Baby 4 mnd feber i 10 dager

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
Har vært hos lege 3 ganger pga veldig tørre bleier. Crp på tirsdag var under 5, fredag 7 og igår 19. Ingen ulyd på lunger og legen så ikke noe i hals eller ører.
Skal man bare slå seg til ro med at alt er bra og gi paracet hver 8 time?
Er det vanlig med feber i så mange dager uten bedring?

Uten paracet blir hun uvel og spiser veldig lite=veldig tørre bleier
Med paracet går feberen bort i 6-10 timer og hun spiser bedre(men ikke bra), og har 2-3 bleier med litt tiss i døgnet.

Noen som har opplevd det samme?
Hun hoster stygt, er litt tett og snørrete

Da hadde jeg bedt om og få hun innlagt dersom hun har hatt feber i 10 dager.

Noe er det jo, når det har gått så lang tid. Og tørre bleier er ikke bra! Lykke til:)

Eg sier som min lege sa feber kommer fra noen plats. De er å finna ut var och hvorfor hon har feber.
Hon har torra bløjor og. Hade ringt legen igjen eg å stått. Syns inte du ska slå deg till ro nær hon har haft feber i 10 dagar

Så liten, så lenge, da hadde jeg gått til legen igjen ja.

Datteren min hadde feber som kom og gikk i 12 dager eller noe sånn nå i vår, men vi var jo faktisk til legen med henne også et par ganger. Hun er fire år.

Så lenge febernedsettende funker og crp er lav så er det jo ingenting å gjøre. Dersom feberen er over 39 sammenhengende i mer enn 3 døgn så dra å ta crp og få antibiotika om nødvendig. Mulig den er på vei opp nå, så kanskje en betennelse på gang. Men noen ganger klarer kroppen å hanskes med det selv uten antibiotika - det kan ta litt tid, så må bare la kroppen jobbe. Feber er et tegn på at kroppen jobber, er feberen under 38 trenger du ikke gi paracet med mindre hun er i dårlig form. Følg med allmenntilstand, at barnet ikke er sløvt og er lite våkent. Du merker endring på barnet om hun får for lite væske.

Last edited:
Da kontakter vi legen imorgen hvis feberen fortsatt er det.
Hun har enda feber, men spiser litt og tisser litt.
Ga paracet nå så det holder til imorgen forhåpentligvis

Har vært hos lege 3 ganger pga veldig tørre bleier. Crp på tirsdag var under 5, fredag 7 og igår 19. Ingen ulyd på lunger og legen så ikke noe i hals eller ører.
Skal man bare slå seg til ro med at alt er bra og gi paracet hver 8 time?
Er det vanlig med feber i så mange dager uten bedring?

Uten paracet blir hun uvel og spiser veldig lite=veldig tørre bleier
Med paracet går feberen bort i 6-10 timer og hun spiser bedre(men ikke bra), og har 2-3 bleier med litt tiss i døgnet.

Noen som har opplevd det samme?
Hun hoster stygt, er litt tett og snørrete

Det skal alltid tas urinprøve av småbarn når man ikke finner en sannsynlig årsak til feber for å utelukke urinveisinfeksjon, det har jeg fått beskjed om de 2 gangene vi har vert hos legen uten tydelige symptomer. Begge gangene har det kommet symptomer på ørebetennelser noen dager etter legebesøket og fått antibiotika mot det. Men etter så mange dager bør det virkelig tas urinprøve.

Det skal alltid tas urinprøve av småbarn når man ikke finner en sannsynlig årsak til feber for å utelukke urinveisinfeksjon, det har jeg fått beskjed om de 2 gangene vi har vert hos legen uten tydelige symptomer. Begge gangene har det kommet symptomer på ørebetennelser noen dager etter legebesøket og fått antibiotika mot det. Men etter så mange dager bør det virkelig tas urinprøve.
Vil ikke uvi gi høy crp?

Vil ikke uvi gi høy crp?
Jeg sitter og leser på legevakthåndboka for oslo og der står det at det: Klinikk : Cystitt: Ofte uklar symptomatologi; få eller ingen funn. Og: generelt: Spedbarn får uspesifikke symptomer og blir lett alvorlig syke. Tenk UVI ved alle uklare symptomer hos spedbarn og ved alle uklare febertilstander hos alle barn.

Og det er den beskjeden jeg fikk når min sønn var syk, selv om han var snørrete nå måtte vi ta urinprøve på han når han fikk høy feber ved 8 ukers alder og ingen tydelig årsaker til infeksjon og samme igjen ved ca 1 år når han var syk i en uke 40 i feber og ingen bedring og ingen klare symptomer. Begge gangene hadde han nesten ingen økning i crp.

Glemte å skrive at vi har prøvd å ta urinprøve flere ganger, men pga så lite tiss så har det ikke kommet oppi den posen fordi de dråpene som kommer sklir ut på siden.
Men skal prøve med ny urinprøve, takk for påminnelsen

Glemte å skrive at vi har prøvd å ta urinprøve flere ganger, men pga så lite tiss så har det ikke kommet oppi den posen fordi de dråpene som kommer sklir ut på siden.

