Baby 3 mnd hater å kjøre bil og ligge i vognen

Hei

Har en baby på 3 mnd som siden han var født skreket for full hals i bilsete. Både inne i huset og i bilen. I begynnelsen gulpet han mye i bil. Det har gitt seg forsåvidt, men sant skal sies han gulper ekstremt mye ellers. Og det skjer selvklart i bilen også, men ikke like mye som før. Han skriker så mye at han tilslutt ikke har noe lyd lenger, men bare er helt stiv i kroppen. Jeg må si at det gjør vondt når han skriker slik. Vi prøver å kjøre minst mulig. Og kjører kanskje bare 1 gang per uke. Han har også siste 6 ukene begynt å hate å ligge i vognen. Skriker der også, men ikke like intenst. Eneste han slutter å skrike i etterhvert eter bæresele og sjal. Han liker heller ikke å få på lue. Blir like rasende. Så den må jeg lure på mens jeg ammer.
Liker seg også best hjemme og kan bli veldig urolig og skriket ute f eks i butikken. Og vil bare henge på puppen når vi gjør andre ting enn å være hjemme.

Noen som har det på samme måte? Tips til hva man kan gjøre? Er veldig glad i å gå på tur. Dette gjør det veldig vanskelig.
Gulping kan jeg ingenting om, så det skal jeg ikke prøve å gjette på, men godt dere nå blir tatt alvorlig og får en ordentlig sjekk :happy:

Men baby som ikke liker vogn eller å kjøre bil kjenner jeg godt til ;) Førstemann her hatet bilkjøring, og de rolige stundene med baby som sov søtt i vogna si kunne jeg se langt etter :) Men det var absolutt ingenting galt, h*n trengte nærhet - bæresjal og -sele var redningen her. Og plutselig når h*n var rundt 6mnd kunne duppene foregå i vogna, samme i bilen men da måtte vi være ekstra nøye med at h*n ikke rakk å bli overtrøtt :)
Vi gikk masse tur med bæretøy - egentlig litt praktisk, for du kan gå hvor du vil uten å tenke på fremkommelighet med vogn :)

Manuell terapeut , de er bedre på barn
Hei

Takk for veldig informativt svar det skal jeg se etter i morgen. Han kom veldig raskt I fødsel. 1 time og 40 min fra første ri til han var ute. Har forstått at de da lettere kan få låsninger?

Hvem går man til for å få sjekket låsninger?

Hei

Takk for veldig informativt svar det skal jeg se etter i morgen. Han kom veldig raskt I fødsel. 1 time og 40 min fra første ri til han var ute. Har forstått at de da lettere kan få låsninger?

Hvem går man til for å få sjekket låsninger?

Manuellterapeut bruke en del. Vi hadde best erfaring med osteopat.

Har en som blir 2 år om 2 mnd som fram til nå har hata å sitte i bil. Bare skriker. Og han takler heller ikke å sitte i en vogn som står i ro. Bare skriking.

Som en annen nevnte står det fryktelig dårlig til med kunnskap om tungebånd generelt i helsevesenet, det sees som en trend, mens det trolig faktisk fødes flere med stramt tungebånd. Derfor er man nødt til å oppsøke de få man vet kan feltet for å være helt sikker. Vår hatet å sitte i bilsete og ligge i vogn, hadde stramt tungebånd grad 4. Mye bæring i sjal. Stramt tungebånd kan også påvirke nakke osv fordi de må kompensere. Vi fikk det klippet og har ei som digger å kjøre bil etter det, bl. a. Det reddet ammingen også.

Ja det er fort, og det er nesten godt gjort å komme ut av en fødsel uten låsninger. De har jo ligget "sammenkrøllet" også.

Du kan bruke osteopat, manuellterapeut eller kiropraktor. Men pass på at de kan noe om barn. Ikke alle kan det.

Jeg brukte kiropraktor på eldste (jeg brukte samme som jeg brukte selv) og manuellterapeut.
Til yngste brukte jeg osteopaten jeg selv gikk til. Synes nok at det hadde best effekt.

Begge ble iallefall bra.

Ja visst :) skal til kiropraktor på torsdag som er flink med baby. Han har visst mest sannsynlig stramt tungebånd

Hvor har du vært å sjekket det? I det offentlige får man sjeldent hjelp, og mange unger med tydelig stramt tungebånd blir avvist. Det er helt tragisk!

Det kan være en sammenheng visstnok. Jeg husker ikke hvorfor, men mulig det har noe med stilling å gjøre? Jeg fikk bare fortalt at det kunne ha en sammenheng. Det samme kan gulping, ser du nevner det og.

