevd det samme?

Vi har prøvd malt i flaska, mate forskjellige steder, mate av forskjellige folk, mate med forskjellige flasker, kun mm, kun mme, blanding av både mm og mme, mate i alle stillinger blant annet...

Hun spiser godt om morgenen etter hun har sovet ca 6 timer og jeg må vekke henne for å starte dagen med måltider ellers får vi ikke i henne nok i løpet av dagen.

Dette er så vondt og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg? Eller om noen har opplevd det samme?

Vi har vært hos barnelege og helsesøster og prøvd alle råd uten hell.
 
Huff, det er ikke lett når det er sånn! :/
Har du snakket med ammehjelper? De kan som oftest hjelpe med spisevegring hos amme- og flaske barn. <3
Du kan også prøve hjelpebryst, så får barnet i seg både morsmelk og mme samtidig, og måltidene kan bli mer "effektive" når dere først har dem.
Det er ikke automatisk et problem med få måltider (innenfor rimelighetens grenser), så lenge barnet får i seg nok, og er friskt.
Det kan være nyttig dog å få en barnefysioterapeut til å se på barnet. Skjevutvikling av muskler, korte sener osv. kan gjøre enkelte stillinger vonde, eller umulige for barnet.
"Soveamming/-mating" er undervurdert også, og barnet får gjerne i seg mer enn vi tror selv om det spiser i halvsøvne.
 
Hvordan følger babyen kurven sin? Jeg tenker ingen stress om babyen legger på seg det hun trenger, om hun ikke gjør det ville jeg hørt med helsestasjonen hva du skal gjøre.
 
Mine har vært slik[emoji17] mellomste begynte med grøt tidlig og da løsnet det, minste måtte drikke melk liggende flatt på sofaen ellers drakk ikke han. Begge fulgte sin egen kurve med lå lavt. Hva sier helsesøster/lege? Har dere sjekket for låsninger?
 
Har sykehuset spiseteam?

Vi måtte innom der med vår datter siden hun fikk spisevegring ved ca 3 mnd alder. Det hjalp veldig, men ble ikke skikkelig bra før vi begynte med fast føde, så om det finnes på deres sykehuset, be om henvisning.
Vi var på Ahus.
 
En venninne opplevde spisevegring hos sin baby fra ca 3mnd og ikke før hen var 10 mnd var det en lege som nevnte melkeallergi. Hen hadde ikke de typiske symptomene og derfor ble det ikke oppdaget tidligere. Etter de kuttet melk har det blitt mye bedre (ble bedre over natta) men hen er fortsatt litt småspist da..
 
Jenta skal til fysioterapaut om 3 dager etter råd fra Helsesøster. Hun har forøvrig vært eksemplarisk oppi alt dette, men det er selvsagt begrenset hva hun også kan gjøre utenom å gi oss støtte og motivasjon og alt hun allerede har gjort. Vi er der ca annenhver uke for å prate med henne.
Skal sjekke opp i spiseteam på sykehuset, takk for tips.
Ble henvist til en barnelege som rett og slett var ufyselig, hun ville ikke høre på oss og sa at vi skulle gi barnet mat hver 3 time. Jeg prøvde å si at det funket jo i 2 mnd men at nå vil hun ikke ha mat, uansett om det går 2 eller 6 timer mellom måltidene på det verste. Jeg kan jo ikke svelge for ungen! Så da ringte vi helsesøster igjen og hun ble helt forfjamset og sa at sånn skulle det ikke være eller oppleves. Men legen hadde vel en suksessoppskrift hun sa til alle, men ville ikke høre på vår historie og at dette ikke funket.
Jenta går opp i vekt og følger sin egen kurve veldig fint, ca 100-200g i uka. Men siden hun var så liten så ville helsesøster at hun skulle nærme seg «normalkurven» raskere og derfor ville hun vi skulle berike melken. Problemet hadde allerede begynt men føler det har gradvis blitt verre og usikker på om det har noe med mme og gjøre eller ikke. Klarer rett og slett ikke å finne en klar sammenheng, og tro meg, det er ingenting annet jeg tenker på.
Av 5-6 måltider går 1-2 «greit» dvs uten gråting, men vi bruker ca 1 time på hvert måltid. Det er ubeskrivelig slitsomt, ikke fordi det tar så lang tid, men fordi det er så vondt å vite at hun ikke vil spise. Vi har prøvd å la henne regulere seg selv, men da gir hun jo ikke tegn så dette kuttet vi raskt ut.
Vi skal på 4mnd kontroll imorgen og jeg bare ber til høyere makter om at når grøt blir introdusert så løsner det.
 