Tena har kommet med en greie som skal festes i bleia og som gir resultat med en gang. Trenger ekstremt lite urin og kan være i bleia i inntil 18 timer, kan skaffes på apotek/bandasjist men må kanskje bestilles.

http://www.tena.no/profesjonelle/u-test/?teasercmp=professionals:tena-u-test

Tena lady har kommet med en test for urinveisinfeksjon til å ha i bleia, den trenger lite urin og kan være i bleia i inntil 18 timer hvis jeg husker riktig. Kan kjøpes på apotek/bandasjist men må kanskje bestilles. Du kan jo ringe legen og høre om en slik test er grei.

Annet tips er å vaske henne først så holde henne over en ren potte, sette på vann i vasken og blåse henne over nedere del av magen.

Tena lady har kommet med en test for urinveisinfeksjon til å ha i bleia, den trenger lite urin og kan være i bleia i inntil 18 timer hvis jeg husker riktig. Kan kjøpes på apotek/bandasjist men må kanskje bestilles. Du kan jo ringe legen og høre om en slik test er grei.

Annet tips er å vaske henne først så holde henne over en ren potte, sette på vann i vasken og blåse henne over nedere del av magen.

Såååå smart! Takk for tips

Jeg sitter og leser på legevakthåndboka for oslo og der står det at det: Klinikk : Cystitt: Ofte uklar symptomatologi; få eller ingen funn. Og: generelt: Spedbarn får uspesifikke symptomer og blir lett alvorlig syke. Tenk UVI ved alle uklare symptomer hos spedbarn og ved alle uklare febertilstander hos alle barn.

Og det er den beskjeden jeg fikk når min sønn var syk, selv om han var snørrete nå måtte vi ta urinprøve på han når han fikk høy feber ved 8 ukers alder og ingen tydelig årsaker til infeksjon og samme igjen ved ca 1 år når han var syk i en uke 40 i feber og ingen bedring og ingen klare symptomer. Begge gangene hadde han nesten ingen økning i crp.
Åja. Aldri tatt uvitest her... Men så har jeg heller aldri dratt til lege med bare forkjølelse, har dratt når jeg har mistenkt hals- eller ørebetennelse.

Åja. Aldri tatt uvitest her... Men så har jeg heller aldri dratt til lege med bare forkjølelse, har dratt når jeg har mistenkt hals- eller ørebetennelse.

Begge gangene viste det seg at han hadde ørebetennelse, tok bare litt tid før han ble veldig tydelig rødt i ørene. Det er ikke alltid at symptomene/rødhet er så tydelig til å begynne med. Første gangen var han bare 8 uker og hadde nesten 40 i feber i 3 dager før vi dro til legen så jeg viste at det var noe mer enn en forkjølelse som feilte han. Nå er han 17 mnd og har hatt 5-6 ørebetennelser og bare ved ørebetennelse han får høy feber så jeg drar vel ganske rett til legen ved feber på 40. Men legen mener alltid at vi må vente noen dager, har aldri gått over av seg selv hos han. En gang hadde han 40 i feber i 1 uke før legen ville gi antibiotika, etter 2 doser var feberen borte.

Begge gangene viste det seg at han hadde ørebetennelse, tok bare litt tid før han ble veldig tydelig rødt i ørene. Det er ikke alltid at symptomene/rødhet er så tydelig til å begynne med. Første gangen var han bare 8 uker og hadde nesten 40 i feber i 3 dager før vi dro til legen så jeg viste at det var noe mer enn en forkjølelse som feilte han. Nå er han 17 mnd og har hatt 5-6 ørebetennelser og bare ved ørebetennelse han får høy feber så jeg drar vel ganske rett til legen ved feber på 40. Men legen mener alltid at vi må vente noen dager, har aldri gått over av seg selv hos han. En gang hadde han 40 i feber i 1 uke før legen ville gi antibiotika, etter 2 doser var feberen borte.
Ja det tar som regel noen dager før betennelsen kommer. Her har det mange ganger gått over av seg selv etter 2-3 dager med høy feber. Men da har han vært eldre. Da han var bare 1 år måtte vi ha antibiotika hver gang det gikk mer enn 3 dager med høy feber. Var hals da og ikke ører.

Hva er feberen på? Håper hun snart blir frisk!

Feberen er mellom 38,2 og 39,3.
Idag har den vært 38,5 hele dagen.
Den første uka lå den på 37,5-38,3....var først etter en uke som syk at temperaturen ble værre faktisk.
Menmen...ikle kjempe høy temp. Men mye for en liten kropp på 5,7 kg

Men visst hon har feber å i tilleg bleier e tørra så e frågan får hon nok vætske i seg.?? Viktigt me vætska å feber

Temp under 38 blir ikkje rekna som feber på små barn, så første veka var det jo lite feber, men eg syns jo likevel at det virkar som om det er noko på gang. Om formen er stabil slik som no ville eg venta 1-2 dagar og så tatt ny crp. Om formen blir verre ville eg tatt kontakt med lege igjen i morgon.
Og urinprøven er det viktig å få tatt for å utelukke UVI, crp stiger ofte sakte i starten ved UVI.
Masse god bedring:)

Back
Topp