To leger på Ullevål da han ble født. 2 jordmødre har i etterkant sjekket det også pga problemer med dietak og ammingen.
Men nå sendte jeg bildene inn til amd i gruppen på Facebook og de mente det klart og tydelig var stramt. :( så nå har jeg time til kiropraktor og lege som kan dette

Som en annen nevnte står det fryktelig dårlig til med kunnskap om tungebånd generelt i helsevesenet, det sees som en trend, mens det trolig faktisk fødes flere med stramt tungebånd. Derfor er man nødt til å oppsøke de få man vet kan feltet for å være helt sikker. Vår hatet å sitte i bilsete og ligge i vogn, hadde stramt tungebånd grad 4. Mye bæring i sjal. Stramt tungebånd kan også påvirke nakke osv fordi de må kompensere. Vi fikk det klippet og har ei som digger å kjøre bil etter det, bl. a. Det reddet ammingen også.

Hei

Jeg sendte inn bilder og historien vår for noen dager siden på den gruppen for tungebånd til adm. der. De sa at de stå hjerteformet tunge som tyder på at det er stramt og at vakre tungebånd er det som er stramt. Har bestilt time til kiropraktor som er god på disse musklene og babyer. Og til en lege i Bergen som er eksperten på dette området.

Nå er det sånn at jeg håper det er tungebåndet som gjør dette med bil/ barnevogn og generelt l det å sove vanskelig for oss. Så kan det jo forhåpentligvis bli bedre etter et klipp :)

Så godt å høre at ting ble bedre for dere. Da er det håp her også ❤️

Gulping kan jeg ingenting om, så det skal jeg ikke prøve å gjette på, men godt dere nå blir tatt alvorlig og får en ordentlig sjekk :happy:

Men baby som ikke liker vogn eller å kjøre bil kjenner jeg godt til ;) Førstemann her hatet bilkjøring, og de rolige stundene med baby som sov søtt i vogna si kunne jeg se langt etter :) Men det var absolutt ingenting galt, h*n trengte nærhet - bæresjal og -sele var redningen her. Og plutselig når h*n var rundt 6mnd kunne duppene foregå i vogna, samme i bilen men da måtte vi være ekstra nøye med at h*n ikke rakk å bli overtrøtt :)
Vi gikk masse tur med bæretøy - egentlig litt praktisk, for du kan gå hvor du vil uten å tenke på fremkommelighet med vogn :)

Får håpe det blir bedre her også snart:) Jeg føler jeg sitter å venter på at "neste mnd" er det bedre hele tiden. Hehe.
Bærer han i sele og det liker han bedre enn vog og bil, men ikke alltid han vil være der heller.
Sover gjør han nesten ikke på dagen. Han er er veldig trøtt, men vanskelig å få han i søvn. Sovner med pupp så prøver jeg å legge han og da våkner han enten med engang eller like etter. Ofte med gulping. Selv med rap før legging. Føler jeg bate sitter hele dagen og prøver å legge han :/

Fant ut at han mest sannsynlig har stramt tungebånd. Så kammske ting blir bedre med et klipp :)

Hei

Jeg sendte inn bilder og historien vår for noen dager siden på den gruppen for tungebånd til adm. der. De sa at de stå hjerteformet tunge som tyder på at det er stramt og at vakre tungebånd er det som er stramt. Har bestilt time til kiropraktor som er god på disse musklene og babyer. Og til en lege i Bergen som er eksperten på dette området.

Nå er det sånn at jeg håper det er tungebåndet som gjør dette med bil/ barnevogn og generelt l det å sove vanskelig for oss. Så kan det jo forhåpentligvis bli bedre etter et klipp :)

Så godt å høre at ting ble bedre for dere. Da er det håp her også ❤️

Skjønner håpet, er enklere når man vet hva det er. Var bakre her også, i den betydning at det ikke var et synlig segl foran som var stramt, men lå skjult bak hinnen. Kan love deg vi ville blitt avfeid mange steder, men hadde superflaks med en helsestasjon som akkurat hadde blitt kurset i emnet. Fikk en henvisning, men droppet den siden det aldri klippes bakre på henvisning. Håper retningslinjer og kunnskap endrer seg så man kan få hjelp uansett hvor i landet man bor, koster å klippe privat, og mange går reisen I tillegg. Masse lykke til!

Hei.
Nei, vi skal på sykehuset neste uke eng gulping. Vi er bare ikke blitt tatt seriøst før nå når det kommer til gulping. Han hat vært i to utviklingstrinn og det har jeg merket godt. Ser ikke sammenheng med bilkjøring og vogn og utviklingstrinn da han hater det like mye når han har gode perioder. Han liker bæresele nok til å roe seg etterhvert der. Det er den jeg bruker, men de skal jo ikke sitte så lenge i den. Så hadde jo selvfølgelig vært bedre med vogn.
Ja det er litt slitsomt ❤️ gruer meg til enhver tur ut av huset..
Da vesle skatten var liten så hjalp det at en av oss foreldre satt bak i baksetet med han.
Han ble urolig hvis vi begge satt framme i bilen og han da ikke kunne se oss.