Jenta skal til fysioterapaut om 3 dager etter råd fra Helsesøster. Hun har forøvrig vært eksemplarisk oppi alt dette, men det er selvsagt begrenset hva hun også kan gjøre utenom å gi oss støtte og motivasjon og alt hun allerede har gjort. Vi er der ca annenhver uke for å prate med henne.
Skal sjekke opp i spiseteam på sykehuset, takk for tips.
Ble henvist til en barnelege som rett og slett var ufyselig, hun ville ikke høre på oss og sa at vi skulle gi barnet mat hver 3 time. Jeg prøvde å si at det funket jo i 2 mnd men at nå vil hun ikke ha mat, uansett om det går 2 eller 6 timer mellom måltidene på det verste. Jeg kan jo ikke svelge for ungen! Så da ringte vi helsesøster igjen og hun ble helt forfjamset og sa at sånn skulle det ikke være eller oppleves. Men legen hadde vel en suksessoppskrift hun sa til alle, men ville ikke høre på vår historie og at dette ikke funket.
Jenta går opp i vekt og følger sin egen kurve veldig fint, ca 100-200g i uka. Men siden hun var så liten så ville helsesøster at hun skulle nærme seg «normalkurven» raskere og derfor ville hun vi skulle berike melken. Problemet hadde allerede begynt men føler det har gradvis blitt verre og usikker på om det har noe med mme og gjøre eller ikke. Klarer rett og slett ikke å finne en klar sammenheng, og tro meg, det er ingenting annet jeg tenker på.
Av 5-6 måltider går 1-2 «greit» dvs uten gråting, men vi bruker ca 1 time på hvert måltid. Det er ubeskrivelig slitsomt, ikke fordi det tar så lang tid, men fordi det er så vondt å vite at hun ikke vil spise. Vi har prøvd å la henne regulere seg selv, men da gir hun jo ikke tegn så dette kuttet vi raskt ut.
Vi skal på 4mnd kontroll imorgen og jeg bare ber til høyere makter om at når grøt blir introdusert så løsner det.

Viser hun noe tegn til magevondt under spisingen da?

Jenta mi på 6 uker har startet grine mer og sliter med å få i seg mat enkelte ganger, men har funnet ut at det er magen/luft/bæsj som hun ikke får ut som plager henne.

Løsningen her er å sykle med bena hennes mens hun ammes og det fungerer overraskende bra;-)

Lykke til, håper det ordner seg for dere!
 
Viser hun noe tegn til magevondt under spisingen da?

Jenta mi på 6 uker har startet grine mer og sliter med å få i seg mat enkelte ganger, men har funnet ut at det er magen/luft/bæsj som hun ikke får ut som plager henne.

Løsningen her er å sykle med bena hennes mens hun ammes og det fungerer overraskende bra;-)

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Det som ofte skjer under de fleste måltider er at hun ikke vil ha melken. Når hun ser flaska/smaker melken så begynner hun å gråte. Roer seg med en gang vi tar den vekk. Prøver flere ganger, samme skjer. Så legger vi henne over brystet og gir hun sutten (som hun suger febrilsk på) og vugger henne til hun nesten sovner og da gir vi henne flaska og hun drikker. Derfor tror vi liksom ikke at det egentlig er melkesmaken hun reagerer på. Har selvsagt prøvd rene smaker og blanda smaker og blanda vitaminer i osv. Noen måltider drikker hun våken men det er blitt så sjelden at det er nesten fælt. Man tenker jo hele tiden og det kommer bare mer, og rarere, bekymringer som tiden går. Tenk om hun blir vant med å bare få mat i søvne feks, men vi må jo bare få i henne mat når vi kan.

Vi merker at hun spiser dårligere de dagene hun ikke får vært på do, men nå er problemet konstant med spisingen så vi har på en måte utelukket at det kun er derfor.

Derfor er dette så vanskelig. Skjønner ingenting og all mating er en kamp.

Skal sies at hun er kjempe blid og leken, sjelden grinete utenom av og til på kveldene ellers utenom matingen. Så vi har egentlig kommet frem til at hun bare er mett og ikke vet hva sult er siden hun har fått faste måltider siden hun ble født...
 
Jenta mi var sånn, viste seg å være stramt tungebånd.
 
Det som ofte skjer under de fleste måltider er at hun ikke vil ha melken. Når hun ser flaska/smaker melken så begynner hun å gråte. Roer seg med en gang vi tar den vekk. Prøver flere ganger, samme skjer. Så legger vi henne over brystet og gir hun sutten (som hun suger febrilsk på) og vugger henne til hun nesten sovner og da gir vi henne flaska og hun drikker. Derfor tror vi liksom ikke at det egentlig er melkesmaken hun reagerer på. Har selvsagt prøvd rene smaker og blanda smaker og blanda vitaminer i osv. Noen måltider drikker hun våken men det er blitt så sjelden at det er nesten fælt. Man tenker jo hele tiden og det kommer bare mer, og rarere, bekymringer som tiden går. Tenk om hun blir vant med å bare få mat i søvne feks, men vi må jo bare få i henne mat når vi kan.

Vi merker at hun spiser dårligere de dagene hun ikke får vært på do, men nå er problemet konstant med spisingen så vi har på en måte utelukket at det kun er derfor.

Derfor er dette så vanskelig. Skjønner ingenting og all mating er en kamp.

Skal sies at hun er kjempe blid og leken, sjelden grinete utenom av og til på kveldene ellers utenom matingen. Så vi har egentlig kommet frem til at hun bare er mett og ikke vet hva sult er siden hun har fått faste måltider siden hun ble født...
Har en jenten som er født en mnd før tiden og pga syndrom så sliter vi med maten. Dette er det jeg har gjort. Ikke sikkert tipsene passer deg.

Kuttet ut hver 3 time, gikk over til at Hun selv.måtte gi bedskjed. Og spiste bedre hver 4 time.

Gav litt sviske to ganger i døgnet til flasken. Litt sviske og så drikke. Da kom magen seg.

Innførte smaksprøve på maisgrøt fra 4 mnd alderen. Kun litt på tungen de fødte gangene. Da endrer alt seg etter noen uker. Spiser litt mer grøt før.hver uke som går med litt sviske.

Noen barn spiser lite sånn er det bare. Så lenge hun legger på seg ikke stress. Barnet bruker det første leveåret på å ta.igjen vekten.

Sjekk hvilket hull du bruker på flasken. Kan godt være du skal gå ned et nivå, så spruten ikke står i munnen på babyen
 
Back
Topp