Baby 3 mnd og vannkoppper

jeani

Elsker forumet
Er det farlig? Har foreløpig bare registrert et par kopper i hodet, og allmenntilstanden virker  fin (bank i bordet).

Noen som harhatt babyer med vannkopper?

Jeg mener å ha hørt at det er farlig/skummelt om barnet er under 3 mnd gammel..
Men ring barsel eller barneavdeling på sykehuset å hør, evt legevakt..

ok, bør kanskje ringe da.... Andre??

Mini haddde det når han var litt over 2 mnd, men fikk bare noen prikker, og ikke feber. Så jeg kontaktet ikke lege, og det gikk over etter noen dager. Såg ikke ut til at prikkene plaget ham heller.

Kalle Klovn skrev:
Mini haddde det når han var litt over 2 mnd, men fikk bare noen prikker, og ikke feber. Så jeg kontaktet ikke lege, og det gikk over etter noen dager. Såg ikke ut til at prikkene plaget ham heller.

Godt å høre. Har ikke kontaktet legevakten for hun er helt fin i allmenntilstanden og foreløpig bare 2 prikker. Håper hun ikke blir like angrepet som broren..

Det er ved feber under 3mnd man skal kontakte lege.

Så lenge barnet ikke har feber og allmenntilstanden er fin, så er det vel ingen grunn til å kontakte lege?
De gjør jo ingenting med det. Vannkopper går jo sin gang.

Det eneste du skal være klar over er at hun kan få vannkopper igjen når hun får det nå så liten.
Det følger også en del ettersykdommer med vannkopper. (at man kan bli syk etterpå).

Om eldste blir plaget vil jeg anbefale Aderma cytelium på apoteket. En spraykrem som er kløstillende. Bedre enn hvitvask.

minstemann hadde vannkopper da han var 3 måneder, og det gikk veldig fint. Ikke så mange prikker, og kun litt feber en dag.

Peppa gris skrev:

Så lenge barnet ikke har feber og allmenntilstanden er fin, så er det vel ingen grunn til å kontakte lege?

Det eneste du skal være klar over er at hun kan få vannkopper igjen når hun får det nå så liten.
Det følger også en del ettersykdommer med vannkopper. (at man kan bli syk etterpå).

Om eldste blir plaget vil jeg anbefale Aderma cytelium på apoteket. En spraykrem som er kløstillende. Bedre enn hvitvask.

Er dette helt sikkert, at det følger en del ettersykdommer? Eldste har nettopp hatt vannkopper, vible anbefalt noe ssom hete "pox clin" som er en kjølende mousse og klødempende mot vannkopper. Men takk for tips :)

**kathrine** skrev:
minstemann hadde vannkopper da han var 3 måneder, og det gikk veldig fint. Ikke så mange prikker, og kun litt feber en dag.

Godt å høre! Ble han syk i etterkant, altså når vannkoppene var over?

lillemann hadde vannkopper da han var tre månder. Han fikk vel tilsammen 7 prikker og tre av de ble blemmer. Almen tilstanden hans var bra, så jeg bare smurte på med litt hvitvask på prikkene, for jeg viste jo ikke om han hadde ubehag. Hadde ikke noe etter sykdommer pga dette. Men ulempen var jo at vi hadde vannkopper igjen for noen uker siden, men da fikk han ikke mer en 20 prikker og av de ble det to blemmer. Bare følg med du og kontakt lege ved feber eller dårlig almen tilstand:)

søteste skrev:
lillemann hadde vannkopper da han var tre månder. Han fikk vel tilsammen 7 prikker og tre av de ble blemmer. Almen tilstanden hans var bra, så jeg bare smurte på med litt hvitvask på prikkene, for jeg viste jo ikke om han hadde ubehag. Hadde ikke noe etter sykdommer pga dette. Men ulempen var jo at vi hadde vannkopper igjen for noen uker siden, men da fikk han ikke mer en 20 prikker og av de ble det to blemmer. Bare følg med du og kontakt lege ved feber eller dårlig almen tilstand:)

Det er absolutt enulempe at de kommer igjen, men den tid den sorg ;) Krysser bare fingre for at hun ikke blir hard angrepet nå når hun er så liten.

Snuppa mi hadde vannkopper 11 uker gammel og det gikk helt greit. Lite feber men masse prikker.
Legen mente hun var heldig som fikk det så tidlig... ferdig med det liksom.Men helsesøster mente at hun kunne få det ennå en gang pga hun var så ung.
Nå er hun 4 år og i bhg har det vært 3 runder med vannkopper uten at hun har fått det :-)

Markus hadde det da han var 4-5 mnd. Han fikk masse prikker, men nesten ingen som slo ut. Gikk veldig fort over for ham

jeani skrev:

Peppa gris skrev:

Er dette helt sikkert, at det følger en del ettersykdommer? Eldste har nettopp hatt vannkopper, vible anbefalt noe ssom hete "pox clin" som er en kjølende mousse og klødempende mot vannkopper. Men takk for tips :)

Var vel kanskje dumt forklart.
Ikke alle blir syke, men immunforsvaret er såpass dårlig så man kan lett bli syke.
Eldste her hostet så mye uka etter vannkoppene så jeg var hos legen med han, han var bare vanlig forkjøla, men jeg var redd det var lungebetennelse eller bronkitt.

Han fikk også kyssesyken rett etterpå,. Så ørebetennelse. Han ble så dårlig pga det her at han ble lagt inn på sykehus med mistanke om hjernehinnebetennelse (han hadde blodprikker i hele ansiktet). Heldigvis var det bare fordi trommehinna sprakk og han hadde så intense hodesmerter og ble kvalm og kastet opp.

Av 3 barn, så var det kun han som ble syk i ettertid.
Alle mine 3 hadde vannkopper samtidig.

Back
Topp