Skjønner håpet, er enklere når man vet hva det er. Var bakre her også, i den betydning at det ikke var et synlig segl foran som var stramt, men lå skjult bak hinnen. Kan love deg vi ville blitt avfeid mange steder, men hadde superflaks med en helsestasjon som akkurat hadde blitt kurset i emnet. Fikk en henvisning, men droppet den siden det aldri klippes bakre på henvisning. Håper retningslinjer og kunnskap endrer seg så man kan få hjelp uansett hvor i landet man bor, koster å klippe privat, og mange går reisen I tillegg. Masse lykke til!

Ja det er det samme her. Kiropraktoren jeg var til i dag sa det samme. At man ville blitt avvist mange steder. Og det har vi jo også blitt tidligere. Blir privat- for som du sier så klipper de jo ikke bakre offentlig enda.
Blir spennede å se om ting blir bedre. Gruer meg også kjenner jeg til klippet ❤️

Da vesle skatten var liten så hjalp det at en av oss foreldre satt bak i baksetet med han.
Han ble urolig hvis vi begge satt framme i bilen og han da ikke kunne se oss.

Ja her sitter en av brødrene bak :) Kjører nesten aldri alene. Ikke noe bra å sitte å kjøre og samtidige være fult opptatt med skrikende baby.

Ja det er det samme her. Kiropraktoren jeg var til i dag sa det samme. At man ville blitt avvist mange steder. Og det har vi jo også blitt tidligere. Blir privat- for som du sier så klipper de jo ikke bakre offentlig enda.
Blir spennede å se om ting blir bedre. Gruer meg også kjenner jeg til klippet ❤️

Det gjorde jeg også. Fikk ikke helt med meg hvor gammel lille er? Jeg gruet meg til klipp, men det gikk veldig fort. Tøyingen føles ikke så godt spesielt de første dagene, men hvis man ikke gjør det eller ikke gjør det ofte nok har man klippet forgjeves, for det gror fort på de små. Etter et par dager gikk det bedre. Hun var mer forbanna over å få to fingre i munnen enn at det var vondt, for gråt og klaging sluttet så fort vi var ferdig, og det tar heldigvis ikke lang tid med hver tøying. :happy:

Bare husk at for noen tar det litt tid å merke endring. Stramt tungebånd har vært der siden tidlig i fosterlivet, må lære å bruke tungen annerledes og plutselig trenger de ikke kompensere, men løst opp spenningene som eventuelt har bygget seg opp.

Det gjorde jeg også. Fikk ikke helt med meg hvor gammel lille er? Jeg gruet meg til klipp, men det gikk veldig fort. Tøyingen føles ikke så godt spesielt de første dagene, men hvis man ikke gjør det eller ikke gjør det ofte nok har man klippet forgjeves, for det gror fort på de små. Etter et par dager gikk det bedre. Hun var mer forbanna over å få to fingre i munnen enn at det var vondt, for gråt og klaging sluttet så fort vi var ferdig, og det tar heldigvis ikke lang tid med hver tøying. :happy:

Bare husk at for noen tar det litt tid å merke endring. Stramt tungebånd har vært der siden tidlig i fosterlivet, må lære å bruke tungen annerledes og plutselig trenger de ikke kompensere, men løst opp spenningene som eventuelt har bygget seg opp.

Han er 3 1/2 mnd ❤️

Tøyet dere før klipp også? Har fått beskjed om at jeg skal gjøre øvelser i munnen hans (sikkert for å tøye) og for å gjøre han vant til å bli tatt i munnen. Hvor gammel var din når h*n ble klippet? Vet ikke om jeg klarer å være der alene med lille. Får jo så vondt i meg når de små har det vondt. Gikk klippet fort?

Håper så inderlig at ting blir bedre ❤️

Han er 3 1/2 mnd ❤️

Tøyet dere før klipp også? Har fått beskjed om at jeg skal gjøre øvelser i munnen hans (sikkert for å tøye) og for å gjøre han vant til å bli tatt i munnen. Hvor gammel var din når h*n ble klippet? Vet ikke om jeg klarer å være der alene med lille. Får jo så vondt i meg når de små har det vondt. Gikk klippet fort?

Håper så inderlig at ting blir bedre ❤️

Sikkert ikke så dumt å gjøre ham litt vant til det. Vi øvde ikke før klipp.

Selve klippet gikk kjempefort. Fikk babyen rett i armene etterpå så jeg kunne trøste og amme.

Det kommer til å gå bra!

To leger på Ullevål da han ble født. 2 jordmødre har i etterkant sjekket det også pga problemer med dietak og ammingen.
Men nå sendte jeg bildene inn til amd i gruppen på Facebook og de mente det klart og tydelig var stramt. :( så nå har jeg time til kiropraktor og lege som kan dette

Så godt å høre at dere får rett hjelp nå! Lykke til med tiden videre <3

Back
Topp